محمود عباس خطاب به بورل: بحران در نوار غزه هیچ راه‌حل امنیتی یا نظامی ندارد

محمد اشتیه می گوید :آن چه طرف فلسطینی می‌خواهد ملزم کردن اسرائیل به طرحی الزام‌آور است که «طبق برنامه و جدولی زمان‌بندی شده به اشغال فلسطین پایان دهد»رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم اعمال فشار بر اسرائیل برای تسریع در ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کرد.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، جمعه 26 آبان، با جوزپ بورل، نماینده اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاسی در مقر ریاست‌ فلسطین در شهر رام‌الله در کرانه باختری دیدار و بر لزوم اعمال فشار اتحادیه اروپا بر اسرائیل برای تسریع در کمک‌رسانی بشردوستانه به نوار غزه تاکید کرد.به گزارش خبرگزاری فلسطین، عباس بر مخالفت قاطع خود با کوچاندن اجباری فلسطینیان از نوار غزه یا کرانه باختری از جمله قدس، تاکید کرد.

عباس خطاب به بورل با تاکید این که هیچ راه‌حل امنیتی یا نظامی برای بحران در نوار غزه وجود ندارد، این باریکه را «بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین» دانست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواست تا کشور فلسطین و عضویت کامل آن در سازمان ملل متحد را به رسمیت بشناسند.

پس از آن، محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بورل گفت: «آنهایی که از غزه کوچانده شده‌اند باید اجازه داشته باشند به خانه‌های خود بازگردند.»

محمد اشتیه همچنین افزود: «اسرائیل باید در ارتباط با تسهیل کمک‌‌رسانی بشردوستانه از همه گذرگاه‌ها و نه تنها از گذرگاه رفح، پاسخگو شود».

نخست‌وزیر فلسطین، تاکید کرد که آنچه طرف فلسطینی می‌خواهد ملزم کردن اسرائیل به طرحی الزام‌آور است که «طبق برنامه و جدولی زمان‌بندی شده به اشغال فلسطین پایان دهد».

۲۶ بیمارستان در نوار غزه از کار افتاده‌اند
وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در رام‌الله روز جمعه اعلام کرد از ۳۵ بیمارستان موجود در غزه، ۲۶ بیمارستان به دلیل آسیب‌های ناشی از بمباران یا کمبود سوخت تعطیل شده‌اند.

براساس اعلام این نهاد فلسطینی از ۷۲ کلینیک مراقبت‌های بهداشتی اولیه در غزه نیز، ۵۲ کلینیک به اجبار، تعطیل شده‌اند.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی با بیان اینکه این وضعیت بر دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی برای ساکنان غزه تأثیر منفی گذاشته است افزود: «در بیمارستان شفا، بیش از ۴۰ بیمار، از جمله سه نوزاد نارس، در شش روز گذشته به علت بمباران، کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین کمبود کارکنان پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.»

این سازمان همچنین گفته است: در بیمارستان العمال در خان‌یونس، وضعیت به طور فزاینده‌ای وخیم است و ژنراتور اصلی بیمارستان برای سومین روز متوالی تعطیل شده و سوخت لازم برای کار را ندارد و اکنون به یک ژنراتور کوچک متکی است که فقط برق اتاق زایمان و چراغ‌های اتاق پذیرش را تامین می‌کند.

ارتش اسرائیل در روزهای گذشته با عملیات ویژه در بیمارستانهای شفا و رنتیسی در نوار غزه به شواهدی دست یافت که نشان می‌داد نیروهای حماس چگونه از این بیمارستانها به عنوان مقر فرماندهی عملیات خرابکارانه و انبار اسلحه سوءاستفاده می‌کنند.

نخست وزیر اسرائیل هم روز پنجشنبه گفت شواهدی داریم که نشان می‌دهد بسیاری از گروگانهای حماس در بیمارستان شفا نگهداری می‌شدند.

گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس در حمله تروریستی ۱۵ مهر به اسرائیل دست‌کم ۱۲۰۰ اسرائیلی عمدتا غیرنظامی را کشت و حدود ۲۴۰ نفر اسرائیلی و اتباع خارجی از جمله، کودکان، زنان، و سالمندان را ربود.

آمریکا، اتحادیه اروپا، و ژاپن گروه شبه‌نظامی حماس را که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کرده‌اند.