خانه / اخبار مهم روز / اعتراض و اعتصاب بازاریان همزمان با فرارسیدن سالگرد آبان ۹۸

اعتراض و اعتصاب بازاریان همزمان با فرارسیدن سالگرد آبان ۹۸


زنده اعتراضات دانشجویی و اعتصاب گسترده کسبه و تعطیلی بازارها در ده‌ها شهر ایران

نماینده اعزامی خامنه‌ای به زاهدان: کسانی باید پاسخگو باشند که سخنرانی‌های نامناسب کردند
اعتصاب در ده‌ها شهر ایران و تجمع اعتراضی در شهرها و دانشگاه‌های مختلف
پیش‌بینی مهاجری: حضور زنان بدون روسری به تدریج عرف می‌شود
درخواست نرگس محمدی از جاوید رحمان در جلوگیری از صدور و اجرای احکام سنگین برای معترضان
دانشگاه ییل سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرد

تجمع امروز دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تهران با حمله نیروهای حراست دانشگاه و لباس‌شخصی‌ها به درگیری کشیده شد.

وزارت خارجه آمریکا اتهام آموزش دادن به اعضای سازمان مجاهدین خلق را که اکنون در کشور آلبانی به سر می‌برند، رد و اعلام کرد این سازمان را «نماینده» مردم ایران نمی‌بیند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که با وجود این که نام مجاهدین خلق را در سپتامبر ۲۰۱۲ از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده، اما این سازمان را «به عنوان یک جنبش مخالف دموکراتیک، قابل اتکا نمی‌بیند که نماینده مردم ایران باشد».
نمایشگاهی در محل استقرار اعضای مجاهدین خلق در آلبانی در اسفند ۹۸
بیشتر در این باره:
آمریکا: سازمان مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌بینیم

نماینده اعزامی خامنه‌ای به زاهدان: کسانی باید پاسخگو باشند که سخنرانی‌های نامناسب کردند

حاج علی‌اکبری، رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان، امروز در همایشی در این استان گفت در مورد حوادث اخیر سیستان و بلوچستان کسانی باید پاسخگو باشند که «با توئیت زدن و سخنرانی‌های نامناسب و تحریک‌کننده آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند».

حاج علی‌اکبری که پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از کشتار در زاهدان توسط نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در رأس هیئتی برای «دلجویی از خانواده‌های شهیدان» عازم استان سیستان و بلوچستان شده، همچنین ادعا کرد مردم سیستان «یک بشارت هم دادند که در این منطقه خبری از اغتشاش نبود و نخواهد بود».

مقامات جمهوری اسلامی همواره از اعتراضات با عناوینی چون اغتشاشات یاد می‌کنند و ادعای نماینده اعزامی رهبر جمهوری اسلامی به زاهدان در حالی بیان می‌شود که در دو ماه گذشته دست‌کم هر جمعه اعتراضات گسترده‌ای در این استان برگزار شده که در نتیجه سرکوب آن بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند.

از پردیس مرکزی دانشگاه تهران خبر می‌رسد که خواسته دانشجویان برای برگزاری تحصن و اعتراض با ممانعت «خشونت‌آمیز حراست» مواجه شده و به تنش و درگیری میان نیروهای حراست دانشگاه تهران و لباس‌شخصی‌‌ها با دانشجویان هم منجر شده است.

اعتصاب در ده‌ها شهر ایران و تجمع اعتراضی در شهرها و دانشگاه‌های مختلف

پیرو درخواست‌های متعدد که برای اعتصاب سراسری و تجمعات اعتراضی در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ منتشر شده بود، از صبح سه‌شنبه ۲۴ آبان از نقاط متعدد تهران و ده‌ها شهر دیگر ایران گزارش می‌رسد که بازاریان و صاحبان کسب‌وکار اعتصاب کرده‌اند و در برخی شهرها و دانشگاه‌ها نیز تجمعات اعتراضی شکل گرفته است.
اعتصاب کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان

پیش‌بینی مهاجری: حضور زنان بدون روسری به تدریج عرف می‌شود

محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری وب‌سایت خبرآنلاین می‌گوید «واقعیت کف جامعه» نشان می‌دهد درصد زیادی از شهروندان ایران موافق حجاب اجباری نیستند.

آقای مهاجری در مطلبی با عنوان «جمع» می‌‌کنیم «حل» نمی‌‌کنیم، در روزنامه اعتماد، نوشته: «ساختار سیاسی دایما عنوان می‌‌کند که اکثریث مثلا ۸۰ درصد موافق حجاب، به همان شیوه‌ای که مدنظر مسئولان است، هستند؛ اما کف جامعه واقعیت دیگری را نشان می‌‌دهد».

وی اضافه کرده: «حل‌نشدن این موضوع، کار را در روزهای اخیر به جایی کشانده که در شهرهای بزرگ تعداد زنانی که بدون روسری در معابر حضور می‌یابند، بسیار چشمگیر است».

این فعال سیاسی اصولگرا پیش‌بینی کرده: «بعید نیست آنچه را که شاهدیم، به‌تدریج به عرف تبدیل شود و جامعه آن را بپذیرد، همانطور که در مورد ماهواره پذیرفت».

درخواست نرگس محمدی از جاوید رحمان در جلوگیری از صدور و اجرای احکام سنگین برای معترضان

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که در اوین زندانی است، با انتشار نامه‌ای از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران خواست از تمام توان این سازمان برای توقف صدور و اجرای احکام سنگین و اعدام علیه معترضان بهره بگیرد.

در این نامه که روز دوشنبه ۲۳ آبان در اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شده، این فعال مدنی خطاب به جاوید رحمان نوشته است: «از تمام قدرت و ظرفیت سازمان ملل برای توقف بازداشت، شکنجه و صدور و اجرای احکام سنگین علیه معترضان بهره گرفته و با مخالفت فعال با اعدام مانع صدور و اجرای اعدام معترضان شوید.»

نرگس محمدی همچنین با بیان این‌که برخی معترضان «در سلول‌های انفرادی و تحت فشار برای اعترافات اجباری قرار دارند»، تأکید کرده است که هدف این کار صدور احکام سنگین و اعدام به‌منظور «ایجاد رعب و وحشت و سرکوب خیزش مردمی» است.

نامه نرگس محمدی یک روز پس از آن منتشر شد که قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای یک معترض خیابانی در تهران و همچنین احکام پنج تا ۱۰ سال زندان برای پنج معترض دیگر خبر داد.