«کیومرث پوراحمد» کارگردان ایرانی در 74 سالگی به زندگی خود خاتمه داد

کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون ایران و خالق مجموعه «قصه‌های مجید»، در سن 74 سالگی در شهر بندرانزلی در استان گیلان به زندگی خود پایان داد.

صبح روز چهارشنبه، 16 فروردین، در حالی‌که رسانه‌های ایران، همچون خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، علت مرگ این هنرمند سرشناس را «عارضه‌های عصبی» عنوان کرده‌اند، مجله «فیلم»، به سردبیری «هوشنگ گلمکانی»، خبر داد که پوراحمد، «از سر افسردگی، ناامیدی، بی‌آیندگی و بیهودگی» خودکشی کرده است.برخی رسانه‌های داخل ایران گزارش کرده‌اند که از او در محل خودکشی، یادداشتی 8 صفحه‌ای بر جای مانده که اکنون در اختیار نیروهای پلیس قرار دارد.در حالی‌که در دقایق اولیه انتشار خبر درگذشت پوراحمد از «ایست قلبی» به عنوان علت مرگ یاد شده بود، مجله سینمایی «فیلم امروز» به سردبیری هوشنگ گلمکانی نوشت که او «از سر افسردگی و ناامیدی، بی‌آیندگی و بیهودگی» به زندگی خود پایان داده است: «همین‌قدر سهمگین و باورنکردنی، وحشتناک و تکان‌دهنده.»شیوه مرگ کیومرث پوراحمد در ۷۴ سالگی، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را دچار بهت کرده است.

مهدی کوهیان که مسوولیت پیگیری حقوقی پرونده تعدادی از هنرمندان بازداشت‌شده در جریان خیزش انقلابی را بر عهده داشت، در توییتی درباره این خودکشی نوشت: «به واسطه ارتباط نزدیکی که در هفت ماه گذشته با بسیاری از هنرمندان معترض داشتم، کمتر از یک‌ماه پیش در خصوص امنیت روانی هنرمندان هشدار دادم.»

اشاره این حقوقدان به توییتی است که در آن هشدار داده بود اکثر هنرمندان معترض دارای پرونده قضایی، با وجود رفع مشکلاتشان از نظر قضایی، «در شرایط روحی و روانی مناسبی نیستند».

او از تشکل‌های صنفی و دیگر هنرمندان خواسته بود تا برای آنان امکان ارتباط با مشاور و تراپیست امین فراهم کنند.

برخی نیز مرگ خودخواسته پوراحمد را «کشته شدن» به دست جمهوری اسلامی دانستند. از جمله نوشابه امیری، روزنامه‌نگار که در توییتر خود نوشت: «کیومرث پوراحمد را جمهوری پلید اسلامی کشت. بله، کشت.»

او اضافه کرد: «کشتن شاخ و دم ندارد که. وقتی راه نفس یک هنرمند را ببندی، وقتی هر روز او را در تنگنا بگذاری، وقتی فیلم ناتمامش را مزدوران امنیتی تکمیل کنند، وقتی … کیومرث را این‌طوری کشتند.»آخرین فیلمی که با کارگردانی پوراحمد نمایش داده شد، «پرونده باز است» نام داشت که به بخش مسابقه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر هم راه پیدا کرد.

پوراحمد اما در یکی از آخرین اظهارنظرهای اعتراضی خود گفت حضور فیلمش در جشنواره تصمیم تهیه‌کننده به عنوان مالک فیلم و برخی دیگر از عوامل بوده نه او.

این کارگردان همچنین در اینستاگرامش با اشاره به خیزش انقلابی ایرانیان، سال گذشته را «خون‌بار و دردناک» توصیف کرد و نوشت: «با این همه داغى که بر دل داریم دیگر چه جشنى، چه جشنواره‌اى؟»

«قصه‌های مجید»، «شب یلدا»، «خواهران غریب»، «به‌خاطر هانیه» و «اتوبوس شب» از جمله سریال‌ها و فیلم‌های او در چهار دهه از عمر فیلمسازی‌اش هستند که بین عموم مردم شناخته شده و محبوب‌اند.

«تیغ و ترمه»، «کفش‌هایم کو؟»، «۵۰ قدم آخر»، «بی‌بی چلچله»، «نوک برج»، «گل یخ» و «سرنخ» هم تعدادی دیگر از آثاری هستند که این فیلمساز متولد سال ۱۳۲۸ کارگردانی کرده است.

کیومرث پوراحمد که کارگردانی را با مجموعه تلویزیونی «تابستان سال آینده» در سال 1360 خورشیدی آغاز کرد در طول بیش از 40 سال فعالیت هنری‌اش آثار متعددی از خود بر جای گذاشت.

مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید» که در سال‌های 1369 و 1370 ساخته شد، یکی از آثار ماندگار و پربیننده این کارگردان سرشناس ایرانی به شمار می‌رود. پروین دخت یزدانیان، مادر پوراحمد در آن سریال در نقش «بی‌بی» و مادربزرگ مجید را بازی می‌کرد.در سینما هم آثار قابل توجهی از کیومرث پوراحمد به جا مانده که از آن جمله می‌توان به فیلم سینمایی «اتوبوس شب» با بازی خسرو شکیبایی اشاره کرد. همچنین فیلم «خواهران غریب» هم بازی خسرو شکیبایی و افسانه بایگان که بر اساس رمانی با همین نام اثر اریش کستنر ساخته شده بود، در سال 1374 به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال معرفی شد.

علاوه بر حذف نویسندگان و روشنفکران سرشناس در ایران طی سال‌های اخیر خودکشی اهالی قلم و سینما افزایش چشمگیری داشته و توجه روانشناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان را به خود جلب کرده است.

آزاده نامداری، زهره فکور صبور، محسن جعفری‌راد و شیده لالمی از چهره‌های شاخص سینمایی و روزنامه‌نگاری هستند که طی سه سال اخیر به زندگی خود پایان داده‌اند.

طبق گزارشی که سال گذشته به نقل از آمارهای رسمی در روزنامه «اعتماد» منتشر شد، ایران در میان کشور‌های اسلامی در جایگاه سوم اقدام به خودکشی قرار دارد و در جهان جایگاه پنجاه و هشتم را دارد.

ناظران می‌گویند که فشارهای ماه‌های گذشته بر هنرمندان و سینماگرانی که با حمایت از مردم معترض، ممنوع از کار، ممنوع از خروج، بازداشت و تهدید شده‌اند، ممکن است منجر به خودکشی این هنرمند 74 ساله شده باشد.