اظهارات شهردار استانبول درباره پناهجویان در ترکیه طوفانی از جنجال بپا کرد

اکرم امام اوغلو: سیاست‌هایی که دولت در دهه گذشته در قبال پناهجویان اتخاذ کرده تا 30 یا 40 سال آینده برای ترکیه مشکل بزرگی ایجاد خواهد کرد.اظهارات اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و ابراز نگرانی او نسبت به سیاست‌های دولت ترکیه در قبال پناهجویان، مبنی بر این‌که این رویکرد در بلندمدت چالشی بزرگ پیش روی کشورش ایجاد خواهد کرد، جنجال‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

این اظهارات شهردار استانبول از شبکه «Sozcu» نزدیک به اپوزیسیون ترکیه پخش شد که در آن امام اوغلو، همچنین تمایل خود را برای «تنبیه مقامات دولتی» که در پشت این سیاست‌ها هستند، ابراز کرد.شهردار استانبول که متعلق به حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه، «حزب جمهوری‌خواه خلق» است، در مصاحبه تلویزیونی خود در روز جمعه 8 دی گفت: «سیاست‌های دولت در قبال پناهجویان در دهه گذشته باعث ایجاد مشکل بزرگی برای ترکیه طی 30-40 سال آینده خواهد شد.

امام اوغلو در ادامه اظهارات خود حزب عدالت و توسعه حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان را بانی و باعث چنین سیاست و بروز این مشکل بزرگ در دراز مدت، معرفی کرد.

این اظهارات شهردار استانبول که کمتر از 4 ماه مانده به برگزاری انتخابات محلی این کشور، ایراد شده در ترکیه واکنش‌های زیاد و طوفانی از جنجال را باعث شده است.

او گفت که ترکیه میزبان بین 6 تا 7 میلیون پناهجو است و استانبول به تنهایی میزبان دو و نیم میلیون نفر از این پناهجویان است.

موضوع پناهندگان در ترکیه
غسان ابراهیم، تحلیلگر سیاسی، متخصص در امور ترکیه، در این‌باره گفت: «متاسفانه بسیاری از احزاب مخالف در ترکیه از موضوع پناهجویان سوء‌استفاده می‌کنند و این بدان معنا نیست که رویکرد دولت ترکیه در این زمینه خالی از انتقاد و با باز کردن مرزهای خود برای پذیرش بی‌برنامه پناهجویان و بدون تدوین طرح‌های آینده‌نگرانه، سیاست درستی در پیش گرفته است.

این تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با «العربیه» افزود:« اظهارات بسیاری از احزاب اپوزیسیون ترکیه را شنیده‌ایم که ماهیت نژادپرستانه‌ای علیه عرب‌ها و به ویژه کُردهای داخل ترکیه داشت، اما به نظر می‌رسد شهردار استانبول امروز با اظهارات اخیر خود، آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای یک مرحله بلندمدت انتخاباتی را در پیش دارد.»

غسان ابراهیم، در ادامه گفت: اکرم امام اوغلو با معرفی خود به ملی‌گرایان، سکولارها و اسلام‌گرایان ترک در حال آماده شدن برای اهدافی بلندمدت است، به ویژه اینکه این سه گروه میان خود اختلاف دارند اما حول محور انتقاد از سوء‌مدیریت پرونده پناهندگان از سوی دولت ترکیه، متحد شده‌اند.

ابراهیم، همچنین تصریح کرد با توجه به این‌که در نهایت این پناهجویان هستند که بهای سوء‌مدیریتی دولت ترکیه را در این پرونده می‌پردازد، اما این مسأله اظهارات هیچ‌طرف ترکیه‌ای در نقض قانون بین‌المللی و پناهندگی و مغایرت با ارزش‌های این کشور را توجیه نمی‌کند.