فارن پالیسی سال 2022 را «سال انقلابی» برای ایران عنوان کرد

پیش‌تر «رویترز» پیش‌بینی کرده بود که اعتراضات ایرانیان برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در سال 2023 گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد.وب‌سایت «فارن پالیسی» در یکی از گزارش‌های پایان سال میلادی خود به موضوع خیزش انقلابی ایرانیان پرداخته و سال 2022 را سال انقلابی برای ایران عنوان کرده است.

در این گزارش که روز یک‌شنبه 4 دی‌ماه منتشر شده، فارن پالیسی با بررسی جنبه‌های مختلف اعتراضات ایرانیان، ضمن «انقلاب» دانستن آن، پیش‌بینی کرده که اعتراضات در سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد یافت.

در این گزارش با تاکید بر این‌که تا قبل از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، تصور می‌شد که رژیم ایران و دولت بایدن سرانجام با خروج از بن‌بست مذاکراتی خواهند توانست توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران را احیا کنند و دولت ابراهیم رئیسی، رئيس جمهوری ایران نیز در همسویی با هسته سخت قدرت در این کشور از اختیارات لازم برای به‌نتیجه رساندن مذاکرات با غرب برخوردار است، اکنون اما صد روز پس از آغاز اعتراضات «این امیدها از بین رفته‌اند: تا پایان سال، توافق هسته‌ای در حالت «زامبی»(مرده متحرک) باقی می‌ماند و در بلاتکلیفی بین مرگ و زندگی معلق خواهد ماند.»فارن پالیسی، همچنین دلیل این شکست در دست‌یابی به راه‌حل برای برنامه هسته‌ای ایران را تا حدودی به اعتراضات در ایران مرتبط دانسته و در این‌باره نوشته است: «جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» در شهریور‌ماه پس از مرگ مهسا امینی 22 ساله، در حالی که در بازداشت پلیس به اصطلاح اخلاق ایران بود آغاز شد. معترضان در سراسر کشور به خیابان‌ها ریختند تا حقوق برابر برای زنان و پایان رژیمی را مطالبه که ناتوانی آن در تضمین حقوق آن‌ها به اثبات رسیده است. حکومت (ایران) با زور وحشیانه به این اعتراضات پاسخ داده و صدها نفر را کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده است.»

بر اساس این گزارش، خیزش اعتراضی مردم ایران، «جدی‌ترین چالش علیه موجودیت رژیمی است که از ابتدای انقلاب 1979 بر این کشور مسلط شده است.»
همچنین نوشته شده که این اعتراضات در مقایسه با اعتراضات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 88، بدون رهبر و صریح و «انقلابی»‌تر است.

بر اساس تحلیلی که فارن پالیسی ارائه داده، این اعتراضات، به دلیل اختلاف دیدگاه مذهبی مردم و روحانیون در قدرت، شکل گرفته و «رژیم با این ادعا که پلیس اخلاق را منحل می‌کند، سعی کرده است که مردم را آرام کند.» اما، موفق نبوده است.

گزارش فارن پالیسی در حالی منتشر می شود که هفته پیش، «رویترز» نیز در گزارشی نوشته بود که اعتراضات در سال 2023 عمیق‌تر خواهد شد.

روز جمعه 3 دی‌، همزمان با صدمین روز از شروع اعتراضات در ایران، شهروندان در شهرهای مختلف ایران با وجود سرکوب گسترده، به خیابان‌ها آمده و علیه حکومت شعار دادند.