اجلاس سران عرب: تا اجرای راه‌حل دو کشوری نیروهای بین‌المللی در فلسطین مستقر شوند

اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب پنج‌شنبه 27 اردیبهشت در بیانیه پایانی سی و سومین دوره از نشست آن در منامه، پایتخت بحرین، استقرار نیروهای بین‌المللی «در سرزمین‌های اشغالی فلسطین» تا زمان اجرای راه‌حل دو کشوری را خواستار شد.

بیانیه پایانی اجلاس سران عرب در بحرین که «بیانیه منامه» عنوان گرفته «استقرار نیروهای حفاظت و پاسداری از صلح بین‌المللی وابسته به سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی تا زمان اجرای راهکار دو کشوری» را خواستار شد.

همچنین از اسرائیل خواسته شد تا از رفح عقب‌نشینی کرده و امکان کمک‌رسانی به غزه را فراهم کند و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شد تا تدابیر لازم را برای اجرای راهکار دو کشوری اتخاذ کند.

در بیانیه صادره در پایان اجلاس سران عرب در بحرین از گروه‌های فلسطینی خواسته شد تا زیر چتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین گرد هم آیند.

حمایت از منابع آب کشورهای عربی
در این بیانیه بر حمایت کشورهای عربی از امنیت منابع آبی عربی و حقوق کشورهای مصر و سودان و عراق و سوریه در رودهای نیل، دجله و فرات تاکید شد.

بیانیه اجلاس بحرین تاکید کرد که منابع آبی عربی «به ویژه در جمهوری مصر عربی و جمهوری سودان جزئی جدایی‌ناپذیر از امنیت ملی اُمت عرب است و بر مخالفت با هر اقدام یا تدابیری که به حقوق آنها آسیب بزند تاکید شد و همچنین در ارتباط با جمهوری عربی سوریه و جمهوری عراق بر حقوق آبی آنها از دو رودخانه دجله و فرات تاکید شد.»

در این راستا بیانیه منامه بر همبستگی با این کشورها «در اتخاذ تدابیری که برای محافظت از امنیت و منابع آبی خود اتخاذ می‌کنند تاکید و نگرانی عمیق نسبت به تداوم اقدامات یکجانبه‌ای که به حقوق آبی این کشورها آسیب می‌زند، ابراز شد».

بحران سوریه
همچنین به بحران سوریه پرداخته شده و مجددا بر لزوم پایان دادن به آن در چارچوب قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد که امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را حفظ کند و زمینه لازم برای بازگشت با کرامت، امن و داوطلبانه پناهجویان سوری را فراهم کند، تاکید شد.

ADVERTISING

سران عرب در این بیانیه بر مخالفت خود با دخالت‌ها در امور داخلی سوریه و عدم پذیرش هر گونه تلاش‌هایی برای ایجاد تغییرات در دموگرافی این کشور، تاکید کردند.

شرکت‌کنندگان در اجلاس منامه مخالفت خود را با هر گونه حمایت از هر جماعت یا گروه شبه‌نظامی که دستورکارهای بیگانه را دنبال می‌کند، ابراز کردند.

این بیانیه خواستار رفع تدابیر اجباری یکجانبه تحمیل شده بر سوریه و حمایت از کشورهای میزبان پناهجویان سوری شد. همچنین نسبت به پیامدهای کاهش حمایت‌های بین‌المللی از پناهجویان سوری و کشورهای میزبان آنها هشدار داده شد.

بحران یمن
همچنین مجددا بر حمایت از شورای ریاست جمهوری یمن و تایید «تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای دست‌یابی به راهکار سیاسی فراگیر برای بحران یمن تاکید شد» تا بر اساس مرجعیت‌های مشروعیت بین‌المللی شامل قطعنامه 2216 شورای امنیت، نتایج گفت‌وگوهای ملی یمن و طرح‌ابتکار خلیجی به این بحران رسیدگی شود.

بحران لیبی
بیانیه منامه بر حمایت از لیبی و حاکمیت و استقلال این کشور و تمامیت ارضی آن و توقف مداخله‌ها در امور داخلی این کشور و لزوم خروج همه نیروهای بیگانه و مزدور از این کشور در مدت زمانی محدود، تاکید کرد.

