تحولات ایران؛ پلیس بروکسل: شمار شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی ایرانیان از ۳۵ هزار نفر گذشت

با گذشت پنج‌ ماه از جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد و آغاز اعتراضات در ایران، برگزاری تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در نقاط مختلف جهان همچنان ادامه دارد.

معترضان قرار است با تجمع در مقابل کمیسیون اروپا خواستار قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شوند. حامد اسماعیلیون، فعال سیاسی، نویسنده و سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲، مسیح علینژاد، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد، دریا صفائی، نماینده پارلمان بلژیک و عبیر السهلانی، نماینده پارلمان اروپا از جمله چهره‌های اپوزیسیون شرکت‌کننده در این راهپیمایی هستند. این تجمع همزمان با برگزاری نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

بیانیه جان بولتون در حمایت از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا
جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده و سفیر پیشین این کشور در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حمایت کرد.

در متن این بیانیه آمده است: «من قویا از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنم. وقتی به عنوان مشاور امنیت ملی در ایالات متحده خدمت می‌کردم، در راستای تحقق هدف دولتمان مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی کشورمان سخت کار کردم و مشعوفم که در سال ۲۰۱۹ به این هدف دست یافتیم. باور دارم اگر اتحادیه اروپا نیز همین کار را کند، پیامی بین‌المللی خواهد بود مبنی بر این که سرکوب خشونت بار داخلی سپاه و تهدیدات این سازمان بر برقراری صلح و امنیت در خاور میانه و جهان تحمل نخواهد شد. درحالی که مقاومت در ایران به سطحی نوین رسیده است، نشان دادن ضدیت جهانی با اقدامات اهریمنی سپاه نقطه‌ای بحرانی است. مردم ایران تصمیم مثبت اتحادیه اروپا را تایید و اعتباری بر آرزوی آزادیشان می‌بینند که به تقویت روحیه آن‌ها در مواجهه با چنین خطر بزرگی می‌انجامد.»

پلیس بروکسل: بیش از سی و پنج هزار نفر در تجمع امروز معترضان ایرانی در این شهر شرکت کردند
پلیس بروکسل تعداد شرکت کنندگان در تجمع معترضان ایرانی در این شهر را بیش از سی و پنج هزار نفر اعلام کرد. ایرانیان از روز گذشته از نقاط مختلف اروپا برای شرکت در این تجمع به بروکسل، پایتخت بلژیک و محل استقرار کمیسیو اروپا آمدند.

حامد اسماعیلیون، فعال سیاسی، نویسنده و سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲، مسیح علینژاد، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد، دریا صفائی، نماینده پارلمان بلژیک و عبیر السهلانی، نماینده پارلمان اروپا از جمله چهره‌های سرشناس شرکت‌کننده در این راهپیمایی بودند. این تجمع همزمان با برگزاری نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

نامه انستیتو جورج دبلیو بوش در حمایت از قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی
دیوید جی کرامر، مدیر اجرایی انستیتو جورج دبلیو بوش با فرستادن بیانیه به تجمع امروز ایرانیان در بروکسل از خواست معترضان مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حمایت کرد. در متن این بیانیه آمده است: «ملت‌های ما باید کاملا بر این نکته واقف باشند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اگرچه خود را به عنوان یک نهاد سیاسی مشروع جلوه می‌دهد، اما یک سازمان تروریستی و ناقض گسترده حقوق بشر است.»

آقای کرامر با اشاره به اقدامات سپاه پاسداران در سال‌های گذشته افزود: «اقدامات سپاه در داخل و خارج از ایران ماهیت خشونت آمیز و سرکوبگرانه آن را ثابت می کند. ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ بر مبنای پشتیبانی این سازمان از سایر گروه‌های تروریستی، سرکوب وحشیانه علیه مردم ایران و حمله به شهروندان آمریکایی، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. این سازمان همچنین تلاش بر بی‌ثباتی جوامع آزاد در سراسر اروپا دارد، زیرا ارزش‌های دموکراتیک و تعهد آن‌ها به حاکمیت قانون، تهدیدی برای حکومت‌های مستبدی مانند جمهوری اسلامی است.»

وی همچنین در رابطه با ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه نوشت: «در تهاجم نظامی بی‌دلیل روسیه به اوکراین، آن‌ها به واقع در طرف مستبدی همچون پوتین ایستاده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پهپادهای ایرانی را همراه با تخصص فنی در اختیار روسیه قرار می‌دهد تا در جهت حمله به غیرنظامیان اوکراینی استفاده کند. این موضوع جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شریک پوتین قرار می‌دهد.»

مدیر اجرایی انستیتو جورج دبلیو بوش افزود: «ملت‌های ما به عنوان متحدان دموکراتیک متعهد به آزادی و حفظ کرامت انسانی، باید در کنار هم در برابر این تهدید ایستادگی کنند. توافق بر سر قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی گامی مهم است. این اقدام نه تنها مشروعیت بین‌المللی سپاه را از بین می‌برد بلکه فشار بیشتری را نیز بر جمهوری اسلامی وارد می‌کند تا مجبور به احترام به حاکمیت قانون در داخل و خارج از مرزهای خود شود.»