نیویورک تایمز: به احتمال فراوان گروه‌های طرفدار اوکراین خط لوله «نورد استریم» را منفجر کرده‌اند

عکس تهیه شده توسط گارد ساحلی سوئد از انفجار خط لوله «نورد استریم»

روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه ۱۶ اسفند به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که بررسی های امنیتی جدید توسط واشنگتن نشان می دهند که به احتمال فراوان گروه های روسی و یا اوکراینی طرفدار حکومت اوکراین خط لوله «نورد استریم» را در سپتامبر گذشته منفجر کرده‌اند، ولی این ارزیابی اطلاعاتی هنوز قطعی نیست.

مقامات آمریکایی که نام آنها در این گزارش قید نشده است به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که هیچ شواهدی حاکی از دخالت ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین و مقامات ارشد این کشور و یا انجام این بمب‌گذاری به دستور مقامات حکومت اوکراین یافت نشده است.

خبرگزاری‌های بین المللی که گزارش روزنامه نیویورک تایمز را پوشش داده‌اند، می‌گویند تایید ادعاهای مقامات آمریکایی به طور مستقل ناممکن است و مقامات این کشور تاکنون حاضر نشده‌اند به طور رسمی و علنی در مورد گزارش نیویورک تایمز اظهار نظر کنند.

دولت های اوکراین و روسیه نیز تاکنون به محتوای گزارش نیویورک تایمز واکنشی نشان نداده‌اند.

آمریکا و ناتو منفجر کردن خط لوله «نورد استریم» در ۲۶ سپتامبر گذشته را یک «حمله خرابکارانه» توصیف کرده‌اند.

مسکو این حمله را به غرب نسبت داده ولی هیچیک از طرفین برای اثبات ادعای خود شواهدی ارائه نداده‌اند.

خط لوله «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» که توسط شرکت دولتی روسی گازپروم و در همکاری با چند شرکت غربی احداث شد گاز صادراتی روسیه را با عبور از بستر دریای بالتیک به سواحل شمالی آلمان منتقل می‌کند. در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفند گذشته این خط لوله به یک موضوع حساسیت برانگیز و تنش آفرین بدل شد.

رونامه نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود می‌نویسد:«بررسی های امنیتی و اطلاعاتی واشنگتن حاکی از آن است که عاملان این حمله از مخالفان ولادیمیر پوتین هستند ولی اعضای این گروه، آمران و يا پرداخت کنندگان پول برای اجرای عملیات را مشخص نمی‌کند.»

این روزنامه بدون نام بردن از منابعی که گزارش را به نقل از آنها تهیه کرده است می‌افزاید:«مقامات آمریکایی حاضر نشدند جزییات و یا منبع اطلاعات جمع آوری شده، نحوه دستیابی به این اطلاعات و میزان اعتماد و صحت شواهد موجود در آن را برملا کنند.»

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید:«مقامات آمریکایی که این اطلاعات را بررسی کرده اند معتقدند که به احتمال فراوان عاملان اين خرابکاری روس و یا اوکراینی و ترکیبی از هر دو بوده اند.» این مقامات تاکید کرده اند که هیچ آمریکایی و یا بریتانیایی در این حمله مشارکت نداشته است.

کشورهای اروپایی که این خط لوله از حریم دریایی آنها عبور می‌کند به تحقیقات خود در مورد این حمله خرابکارانه ادامه می‌دهند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که در این تحقیقات شرکت ندارد و بررسی این موضوع را به کشورهای اروپایی محول کرده است.

روسیه ماه گذشته از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در مورد این حمله خرابکارانه تحقیقات مستقلی انجام دهد.

در یک سالی که از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد اروپا تا حد قابل توجهی وابستگی خود به گاز وارداتی از روسیه را کاهش داده است.

مسکو در روزهای اخیر از همه شرکت‌هایی که در خط لوله «نورد استریم» سهیم هستند خواست در مورد آینده آن تصمیم بگیرند.

شرکت روسی گاز پروم، سهامدار اصلی این خط لوله و شرکت آلمانی « ا. آن» یکی دیگر از سهامداران اصلی آن حاضر نشدند به سئوالات خبرگزاری‌های بین المللی پاسخ دهند.