نگرانی‌ها درباره احتمال اعدام داوود عبداللهی، زندانی عقیدتی، پس از انتقال به انفرادی

رسانه‌های حقوق بشری از انتقال داوود عبداللهی، زندانی اهل سنت محکوم به اعدام به سلول انفرادی در زندان قزلحصار کرج خبر داده‌اند. او سه‌شنبه پنجم دی‌ به انفرادی منتقل شده است. هرانا نوشت انتقال این زندانی با توجه به محکومیت او به اعدام موجب افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش شده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز از انتقال این زندانی عقیدتی به سلول انفرادی و خطر فوری اجرای حکم اعدام او ابراز نگرانی کرده و خواستار «توقف فوری این اقدام و بازنگری در پرونده او در راستای استانداردهای بین‌المللی عدالت» شده است.

پیش از این و در روزهای چهاردهم آبان‌ و هشتم آذر، احکام اعدام قاسم آبسته و ایوب کریمی، دو تن از هم‌پرونده‌ای‌های عبداللهی به اجرا گذاشته شد.

این افراد در سال ۱۳۸۸ همراه با چهار شهروند کُرد دیگر به نام‌های انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و فرهاد سلیمی به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آن‌ها پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند و پس از ماه‌‎ها نگهداری در بازداشتگاه این نهاد امنیتی به تهران انتقال یافتند.

این زندانیان شش ماه در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفتند.

آنان نهایتا در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج فرستاده شدند و مرداد امسال، پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر، به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند.

این هفت زندانی اهل سنت، اسفند ۱۳۹۴ به وسیله محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

حکم صادر شده برای این زندانیان، بهمن‌ ۱۳۹۸ پس از سال‌ها کشمکش قضایی از سوی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید شد و در شهریور ۱۳۹۹ درخواست اعاده دادرسی آن‌ها در دیوان عالی کشور رد شد.

این افراد به اتهاماتی از جمله «محاربه»، «افساد فی‌ الارض»، «هواداری از گروه‌های سلفی» و «قتل» عبدالرحیم تینا که در تاریخ هفت مهر ۱۳۸۷ به دست افراد ناشناس کشته شده بود، متهم شدند.

عبدالرحیم تینا، امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد بود.

تمامی افراد متهم در این پرونده بارها در نامه‌هایشان که در سال‌های گذشته به وسیله نهادهای حقوق بشری منتشر شده، بر بی‌اساس بودن اتهام‌های انتسابی به خود تاکید کردند.

وب‌سایت هرانا روز چهارشنبه ششم دی‌‌ ماه گزارش داد در سال ۲۰۲۳ محکومیت ۱۵۵ نفر را به اعدام و اجرای احکام اعدام ۷۴۶ نفر را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش، اجرای احکام اعدام نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۳۲ درصد افزایش و صدور احکام اعدام با ۶۸ درصد افزایش همراه بوده است.

از این تعداد، شش حکم اعدام در ملاء عام صورت گرفته، دو فرد در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند و از میان جنسیت‌های مشخص شده اعدام‌شدگان، ۵۹۷ نفر مرد و ۲۰ تن زن بوده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیر‌‌کل سازمان ملل متحد، در گزارش ماه آبان خود به مجمع عمومی این سازمان درباره نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به سرعت و میزان رشد اجرای احکام اعدام هشدار داد.

به گفته گوترش، جمهوری اسلامی اعدام‌ها را «با سرعتی نگران‌کننده» انجام می‌دهد.