نگرانی حکومت از گسترش بی‌اعتنایی زنان به حجاب اجباری و ناکارآمدی لایحه «عفاف و حجاب»

مدیرمسوول روزنامه کیهان بی‌اعتنایی زنان به حجاب اجباری را مانند یک «سیل» دانست و گفت لایحه «عفاف و حجاب» قدرت مقابله با «بی‌حجابی» را ندارد. از سوی دیگر با تداوم نافرمانی گسترده زنان، واکنش و تلاش مقام‌های حکومتی برای سرکوب معترضان به پوشش تحمیلی نیز همچنان ادامه دارد.

ماهور احمدی، دختر احمدرضا احمدی، شاعر فقید ایرانی، روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر در مراسم خاکسپاری پدرش بدون حجاب اجباری حاضر شد.

به گفته شاهدان، او به‌رغم مخالفت مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با پوشش اختیاری پشت تریبون ایستاد و صحبت و شعرخوانی کرد.

ماهور احمدی در این مراسم گفت که پدرش هرگز «نان سیاست را نخورد اما سیاسی‌ترین شعرها را سرود» و در نهایت هم به اجبار او را از کانون پرورش فکری بازنشسته کردند.

تهدید زنان کارمند به اخراج در صورت بی‌اعتنایی به تذکر حجاب

حضور ماهور احمدی در این مراسم عمومی و بدون بر سر داشتن حجاب اجباری در شرایطی است که واکنش رسانه‌ها و مقام‌های حکومتی به نافرمانی مدنی زنان و تلاش برای سرکوب آن ادامه دارد.

مهدی بیاتی، کارشناس مذهبی صداوسیما در موضوع حجاب اجباری، در گفت‌وگو با شبکه افق مدعی شد «یک برنامه‌ریزی صورت گرفته که می‌خواهد دختر شیعه را لخت کند».

او در عین‌ حال با رد کردن «اجبار» حجاب در ایران گفت: «در ۱۰ سال گذشته اجباری وجود نداشته و قانون حجاب شرعی را رعایت نمی‌کردیم.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده خامنه‌ای در استان خراسان رضوی هم ضمن طرح این ادعا که «در طول تاریخ، مجاهدان بسیاری برای احیای حجاب به خاک و خون غلتیده‌اند»، گفت: «راه بی‌دین کردن و لاییک‌سازی نسل جوان، ترویج بی‌حجابی است و دشمن بی‌حجابی را ابزار خود قرار داده است.»

در ادامه اقدامات تنبیهی جمهوری اسلامی در مواجهه با مخالفان حجاب اجباری، احمد وحیدی، وزیر کشور، خواستار اخراج کارمندانی شد که به «تذکر حجاب» در محل کار بی‌اعتنایی می‌کنند.

ابوالقاسم مقیمی، معاون استاندار قم هم از راه‌اندازی کمیته «حجاب و عفاف» در اداره‌های این استان خبر داد و گفت: «دستگاه‌ها باید نمایندگان خود را معرفی کنند که تکالیفی در حوزه محیط اداره شامل کارمند و ارباب رجوع و در قبال زیر‌مجموعه‌های خود در بیرون از ادارات بر عهده دارند.»

لایحه «حجاب اجباری» قدرت مقابله با بی‌حجابی را ندارد

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، روز چهارشنبه در یادداشتی با اشاره به لایحه عفاف و حجاب گفت: «در اوج برخورد پس از چند‌ بار بی‌توجهی به پیامک‌ها، کشف‌حجاب‌ کننده حداکثر به دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می‌شود»

او افزود: «تنها راه عاقلانه برای پیشگیری از کشف حجاب، پس گرفتن این لایحه است.»

مدیر مسوول روزنامه کیهان ادامه داد: «اگر لایحه ‌عفاف و حجاب‌ آن‌گونه که هست به تصویب برسد، نقش آن در پیشگیری از بی‌حجابی شبیه آن است که بخواهیم با کشیدن سیم خاردار از آسیب سیل جلوگیری کنیم!»

روزنامه رسالت هم روز چهارشنبه در یادداشتی درباره حجاب اجباری گفت که «از دست قوانین، بخواهیم یا نخواهیم، کار اصلی بر نمی‌آید».

در بخشی از این یادداشت آمده است: «️در ماه‌های گذشته بحث بر سر کفایت یا عدم کفایت قوانین کنونی در رابطه با حجاب اجباری بالا بوده و در هفته‌های اخیر هم انتقادات داخل حکومتی بسیار؛ از تعدد سازمان‌هایی که برای این اجبار بودجه می‌گیرند تا بحث بر سر اینکه لایحه حجاب بالاخره کی درخواهد آمد.»

همزمان با انتشار این یادداشت‌ها و واکنش مقام‌های حکومتی اما ویدیوهای متعددی از شهرهای مختلف ایران منتشر شده که نشان می‌دهند بسیاری از زنان بدون توجه به پوشش تحمیلی حکومت در خیابان‌ها قدم می‌زنند.

انتشار این ویدیوها و تصاویر در حالی‌ است که روز چهارشنبه ۲۱ تیر از سوی حکومت به نام «روز عفاف و حجاب» ثبت شده بود.