بیانیه اجلاس سران عرب در بحرین همچنین «سرعت‌‌بخشی به توافق برای صدور قوانین انتخابات و تحقق خواسته‌های مردم لیبی و اجرای انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی و پایان دادن به دوره‌های گذار در این کشور» را خواستار شد.

بحران لبنان
در این بیانیه همچنین به بحران سیاسی در لبنان پرداخته شده و بر لزوم ترغیب همه طرف‌های لبنانی به «اولویت‌بخشی به انتخاب رئیس جمهوری، تقویت فعالیت‌های نهادهای قانونی و رسیدگی به چالش‌های سیاسی و امنیتی و اجرای اصلاحات اقتصادی ضروری» در این کشور تاکید شد.

بیانیه منامه نیز بر حمایت از تقویت توانایی‌های ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور به منظور «حفظ امنیت و ثبات لبنان و محافظت از مرزهای آن که در عرصه بین‌المللی در رویارویی با اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل به رسمیت شناخته شده است، تاکید شد.

بحران سودان
بیانیه پایانی اجلاس سران عرب در بحرین همچنین بر لزوم پایان دادن به جنگ میان نیروهای ارتش و پشتیبانی سریع سودان تاکید کرده و خواستار آن شد تا طرف‌های درگیر در این بحران به توافق‌های نشست جده پایبند شوند.

لزوم تضمین آزادی دریانوردی
بیانیه منامه ضمن تاکید بر لزوم تضمین آزادی دریانوردی در دو دریای سرخ و عرب، حملات به کشتی‌ها و تهدید علیه کشتیرانی و تجارت بین‌المللی در این آبراههای بین‌الملی را به شدت محکوم کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد پادشاهی عربی سعودی پنج‌شنبه 27 اردیبهشت در حاشیه سی و سومین دوره از اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بحرین دیدارهایی دوجانبه را با تعدادی از رؤسای نهادهای بین‌المللی و رهبران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست منعقد کرد.

از جمله این دیدارهای دوجانبه، محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، سپس با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.بن سلمان همچنین با احمد عبدالله الاحمد، نخست‌وزیر کویت و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در حاشیه دستور‌کار اجلاس سران عرب دیدار کرد.

ولی‌عهد سعودی طی سخنرانی خود هنگام ریاست هیئت سعودی شرکت‌کننده در فعالیت‌های سی و سومین دوره از اجلاس سران عرب در منامه تاکید کرد که پادشاهی عربی سعودی از برپایی کشور فلسطین و به رسمیت شناختن آن در عرصه بین‌المللی حمایت می‌کند.وی همچنین گفت که سعودی اهتمام بسیار بالایی نسبت به مسائل عربی ورزیده و بر اهمیت حفاظت از امنیت منطقه دریای سرخ تاکید کرده و خواهان آن است تا هر گونه فعالیتی که بر امنیت دریانوردی تاثیر [منفی] می‌گذارد، متوقف شود.

ولی‌عهد سعودی طی سخنرانی خود در اجلاس منامه گفت سعودی میزبان نشستی بود که تهاجم اسرائیل تحت هر بهانه‌ای به نوار غزه را محکوم کرد.

وی همچنین ضمن اشاره به حمایت‌های مستمر ریاض از تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدگی به اوضاع انسانی در نوار غزه، خواستار آن شد که جامعه بین‌المللی از تلاش‌ها برای متوقف کردن جنگ در غزه حمایت کند.او با اشاره به اینکه پادشاهی عربی سعودی خواستار حل و فصل اختلافات از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز است، در چارچوب سخنرانی خود گفت:« جامعه جهانی باید تهاجم وحشیانه علیه برادران فلسطینی ما را متوقف کند».

شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد و رئیس شورای وزیران سعودی پنج‌شنبه در راس هیئتی از کشورش برای شرکت در سی و سومین دوره از اجلاس سران اتحادیه عرب در بحرین، وارد منامه شد.