اعتصاب کامیون‌داران ادامه دارد؛ «همکاری امنیتی قطر با جمهوری اسلامی»’

اعتصاب کامیون‌ها


افشای همکاری قطر با جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ورود ایرانیان معترض به ورزشگاه‌ها

عرشیا امامقلی‌زاده علمداری، نوجوان شانزده ساله‌ای که به «جرم» عمامه‌پرانی در جلفا بازداشت شده و ده روز زندانی بود، تنها دو روز بعد از آزادی با قید وثیقه خودکشی کرد و جان باخت. بلافاصله بعد از این اتفاق خانواده تحت فشار قرار گرفتند که به هیچ‌وجه این موضوع در رسانه‌ها بازتاب نداشته باشد و پیکر این نوجوان روز گذشته با حضور جمع محدودی از اعضای خانواده به خاک سپرده شد.

این چندمین زندانی بازداشتی در دوران اعتراضات سراسری جاری است که به فاصلهٔ کوتاهی بعد از آزادی موقت دست به خودکشی می‌زند.

چند روز پس از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران با کمیته حقیقت‌یابی که بر اساس تصمیم اخیر این شورا تشکیل خواهد شد، همکاری نخواهد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود در روز پنجشنبه سوم آذر در ژنو، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد.

در واکنش به این تصمیم شورای حقوق بشر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه سفیر آلمان در تهران را احضار کرد.

«جمعی از فرهنگیان» شهرستان بانه» در کردستان، با انتشار یک پیام ویدئوییِ جمعی، از شنیده‌نشدن صدای اعتراض مردم انتقاد کردند و خواستار توقف سرکوب و خشونت‌ها و حفظ امنیت مراکز آموزشی و… شدند. در هفته‌های گذشته، در پی سرکوب شدید هرگونه تجمع اعتراضی در خیابان، انتشار پیام‌های ویدئویی به‌صورت جمعی در حال رواج‌یافتن است.

وضعیت آتفه چهارمحالیان در زندان
آزاده بلاش، معلم موسیقی که وضعیت برخی هنرمندان بازداشت‌شده را دنبال می‌کند، از حال نامساعد آتفه چهارمحالیان، شاعر زندانی در زندان اوین، در نتیجهٔ «۴۱ روز فشار بازجویی‌های سنگین» خبر داده است.

به‌نوشته خانم بلاش، آتفه چهارمحالیان «به علت مشکل عارضه مغزی دچار سردردهای شدید می‌شود و به دلیل حساسیت به نور این سردردها تشدید می‌شوند. اما در این مدت نه تنها به وضعیت سلامت و پرونده پزشکی آتفه توجهی نشده، بلکه به مدت ۴۱ روز زیر فشار بازجویی‌های سنگین بوده و در تمام این مدت زیر نورافکن‌های روشن (بدون لحظه‌ای خاموشی) در سلول انفرادی نگهداری شده و همین وضعیت جسمانی را بدتر و سردردهای او را وخیم‌تر و غیرقابل تحمل‌ کرده‌ است.»

بر اساس این خبر، خانم چهارمحالیان هنوز اجازه دسترسی به وکیل انتخابی پیدا نکرده و در عین حال با اتهاماتی «از جمله اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» مواجه شده است. خانم چهارمحالیان شاعر و کنشگر مدنی است که از ۱۱ مهر در تهران بازداشت شده و بیش از ۵۰۰ نویسنده، هنرمند و کنشگر ایرانی با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی او شده‌اند.

نامه ۲۱۰ استاد دانشگاه
۲۱۰ نفر از استادان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با امضای نامه‌ای مشترک خطاب به رئیس دانشگاه، ضمن یادکردن از آیلار حقی، دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز که ۲۵ آبان در این شهر کشته شد، از دانشجویان اعلام حمایت کردند.

این استادان دانشگاه در نامه خود از رئیس دانشگاه خواسته‌اند برای «حفظ امنیت» دانشجویان تمام توان خود را به کار بگیر‌د و از «توانمندی فردی و حقوقی» خود برای آزاد کردن دانشجویان بازداشتی استفاده کند و به اصل «استقلال» نهاد دانشگاه پایبند باشد.

