تال بئیر،مدیر سازمان تحقیقاتی آلما: پهپاد ۱۳۶ تهدیدی برای کل جهان است/چهره‌های پشت پرده برنامه پهپادی شاهد۱۳۶

مرکز تحقیقات اسرائیلی آلما ALMA، در گزارشی مدعی شد که شرکت‌ها و چهره‌های پشت پرده برنامه پهپادی شاهد ۱۳۶ را شناسایی کرده است.

این گزارش می‌گوید که احسان راحت ورنوسفادرانی از شرکت چکاد صنعت فراز آسیا، در زمینه تولید بدنه و قطعات شاهد ۱۳۶ نقش داشته است.

براساس این گزارش، احسان ایمانی‌نژاد که در لینکدین خود را مهندس سازه هواپیما و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف معرفی کرده است نیز در زمینه تولید قطعات شاهد ۱۳۶ فعال بوده است. هنوز مقامات تهران درباره این گزارش اظهارنظر نکرده‌اند.

شبکه i24 می‌گوید، نسخه‌ای از این گزارش را به دست آورده است. گزارشی که در آن دو شرکت در ظاهر غیرنظامی به همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم‌اند و قطعات پهپاد تولید می‌کنند. دو متخصص در این دو شرکت نیز شناسایی شده‌اند.آلما ادعا می‌کند که از طریق داده‌های باز، شرکت‌های پهپادسازی مرتبط با سپاه را ردیابی کرده است. این گزارش می‌گوید که این شرکت‌ها به تناوب نام خود را تغییر داده‌اند تا از تحریم‌های غرب در امان بمانند.

براساس این گزارش که هنوز مقامات تهران آن را تایید یا تکذیب نکرده‌اند، شرکت چکاد صنعت شریف به مدیرعاملی احسان راحت ورنوسفادرانی، برای صنعت هوانوردی ایران قطعات تولید می‌کند. مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۲۲ کتابی درباره توسعه سیستم جدیدی برای کمک به کنترل خودکار هواپیما منتشر کرده است.

شرکت دیگر فعال در تولید قطعات پهپاد، سعد سازه فراز شریف یا (داریا فناور برهان شریف) به مدیرعاملی احسان ایمانی‌نژاد است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ بنیانگذاری شد و در توسعه سیستم‌های ارتباطی و مدار الکترونیک فعال است.

تال بئیر،مدیر سازمان تحقیقاتی آلما می‌گوید که پهپاد ۱۳۶ تهدیدی برای کل جهان است. به گفته او کار با این پهپادها آسان است و می‌تواند با هزینه نسبتا ارزان، مسافت قابل توجهی را طی کند.

به گفته او، به دنبال حمله روسیه به اوکراین، نام این پهپادها شنیده شده اما ایران در گذشته هم در جریان حمله به کشتی میلیاردر اسرائیلی از این پهپادها استفاده کرده بود.

محققان آلما بر این باورند که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی مانند حزب‌الله نیز می‌توانند از این پهپادها در حمله به اسرائیل استفاده کنند. آنها می‌گویند که افکار عمومی هنوز درباره خطرهای این پهپادها آگاهی کافی ندارد.

واشینگتن‌پست سال گذشته ارسال پهپاد ۱۳۶ از ایران برای استفاده روسیه در جنگ با اوکراین را گزارش کرد.

مقامات تهران برای مدتی این گزارش را رد کردند.

اما در گزارش‌های متعددی از جمله در منابع اوکراینی، به استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حمله به زیرساخت‌های اوکراین اشاره شده است.