نماینده مجلس: کار مردم به کشیدن دندان به جای ترمیم رسیده است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در کنگره جامعه دندانپزشکی ایران با اذعان به خوب نبودن وضعیت معیشتی مردم، تصریح کرد که کار به جایی رسیده است که بسیاری از افراد به جای ترمیم، دندانشان را می‌کشند.

براهیم رئیسی در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش به تناوب وعده می‌داد که هزینه‌های درمان از جیب مردم را به نصف کاهش می‌دهد اما حالا که حدود سه سال از این وعده‌ها گذشته، اذعان برخی وابستگان حاکمیت از جمله برخی نمایندگان مجلس از این حقیقت پرده برمی‌دارد که بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های دارو و درمان را خود مردم پرداخت می‌کنند و این هزینه‌های کمرشکن درمان و تنگناهای اقتصادی بسیاری از مردم را ناچار کرده است روند درمانشان را متوقف کنند، از درمان سرطان گرفته تا مشکلات دهان و دندان.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با طرح این ادعا که در کلان‌شهرها برای پیشگیری از بیماری‌های دندان اقدام‌هایی انجام شده است، اضافه کرد که مشکلات ساکنان مناطق محروم برای دریافت خدمات سلامتی دندان زیاد است.

شهریاری همچنین اعتراف کرد که در حال حاضر تا ۷۰ درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود، در حالی‌ که باید بیمه‌ها این پول‌ها را بپردازند و «مصوبه‌های خوب» برای حل مشکلات درمان مردم و تعرفه‌های پزشکی در دولت رد می‌شود.وزارت بهداشت از به‌روزرسانی آمار مربوط به شیوع بیماری‌های دهان و دندان در ایران خودداری می‌کند اما طبق آخرین داده‌های موجود، هر ایرانی دست‌کم شش دندان پوسیده دارد و درصد زیادی از افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله نیز حدود ۱۲ دندان از دست‌رفته دارند. این وضعیت در گروه سنی بالای ۶۵ سال وخیم‌تر است و آمارهای موجود نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد این افراد هیچ دندان سالمی ندارند و نرخ پوسیدگی دندان ایرانیان طی دو دهه اخیر دست‌کم سه برابر شده است.

البته این داده‌های آماری مربوط به سال ۱۳۹۵ است و با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر، احتمال اینکه شمار دندان‌های از دست‌رفته ایرانیان بیشتر هم شده باشد، بسیار بالا است.

تعرفه‌های دندانپزشکی در ایران با وجود نرخ‌نامه مصوب وزارت بهداشت، در مراکز درمانی شهرهای مختلف متفاوت است. به طوری که برخی پزشکان تعرفه‌های حداکثری برای خود تعیین کرده‌اند و برخی دیگر با پایین آوردن قیمت‌ها و در نظر گرفتن تسهیلاتی مانند پرداخت قسطی، برای جذب مشتری بیشتر تلاش می‌کنند.

در حال حاضر هزینه ترمیم دندان در ایران از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا حدود سه میلیون تومان و بیشتر متغیر است. هزینه‌ ایمپلنت نیز از هفت میلیون تومان شروع می‌شود و در مواردی به ۲۰ میلیون تومان و بیشتر هم می‌رسد. کشیدن دندان ناسالم نیز بین یک تا حدود دو میلیون تومان هزینه دارد.

دولتی‌ها در توجیه هزینه‌های سرسام‌آور خدمات دندانپزشکی، انگشت اتهام را به سوی دندانپزشکان می‌گیرند و آنان را به گرانفروشی خدماتشان متهم می‌کنند. در مقابل، دندانپزشکان می‌گویند که تعرفه‌هایشان را با توجه به تورم موجود و هزینه‌ بالای مواد اولیه و تجهیزات درمانی تعیین می‌کنند.

پیش‌تر علی تاجرنیا، رئیس جامعه دندانپزشکی ایران، در همین زمینه به خبرگزاری ایلنا گفته بود که هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست بلکه درآمد پایین مردم باعث می‌شود نتوانند همه نیازهایشان را برطرف کنند. او در ادامه اذعان کرد که سهم دولت از خدمات دندان‌پزشکی اندک است و بیشتر هزینه‌ها را بیماران پرداخت می‌کنند، حال‌ آنکه باید با تقویت بیمه‌ها، هزینه‌های درمان از جیب مردم را به حداقل برساند.

تاجرنیا تایید کرد که خدمات دندانپزشکی در همه کشورها گران‌ است و بنابراین قشر آسیب‌پذیر باید برای استفاده از این خدمات از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شود. او به تاثیر تورم و کاهش قدرت اقتصادی مردم بر زندگی آنان اشاره کرد و افزود: «در این شرایط اولین قلمی که از سبد نیاز‌های اساسی مردم کم می‌شود، خدمات دندانپزشکی است. مردمی که برای خرید مایحتاج روزانه خود مشکل دارند طبیعتا چنین خدماتی را حذف می‌کنند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس پاییز ۱۴۰۲ در گزارشی اعلام کرد که بر اساس نتایج آخرین پیمایش هزینه درآمد خانوارهای ایرانی در سال ۱۴۰۰، سهم خدمات دندانپزشکی از کل پرداخت از جیب هزینه‌های سلامت در سطح کل جمعیت بیش از ۲۱ درصد است. به‌ این‌ ترتیب پس از دارو که سهمی بالغ‌ بر ۳۱ درصد دارد، خدمات دندانپزشکی در رتبه دوم سهم از پرداخت از جیب قرار می‌گیرد. ضمن آنکه در سطح کل جمعیت و خانوارهای شهری، خدمات دندانپزشکی عامل بیشترین مواجهه با هزینه‌های کمرشکن سلامت بوده‌ است.

پوسیدگی دندان بسته به نوع آن و درجه پوسیدگی، عوارض متعددی از جمله بوی بد دهان، عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، تورم، گلودرد مزمن و حتی زوال عقل را در پی دارد.