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، شمار بسیاری از دانشگاه‌های کشور صحنه تظاهرات و تحصن دانشجویان بوده که در موارد متعددی به سرکوب به‌دست نیروهای امنیتیِ لباس‌شخصی و بازداشت دانشجویان در محیط دانشگاه یا خوابگاه و خانه‌هایشان منجر شده است.

برکناری و احضار چندین استاد دانشگاه، تحصن دانشجویان
حسین مصباحیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران که پیشتر مطالبی در حمایت از اعتراضات مردم و به‌خصوص دانشجویان منتشر کرده بود، دیروز با انتشار متنی در صفحه‌اش در اینستاگرام اعلام کرد که بعد از ۱۶ سال حضور در گروه فلسفه «فاقد قرارداد استخدامی شده و در عمل اخراج‌ شده است».

این استاد دانشگاه تهران در متن خود نوشته است: «اندازه اجحاف و ستمگری را از اندازه تحمل خود بیشتر می‌دانم و ضمن اعلام انصراف از پیگیری‌های بی‌حاصل حقوقی و قانونی، آن هم در شرایطی که حقوق مهم‌تر مردم به رسمیت شناخته نمی‌شود، کناره‌گیری ناگزیر خودم از ادامه کار در دانشگاه را اعلام می‌دارم.»

دیروز خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه نیز از احضار قضایی صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، خبر داد و دلیل آن را «انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر بدون ارائه سند» عنوان کرد.

صادق زیباکلام اخیراً در مطلبی با عنوان «چه‌کسی مردم را به‌خیابان آورد؟ عملکرد نظام یا آمریکا»، به پیام تبریک حسن روحانی برای بُرد تیم ملی اشاره کرد و از او به‌خاطر عملکرد گذشته‌اش و همچنین سکوت در قبال کشته‌شدن بیش از چهارصد نفر در جریان سرکوب اعتراضات اخیر انتقاد کرده بود.

هم‌زمان، شبکه حقوق بشر کردستان از بازداشت بهروز چمن آرا، رئیس سابق پژوهشکده کردستان شناسی و استادیار گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان، در سنندج خبر داد و اعلام کرد او روز چهارم آذر در مسیر خانه در شهر سنندج بازداشت شده است.

محمد راغب، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، نیز با اعلام خبر برکناری خود نوشت: «پیش از حضور در هیئت بدوی انتظامی دانشگاه و اعلام رأی، وضعیت هیئت علمی من به حالت تعلیق درآمد و حقوق ماهیانه‌ام قطع شد.»

نگار ذیلابی، استاد تاریخ و تمدن در دانشگاه شهید بهشتی، و اسلام ناظمی، استاد مهندسی و علوم کامپیوتر این دانشگاه، هم با حکم تعلیق روبه‌رو شده‌اند.

در واکنش به این خبرها، امروز از دانشگاه شهید بهشتی خبر می‌رسد که دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی در اعتراض به تعلیق استادانی چون محمد راغب، نگار ذیلابی، نیلوفر رضوی و اسلام ناظمی تحصن کرده‌اند.

این دانشجویان با خواندن بیانیه‌ای اعلام کردند که در صورت ادامه این وضعیت، آمادگی تحریم کلاس‌ها و امتحانات پایان ترم را نیز دارند. کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور از همراهی حدود بیست نفر از استادان دانشجویان تحصن‌کننده نیز خبر داده است.

ادامه آتش زدن نمادهای حکومتی
شمار زیاد ویدئوهای دریافتی حاکی است که آتش زدن پایگاه‌های بسیج، حوزه‌های علمیه و تابلوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی در شهرهای سراسر ایران هفته‌ها است همچنان به طور گسترده ادامه دارد.

