تشکل‌های صنفی معلمان: کنش‌گری و مطالبه‌گری در سال جدید ادامه دارد

تشکل‌های صنفی معلمان و فرهنگیان در پیام‌هایی نوروزی به مشکلات معیشتی، صنفی، اجتماعی و سیاسی در سالی که گذشت پرداختند و گفتند در سال ۱۴۰۳ به کنش‌گری و مطالبه‌گری خود ادامه می‌دهند.

انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی در بیانیه‌ای به ادامه‌دار شدن مشکلات اقتصادی و صنفی اشاره کرد و از معلمان و فعالانی نام برد که به دلیل اعتراض با احکام حبس و جریمه مواجه شده‌اند.

حسین رمضان‌پور، محمود صفدری، حسین واحدی، زهرا عوض‌زاده، حسن جوهری و محمدرضا رمضان‌زاده، فعالان فرهنگی‌ای هستند که به دلیل فعالیت‌ اجتماعی، اعتراض و کنش‌های صنفی خود به زندان، جریمه نقدی و بازنشستگی اجباری محکوم شده‌اند.

این انجمن در پایان بیانیه نوروزی خود نوشت به مسیر کنش‌گری و مطالبه‌گری ادامه می‌دهد و اظهار امیدواری کرد که روزگاری شاهد آزادی و عدالت اجتماعی نسبی در جامعه باشد.

انجمن صنفی معلمان فارس در پیامی مشابه، به احکام صادر شده و تشکیل پرونده قضایی برای ۱۲ معلم و فعال صنفی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

به گفته نویسندگان بیانیه انجمن صنفی معلمان فارس، پس از تجمع‌های سال‌های ١۴٠٠ و ١۴٠١ برای هشت فعال صنفی معلمان احکامی ناعادلانه صادر کردند که در نهایت به دو سال حبس خانگی تبدیل شد.

برای چهار نفر دیگر از فعالان صنفی نیز پرونده‌هایی با اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به جریان افتاد که این افراد، اکنون با قید وثیقه آزاد هستند.

در سال‌های گذشته ده‌ها معلم و فعال فرهنگی به دلیل حضور در تجمع‌های اعتراضی صنفی و معیشتی با احکام قضایی مواجه شده و شماری از آنان در زندان هستند.

معلمان و بازنشستگان فرهنگی ماه‌هاست هر هفته تجمع‌هایی اعتراضی برای طرح مطالبات صنفی خود و درخواست آزادی همکاران زندانی‌شان برگزار می‌کنند.

یکی از این مطالبات، اجرای احکام رتبه‌بندی است که انجمن صنفی معلمان فارس در پیام نوروزی خود به آن اشاره کرد.

این بیانیه گفت با گذشت دو سال از این اتفاق، هنوز معوقات سال‌های گذشته وصول نشده و برخی از فعالان صنفی در فارس و دیگر استان‌های ایران از حق رتبه‌بندی محروم شده‌اند.

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه نیز با انتشار پیامی به مشکلات معیشتی مانند فشار تورم و گرانی، دستمزدهای پایین و از سوی دیگر ترک تحصیل دانش‌آموزان اشاره کرد.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر با اشاره به رویدادهای ناگوار سال ۱۴۰۲، از بازداشت و زندانی‌ کردن‌های گسترده فعالان صنفی، کارگران، روزنامه‌نگاران و دیگر معترضان به وضع موجود، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، کلاس‌های بدون معلم، کودکان کار و جان دادن کولبرها نام برد.

این کانون در پایان پیام خود اظهار امیدواری کرد سال جاری، سال بهبود تمام نابه‌سامانی‌ها به ویژه در زمینه معیشت مردم و آزادی زندانیان سیاسی از تمامی اقشار و اصناف باشد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در پیامی نوشت: «سال نو را با یاد همه آن‌ها که در تقلای رهایی جان باختند، در جست‌وجوی آزادی به بند کشیده شدند و در تکاپوی زیستن در دایره حقیقت و در یک کلام برای زیستی انسانی، مداومت و مقاومت می‌کنند، آغاز می‌کنیم.»

پیام نوروزی انجمن صنفی معلمان کردستان شامل شهرهای سقز و زیویه، دیواندره، سنندج، مریوان و سروآباد به حملات شیمیایی به مدارس اشاره کرد و از آن با عنوان «سناریوی مستبدانه مبتنی بر آپارتاید جنسیتی مسمومیت دختران دانش‌آموز» نام برد.

اولین خبر از مسموم‌سازی‌ها روز نهم آذر سال ۱۴۰۱ در هنرستان دخترانه نور شهر قم منتشر شد و در آن سال دست‌کم ۱۳۰ دبستان و دبیرستان هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند. این حملات در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه یافت.

انجمن صنفی معلمان کردستان علاوه بر این مسموم‌سازی‌ها، به بحران‌های دیگری مانند روند رو به رشد اعدام‌ها، کودکان کار، ترک تحصیل، تورم، گرانی، مشکلات زیست‌ محیطی، نبود آزادی بیان و زندانی شدن معترضان از جمله معلمان و فعالان فرهنگی اشاره کرد.

این بیانیه در پایان به جمهوری اسلامی هشدار داد: «حکومت با کفر می‌ماند، اما با ظلم نه. ظلم و بیدادتان غروب استبدادتان را نوید می‌دهد.»