هشدار دانشمندان درباره احتمال وقوع زلزله فاجعه‌بار 9 ریشتری در حفره‌‌ای اقیانوسی

وجود حفره‌ای در 50 مایلی سواحل ایالت اورگان آمریکا که از درون آن مایعات داغ فوران می‌کند، نگرانی دانشمندان را برانگیخته است.

کارشناسان با پیش‌بینی اینکه این شکاف در کف اقیانوس سرانجام ممکن است منجر به زلزله‌ای ویرانگر منجر شود، درباره آن زنگ‌های خطر را به صدا درآورده‌اند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «سان»، دانشمندان قدرت زمین لرزه احتمالی ناشی از این حفره را 9 ریشتر پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند سواحل غربی آمریکا را ویران کند.

این حفره در امتداد خط گسلی قرار دارد که تخمین زده می‌شود 600 مایل طول داشته باشد که از کالیفرنیا تا کانادا امتداد دارد و به منطقه فرورانش کاسکادیا معروف است و در سال 2015 کشف شد.

نگرانی حال حاضر دانشمندان این است که مایعی که از این شکاف کف اقیانوس در حال فوران است، همان چیزی است که «روغن روان کننده» نامیده می‌شود و به صفحات تکتونیکی اجازه می‌دهد به راحتی بر روی یکدیگر حرکت کنند.ایوان سولومون، استاد اقیانوس‌شناسی در دانشگاه واشنگتن که در یک مطالعه تحلیلی شرکت کرده، در این‌باره به روزنامه «سان» گفته است: «با افزایش مایع در شکاف‌های گسل‌ها، فشار بین دو صفحه تکتونیکی کاهش می‌یابد و بدون آن فشار در زیر پوسته زمین رشد می‌کند و باعث ایجاد زلزله‌ای ویرانگر می‌شود.»

به گفته کارشناسان آنچه در طول اکتشاف مشاهده شده فقط حباب‌های متان نیست، بلکه مایعی است که از این حفره به کف دریا نشت می‌کند و 16 درجه فارنهایت گرمتر از آب دریای اطراف است و مستقیماً از کاسکادیا، جایی که دمای آن حدود 300 تا 500 درجه فارنهایت تخمین زده می‌شود، می‌آید.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که منطقه فرورانش «Cascadia» روزی مرکز زمین لرزه بزرگ خواهد بود، زلزله‌ای که قرن‌هاست بشر همانند آن را ندیده و می‌تواند بسیاری از شهرهای غرب آمریکای را ویران کند.

دانشمندان شدت این زمین لرزه را 30 برابر قوی‌تر از قوی‌ترین زمین لرزه مورد انتظار در امتداد گسل سن آندریاس، که در طول کالیفرنیا قرار دارد، تخمین می‌زنند.

زلزله ویرانگر 6 فوریه ترکیه و سوریه که بیش از 50 هزار قربانی را بین دو کشور زیر آوار مدفون و صدها هزار نفر را مجروح و آواره کرد، موج جهانی وحشت و ترس از سرنوشتی مشابه را برانگیخته است که ممکن است به هر نقطه از کره زمین برسد.

واژه‌های «زلزله»، «فاجعه»، «زلزله»، «مقیاس ریشتر» و «سونامی» بیشترین کلمات جستجو شده در موتورهای جستجو‌گر در سراسر جهان هستند.