اعتراض‌های سراسری بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران برای یازدهمین هفته به شکل‌های مختلف ادامه دارد. تظاهرات خیابانی، اعتصاب، برداشتن حجاب، شعارهای شبانه، دیوارنویسی، عمامه‌پرانی و تخریب تبلیغات حکومتی از جمله این شیوه‌ها است.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای، خشونت علیه کودکان در جریان سرکوب اعتراضات ایران را که تا کنون به کشته‌شدن بیش از ۵۰ کودک نیز منجر شده، محکوم کرد.

در بیانیه این نهاد بین‌المللی که شامگاه یکشنبه ۶ آذر منتشر شد، آمده است که یونیسف «خواستار پایان‌دادن به انواع خشونت‌ها و آزارهایی است که طبق گزارش‌ها در جریان ناآرامی‌های عمومی منجر به جان‌باختن بیش از پنجاه کودک و مجروح‌شدن شمار بسیاری از آنان شده است».

یونیسف از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که «به حقوق همه کودکان برای تجمع مسالمت‌آمیز» احترام بگذارند و تأکید کرده است که «کودکان باید در کنار خانواده‌ها، جوامع و مدارس خود بمانند و نه در مکان‌هایی که آزادی آن‌ها را سلب می‌کند».

هستی نارویی هشتم مهر در زاهدان کشته شد

افشای همکاری قطر با جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ورود ایرانیان معترض به ورزشگاه‌ها
گروه هکری بلک ریوارد، در جریان هک کردن خبرگزاری فارس، به یک فایل صوتی دست یافته که گفته می‌شود مربوط به یک جلسه قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج، در دیدار با گروهی از خبرنگاران بسیجی است.

در این فایل که در کانال‌های تلگرامی نیز منتشر شده، قاسم قریشی، جزئیاتی از همکاری قطر، برگزارکننده جام جهانی فوتبال، با جمهوری اسلامی در زمینه جلوگیری از ورود معترضان ایرانی به ورزشگاه‌ها در قطر را فاش می‌کند.

قریشی در ابتدای این فایل صوتی آماری را ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد این آمار، از همکاری قطر با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به دست آمده است.

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران می‌گوید که حدود ۵۳۰۰ بلیط بازی‌های جام جهانی را ایرانیان معترض و مخالف جمهوری اسلامی خریداری کرده‌اند و از این میان، بیش از ۵۰۰ بلیط متعلق به اعضای «شناخته شده» سازمان مجاهدین خلق یا کسانی است که در ایران «دارای مشکلات جدی» [احتمالا پرونده‌های سیاسی و امنیتی] بوده‌اند.

او می‌گوید قطر «به ما قول داده افرادی را که ما اسم می‌دهیم و می‌گوییم حضورشان آنجا مضر است، راه ندهد.» قریشی تأکید می‌کند که قطر در زمینه عمل به این قول «خیلی هم مثبت برخورد کرده است.»

جانشین سازمان بسیج همچنین می‌گوید که در زمینه ورود خبرنگاران شبکه فارسی‌زبان ایران اینترنشنال مستقر در لندن نیز قطری‌ها اعلام کرده‌اند که «اگر شما مدارکی بدهید که ما بتوانیم بهانه‌ای بیاوریم، آنها را راه نمی‌دهیم.»

انتشار این فایل صوتی در حالی است که گروه هکری بلک ریوارد پیشتر برای اولین بار دو سند برنامه‌ریزی و راهکارهای جمهوری اسلامی برای بهره‌برداری سیاسی از جام جهانی فوتبال را منتشر کرد. این اسناد به‌ویژه تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب هرگونه اعتراض از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را به خوبی نشان می‌دهد.

دیدار اعضا و مسئولان تیم ملی فوتبال ایران با ابراهیم رئیسی پیش از اعزام به جام جهانی

محتوای دو سند هک‌شده از خبرگزاری فارس: تهدید بازیکنان تیم ملی و
شورش نیکنام مهابادی و رضا کاظمی نوجوان اهل شهر موچش کردستان که در روزهای بیست و ششم آبان و اول آذر با شلیک نیروهای سپاه پاسداران زخمی شده و در بیمارستان‌ بستری بودند، روز یکشنبه در اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جنگی جان خود را از دست دادند.