روسیه: از این پس اجازه اعمال هرگونه تحریم‌های‌ جدید علیه کره شمالی را نخواهیم داد


سرگئی لاوروف: ایالات متحده، در ماه مه 2022، می‌خواست قطعنامه‌ دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل مربوط به اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی را تصویب کند، اما روسیه مانع از آن شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، چهارشنبه 22 شهریور، در یک مصاحبه تلویزیونی با بیان این‌که «تحریم‌های بین‌المللی قبلی علیه کره شمالی در فضای ژئوپلیتیکی کاملاً متفاوتی از وضعیت فعلی اتخاذ شده است»، افزود که مسکو از این پس اجازه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه پیونگ یانگ را نخواهد داد.

این اظهارات لاوروف در حالی مطرح می‌شود که روسیه چهارشنبه، میزبان گفت‌وگوهای بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، با حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در پایگاه فضایی وستوچنی در شرق روسیه است.

رهبر کره شمالی در این نشست دوجانبه، اظهار کرد: «در جریان مذاکرات با رئیس جمهوری روسیه، درباره اوضاع در اروپا و شبه جزیره کره گفت‌وگو کرده است».

کیم جونگ افزود: «من و رفیقم پوتین در مورد وضعیت نظامی-سیاسی در شبه‌جزیره کره و در اروپا به طور عمیق بحث کردیم».

رهبر کره شمالی متعهد شد که بر روابط و منافع مشترک میان پیونگ یانگ و مسکو تمرکز کرده و آنها را در اولویت سیاست‌های خارجی کره‌شمالی، قرار دهد.

بر اساس آنچه رسانه‌های روسی منتشر کردند، سرگئی لافروف افزود: «در آن زمان، مشکلاتی برای آغاز گفت‌وگو و بحث‌های جدی در شورای امنیت سازمان ملل وجود داشت، اما پس از تصویب قطعنامه‌ اخیر (در سال 2017) قاطعانه گفتیم که دیگر تحریمی علیه کره شمالی وجود نخواهد داشت و شرکای چینی ما نیز همین موضع را اتخاذ کرده‌اند».

لاوروف، خاطرنشان کرد: «کشورهای غربی قول داده بودند به موازات مسیر تحریم‌ها، مسیر سیاسی نیز اجرا شود و مسائل بشردوستانه در کره شمالی حل شود، اما معلوم شد که این تضمین‌ها و وعده‌ها نادرست بود و این انکار وعده‌ها باعث شد تا تلاش غربی‌ها برای صدور قطعنامه علیه کره شمالی از طریق شورای امنیت، به شکست بیانجامد.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: «ایالات متحده در ماه مه 2022 می‌خواست قطعنامه دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را در مورد تحریم‌ها علیه کره شمالی تصویب کند، اما روسیه این اجازه را نداد.»

سرگئی لافروف، ادامه داد: « به همراه دوستان چینی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کردیم که به‌طور انحصاری بر حل مسائل انسانی (که موضوعات بسیار جدی در کره شمالی هستند)، و همچنین از سرگیری روند سیاسی به عنوان بخشی از وظایف تقویت امنیت در شمال شرق آسیا متمرکز است.»

وزیر امور خارجه روسیه در پایان اظهارات خود گفت که ایالات متحده آمریکا به‌جای تلاش برای حل مسائل بشردوستانه در کره شمالی، به همراه ژاپن، کره جنوبی و سایر متحدان خود در تلاش برای استقرار نیروهای استراتژیک خود در جنوب شبه‌جزیره کره است به‌طوری که بحث‌ها درباره احتمال استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در شبه‌جزیره کره به این‌ نحو یا غیر از آن، همچنان جریان دارد.