گسترش حملات شیمیایی به مدارس مقابل دوربین‌های بدون خطای نیروی انتظامی

گزارش شاهدان عینی و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که حملات شیمیایی به مدارس در ایران دوشنبه دست‌کم در 12 شهر تداوم یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، حملات شیمیایی به مدارس ایران در روز دوشنبه 28 فروردین، در استان‌های البرز، کرمانشاه، کُردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان و شهرهای اصفهان، سنندج، روانسر، سقز، بوکان، دیواندره، ارومیه، گیلانغرب، تبریز، دزفول و ماهدشت کرج گزارش شده است.بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموزان مدرسه دخترانه «پارسه» در اصفهان دوشنبه بیست و هشت فروردین، دچار مسمومیت شدند. همچنین ویدیوی دیگری نیز از مسمومیت دانش‌‌آموزان دبیرستان دخترانه «آسمان» در محله «زعفرانیه» تبریز منتشر شده است.

دبیرستان دخترانه آسمان تبریز، مدارس دخترانه راهنمایی فجر و شرف و دبیرستان دخترانه شاهد در بوکان، دبیرستان دخترانه «نورالزهرا» در ارومیه، مدرسه پروین اعتصامی در دیواندره و مدرسه دخترانه سرور و ام السلمه در دزفول، از جمله مدارسی بودند که حملات شیمیایی به آنها در روز دوشنبه تایید شده است.

در استان البرز چندین مدرسه مورد حمله شیمیایی قرار گرفت: هنرستان دخترانه محمد باقر و مدرسه زینب کبری در ماهدشت کرج، مدرسه دخترانه رضوان و مدرسه دخترانه «امام جعفر صادق» و دبیرستان دخترانه ۱۵ خرداد در کرج.

همچنین در این روز، به دبیرستان معلم کرمانشاه و چهار مدرسه دخترانه هنرستان اندیشه، راهنمایی ۱۷ شهریور و دبیرستان‌های عصمت و خدیجه کبری در گیلانغرب در استان کرمانشاه حمله شیمیایی شد.

سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو از بستری شدن بیش از ۳۰ دانش‌آموز دختر در «بیمارستان شهدا» در شهر هرسین کرمانشاهپس از حمله شیمیایی به مدرسه راهنمایی دخترانه ناصری خبر داد و نوشت که وضعیت جسمانی شماری از آنها وخیم است.

مدرسه نسیبه در سنندج هدف حمله شیمیایی قرار گرفت و شماری از دانش‌آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند.

همزمان گروهی از مردم اهواز در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار غیر حضوری شدن مدارس شدند.

در حالی که حملات شیمیایی به مدارس در شهرهای کشور همچنان ادامه دارد، ابراهیم رئیسی با گروهی از نوجوانان و دانش‌آموزان دیدار کرد.

اما بر اساس اظهارات منتشر شده از ابراهیم رئیسی در رسانه‌های جمهوری اسلامی، او بدون اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان، درباره موضوعاتی از جمله «برنامه اتمی، گروه‌های جهادی دانش‌آموزی و ظرفیت دانش‌آموزان در حوزه تولید» در این نشست صحبت کرد.

جمهوری اسلامی که در ماه‌های آغازین حملات شیمیایی به مدارس، این حملات را انکار می‌کرد، هنوز عوامل آن را معرفی نکرده و در مقابل، فشار بر رسانه‌ها و فعالان مدنی را برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی در این زمینه افزایش داده است.

ویدیوی دیگر نیز از مسمومیت دانش آموزان مدرسه دختران «امام جعفر صادق» در کرج خبر می‌دهد.همزمان، سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» که اخبار نقض حقوق‌بشر در کُردستان را پوشش می‌دهد نیز از بستری شدن بیش از 30 دانش‌آموز دختر در «بیمارستان شهدا» در شهر هرسین کرمانشاه پس از حمله شیمیایی به یک مدرسه راهنمایی دخترانه خبر داده و نوشته که وضعیت جسمانی شماری از آنها «وخیم» است.

این در حالیست که با تشدید حملات شیمیایی به مدارس ایران، به‌ویژه مدارس دخترانه، رسانه‌های ایران از دیدار ابراهیم رئیسی با گروهی از نوجوانان و دانش‌آموزان خبر دادند.

رئیسی در سخنرانی خود برای نوجوانان، بدون اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان، درباره موضوعاتی از جمله «برنامه اتمی، گروه‌های جهادی دانش‌آموزی و ظرفیت دانش‌آموزان در حوزه تولید» صحبت کرده است.

مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی که در ماه‌های آغازین حملات شیمیایی به مدارس، این حملات را انکار می‌کردند، هنوز عوامل آن را معرفی نکرده و در مقابل همچنان فشار بر رسانه‌ها و فعالان مدنی را برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی در این زمینه افزایش داده‌اند.

از سویی برخی شهروندان و والدین نگران در مقابل فرمانداری اهواز تجمع کرده و خواستار غیرحضوری شدن مدارس شده‌اند.

یک‌شنبه، 27 فروردین نیز مسمومیت‌های گسترده‌ای در دست‌کم 9 شهر شامل مدارسی در شهرهای تهران، اسلامشهر، کرج، اردبیل، ارومیه، قزوین، بابلسر، هرسین و شیراز ثبت شد.

ناظران می‌گویند که این مسمومیت‌ها در حالی همچنان با تمام قوا در حال ادامه و گسترش است که حکومت به تهدید زنان و دخترانی که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کنند، می‌پردازد.

هفته پیش، احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی ایران زنان را تهدید کرده بود که چنانچه از شنبه، 26 فروردین حجاب اجباری را رعایت نکنند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

فرمانده نیروهای انتظامی ایران چند روز پیش بدون اشاره به پیگیری حملات شیمیایی مدعی شد که از دوربین‌های نظارتی و امنیتی شهرها برای شناسایی زنانی که حجاب اجباری به سر نمی‌کنند، استفاده خواهد شد و این دوربین‌ها، «بدون خطا» هستند.

در واکنش به این ادعای رادان، افکار عمومی ایران اما می‌پرسد، چرا این دوربین‌های «بدون خطا» مورد ادعای فرمانده نیروهای انتظامی تاکنون حتی یک نفر از آمران و عاملان حملات شیمیایی به فضاهای آموزشی را شناسایی نکرده است.