گزارش سالانه سازمان ملل: تعداد آوارگان جهان به رکورد ۱۱۰ میلیون نفر رسیده است

فیلیپو گراندی، رییس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، اعلام کرد درگیری‌های اوکراین و سودان میلیون‌ها نفر دیگر را آواره کرده و اکنون تعداد آوارگان جهان که به دلایل مختلف مجبور شده‌اند خانه‌های خود را ترک کنند، به رکورد ۱۱۰ میلیون نفر رسیده است.

گراندی روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو به خبرنگاران گفت که درگیری‌های سودان تعداد آوارگان را در هفته‌های اخیر شدیدا افزایش داده است.

این در حالی است که وضعیت پناهجویان پیشتر در سال گذشته میلادی با تهاجم روسیه به اوکراین و همچنین به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان فوق‌العاده وخیم شده بود.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش سالانه خود اعلام کرد که هرگز تعداد کل پناهجویان فراری از کشورشان یا افراد آواره در داخل مرزهای کشورها به این حد بالا نرسیده بود.

بر اساس این گزارش، در پایان سال گذشته، تعداد ۱۰۸.۴ میلیون نفر به عنوان آواره یا پناهنده در سراسر جهان به ثبت رسیده‌‌اند.

این رقم ۱۹.۱ میلیون نفر بیشتر از آمار پایان سال ۲۰۲۱ است و افزایش بی‌سابقه‌ای را در این زمینه نشان می‌دهد.

رییس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی خود در ژنو گفت: «ما ۱۱۰ میلیون نفر داریم که به دلیل درگیری، آزار و اذیت، تبعیض و خشونت که اغلب با انگیزه‌های دیگر به ویژه تاثیر تغییرات آب‌وهوایی ترکیب شده، فرار کرده‌اند.»

او تاکید کرد: «این یک کیفرخواست علیه وضعیت جهان ماست».

بر اساس آمار سازمان ملل، در سال ۲۰۲۲، از مجموع آوارگان و پناهندگان، ۳۵.۳ میلیون نفر پناهنده و ۵۲.۵ میلیون نفر آواره بوده‌اند. همچنین ۵.۴ میلیون نفر متقاضی پناهندگی و ۵.۲ میلیون نفر دیگر نیازمند حمایت بین‌المللی بودند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اضافه کرده که همه این افراد «تقریبا در همه جا با محیط خصمانه‌تر، به ویژه در مورد پناهندگان، روبه‌رو هستند.»

گزارش این کمیساریا اضافه می‌کند که سه چهارم پناهجویان به کشورهای کم‌درآمد و متوسط فرار می‌کنند و فقط یک چهارم می‌توانند خود را به کشورهای ثروتمند جهان برسانند.