واکنش دولت فرانسه به اقدام تحریک آمیز سپاه

آزمایش موشکی

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نسبت به خبر ساخت شهر جدید موشکی و سومین کارخانه موشک های بالیستیک توسط سپاه پاسداران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: رژیم ایران باید به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند بمانند و از ایجاد تنش در منطقه خودداری کند.

پیش از این ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی نسبت به آزمایش موشکی در ایران اعتراض کرده بودند.

این در حالیست که فرمانده هوافضای سپاه پاسداران گفته: “ما در کنار صنایع دفاعی وزارت دفاع، به توسعه توان موشکی ادامه خواهیم داد و ترس‌ تجار امریکایی برای ما هیچ ارزشی ندارد.”

به گزارش رادیو فرانسه، حاجی‌زاده گفت: “در آینده اولین موشک بالستیک زمین به زمین بعدی که ساخته شود به نام «دزفول» نامگذاری خواهد شد و ما سعی می‌کنیم موضع این شهر را از تجهیزات موشکی غنی کنیم.”

این اظهارات فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درحالی است که چند ساعت پس از اعلام رسمی پیروزی روحانی در انتخابات، وزیر امورخارجه آمریکا که همراه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور به عربستان سعودی سفر کرده بود، علیه برنامه موشکی و همچنین “شبکه تروریستی” جمهوری اسلامی در خاورمیانه سخن گفت.

تیلرسون با بیان خواسته‌های آمریکا مبنی بر پایان یافتن برنامه موشکی و همچنین از بین رفتن “شبکه تروریستی” جمهوری اسلامی در منطقه، اضافه کرد: «اگر روحانی قصد تغییر رابطه ایران با بقیه جهان را دارد اینها چیزی است که او می‌تواند انجام دهد.”

کمیته‌ روابط خارجی سنای آمریکا نیز پیش‌نویس طرحی را مورد بررسی قرار داده که در آن از تشدید تحریم‌ها علیه رژیم ایران در عرصه‌های موشکی، حقوق بشر و تروریسم، به‌ ویژه در مورد سپاه پاسداران سخن رفته است.

در همین حال وزیر خزانه داری آمریکا به قانون‌گذاران کشورش گفته وزارت خزانه داری آمریکا برای افزایش فشار علیه رژیم ایران از حربه افزایش تحریم‌ها استفاده خواهد کرد و از صدور مجوزهایی که شرکتهای بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به رژیم تهران نیاز دارند، عقب نشینی می کند.

شرکت هواپیمایی (ایران ایر) قراردادهایی برای خرید 200 فروند هواپیمای مسافربری آمریکایی و اروپایی امضا کرده است.

این قرارداد شامل 80 فروند هواپیمای مسافربری از بوئینگ، 100 فروند از رقیب اروپایی بوئینگ یعنی ایرباس و 20 فروند هواپیمای توربوپراپ از شرکت فرانسوی – ایتالیایی ای تی آر است. تمامی این هواپیماها برای فروش به رژیم ایران نیازمند مجوزهای صادراتی آمریکا هستند.