هشدار فرهنگیان به حکومت: ستمگری و سرکوبگری علیه معلمان را تمام کنید

کانون صنفی معلمان و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌های جداگانه‌، بازداشت محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، و سلیمان عبدی، عضو هیئت‌مدیره انجمن معلمان سقز، را محکوم کردند.

محمد حبیبی که به‌تازگی از زندان آزاد شده بود، روز چهارشنبه ۱۶ فروردین بار دیگر با برخورد خشونت‌آمیز ماموران بازداشت شد. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ۲۸ اسفند نیز سلیمان عبدی را در خودرو شخصی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

کانون صنفی معلمان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن بازداشت محمد حبیبی، «اتهام، امنیت، دادگاه، عدالت و دیگر واژگان حق» را ترجیع‌بند تکراری این سال‌های معلمان دانست که در «ذهن، زبان و عمل گزمه‌های استبداد از آن‌ها اراده باطل می‌شود».

تشکل صنفی معلمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دلیل ناتوانی، هرآنچه را نشانی از «تفکر، نواندیشی و استقلال عمل و عقیده» داشته باشد، برنمی‌تابد، نوشت: «محمد حبیبی به همه این دلایل خصومت و خشونت اینان را برمی‌انگیزد و هر بار که از زندان ر‌ها می‌شود، کینه‌توزانه مترصدند تا به هر بهانه نامربوطی، بار دیگر او را به بند بکشند و چه بهانه‌ای بهتر از نقد‌های عمیق، جدی، صریح و دلسوزانه محمد بر آشفته‌بازاری که نامش را نظام آموزشی و نظام اجرایی گذاشته‌اند.»

کانون صنفی معلمان در ادامه این بیانیه تاکید کرد که محمد حبیبی هیچ جرمی مرتکب نشده است؛ جز اینکه پویایی اندیشه و نگاه مستقل و تیزبین او «در قاموس منادیان جهل و جمود، مریدپروری، دروغ و عوام‌فریبی» حکم «گناه نابخشودنی» را دارد. این تشکل صنفی در پایان، از حکومت خواست محمد حبیبی و دیگر معلمان زندانی را «بی‌درنگ و بدون قیدوشرط» آزاد کند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز در بیانیه‌ای، به بازداشت محمد حبیبی واکنش نشان داد و «آزادی سخنگوی کانون صنفی معلمان و تمام مطالبه‌گران راه آزادی و برابری» را خواستار شد.

این تشکل صنفی بازداشت خشونت‌آمیز محمد حبیبی را محکوم کرد و نوشت که نیرو‌های وزارت اطلاعات غرب استان تهران با حضور در مدرسه‌ای که محمد حبیبی در آن تدریس می‌کند، این معلم را با اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» دستگیر کردند و سپس برای تفتیش به خانه‌اش رفتند و ضمن توهین به همسرش، او را با «فحاشی، تهدید و ضرب‌وشتم» به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

خدیجه پاک‌ضمیر، همسر محمد حبیبی، نیز در توییتی، بازداشت خشونت‌آمیز او هنگام انتقال به زندان را تایید کرد و گفت که محمد حبیبی در تماس کوتاهی از زندان اوین گفته که مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته است.شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با تاکید بر اینکه ورود ماموران وزارت اطلاعات به محل تدریس محمد حبیبی به حیثیت شغلی این معلم لطمه وارد کرده است، نوشت که نیرو‌های امنیتی حکومت پا از این هم فراتر گذاشتند و با یورش به منزل شخصی محمد حبیبی، آرامش خانواده‌اش را نیز سلب کردند.

بازداشت دوباره محمد حبیبی در حالی صورت گرفت که تنها حدود دو ماه از آزادی‌ او می‌گذرد. در پیوند با همین موضوع، عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی معلمان، در یادداشتی نوشت: «محمد هنوز از زندان درنیامده، در خدمت جنبش معلمان و جنبش مدنی ایران در تلاش و تکاپو بود.»

قاسم‌زاده با اشاره به نقل‌قول اخیر محمد حبیبی که گفته بود می‌داند آزادی‌اش طولانی نیست، نوشت: «این جمله خود گویا است که محمد حبیبی آگاهانه پا در میدان گذاشته و به‌رغم دستگیری‌های متعدد و رنج مضاعف، لحظه‌ای از مسیر حق‌طلبی پا پس نکشید.»

جمهوری اسلامی ایران شمار زیادی از فعالان صنفی فرهنگیان را به دلیل اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و مطالبه حقوق معلمان دستگیر کرده است. اواخر اسفندماه نیز سلیمان عبدی، فعال صنفی معلمان در سقز بازداشت شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه دیگری، بازداشت سلیمان عبدی را هم محکوم کرد و خطاب به حکومت نوشت که افرادی نظیر سلیمان عبدی‌ «پیام‌آوران روز‌های نو هستند، زیرا راه و رسمشان در شریان جامعه در جریان است و خواستشان خواست ملتی رنج‌کشیده از ظلم و بیداد است».

این تشکل صنفی در ادامه، «ستمگری و سرکوبگری حکومت» علیه معلمان ایران را به‌شدت محکوم کرد و به حکومت هشدار داد در صورت ادامه «رفتار‌های غیرانسانی و غیرقانونی» با معلمان، از ظرفیت‌های قانونی در برابر این بیداد‌ها استفاده خواهد کرد و همه معلمان، عدالت‌جویان و آزادی‌خواهان را به مقابله با این ستمگری‌ها فرا می‌خواند.

روز پنجشنبه ۱۷ فروردین، هم‌زمان با انتشار بیانیه‌های تشکل‌های صنفی معلمان در محکومیت بازداشت محمد حبیبی و سلیمان عبدی، شماری از فعالان و معلمان شهر سقز در حمایت از سلیمان عبدی مقابل اداره آموزش‌ و پرورش این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر مبنای گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، روز پنجشنبه تجمع اعتراضی معلمان در شهر‌های دیگر از جمله ملایر، کرمانشاه و همدان نیز برگزار شد. خبر رسیده است که نیروهای امنیتی مانع برگزاری تجمع معلمان در کرج شده‌اند.

فرهنگیان سقز پیش‌تر در ششم فروردین هم با حضور مقابل اداره آموزش‌ و پرورش سقز خواستار آزادی این معلم دربند شده بودند.