انتقاد محمود عباس از سخنان خامنه‌ای:مردم فلسطین به جنگ‌هایی که در خدمت آزادی آنها نباشد نیازی ندارند

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به اظهارات رهبر ایران درباره حمله هفتم اکتبر: «جنگ‌هایی که باعث ریختن خون‌مان شود را نمی‌خواهیم».دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای به اظهارات تمجید‌آمیز علی خامنه‌ای، رهبر ایران، درباره حمله 7 اکتبر «حماس» که باعث برافروخته شدن جنگ خونین اسرائیل در نوار غزه شده است، واکنش نشان داد.

در بیانیه‌ دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین که دوشنبه چهاردهم خرداد منتشر شد تاکید شده است که انگیزه مطرح شدن چنین اظهاراتی از سوی خامنه‌ای درباره جنگ غزه، قربانی کردن خون فلسطینی‌ها است و به تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس شرقی منتهی نمی‌شود.

نیاز به جنگ نداریم
بیانیه ریاست تشکیلات خودگردان همچنین تاکید کرد که مردم فلسطین 100 سال است که در حال جنگ و مقاومت هستند و به جنگ‌هایی که هیچ نفعی برای آرمان‌های آ‌نها جهت رسیدن به آزادی و استقلال ندارد، نیازی ندارند.

در ادامه این بیانیه آمده است که در نتیجه چنین اظهاراتی از سوی رهبر ایران است که هزاران کودک، زن و سالمند فلسطینی قربانی شده و سرزمین فلسطین نابودی می‌شود.

دیکته ایران به حماس
در همین راستا محمود الهباش، مشاور محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در دوشنبه 14 خرداد در گفت‌وگو با «العربیه» در واکنش به اظهارات رهبر ایران گفت: «ایران حق ندارد آنچه در 7 اکتبر اتفاق افتاد را ارزیابی کند.»مشاور عباس گفت:«ایران خواسته‌های خود را به حماس دیکته می‌کند.»

الهباش در ادامه تصریح کرد که «تمام عملیات‌های حماس از سال 2007 تا‌کنون مورد حمایت ایران قرار گرفته‌اند».مشاور رئیس ‌تشکیلات خودگردان فلسطین گفت جنبش حماس عامل چند‌دستگی مردم فلسطین است.

مشاور محمود عباس، «با بیان اینکه ایران می‌خواهد در جغرافیای فلسطین جای پایی داشته باشد»، گفت: «تهران خون مردم فلسطین را فدای منافع خود می‌کند.»

وی در پایان اظهارات خود گفت که ایران و اخوان المسلمین خواهان آنند که فلسطینی‌ها به هیزم آتش تامین منافع آنها تبدیل شوند.

شایان ذکر است علی خامنه‌ای، رهبر ایران، طی یک سخنرانی در سی و پنجمین سالمرگ خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، گفت که منطقه خاورمیانه به عملیات 7 اکتبر موسوم به «طوفان‌الاقصی» نیاز داشت و افزود: «طوفان الاقصی در وقت خود اتفاق افتاد.»

خامنه‌ای در اشاره به گفته‌های سلف خود، خمینی، تلویحا از گروه‌های فلسطینی خواست تا با اسرائیل برای آتش‌بس‌ در غزه مذاکره نکنند و در ادامه گفت: «دل به مذاکرات سازش نبندید.»

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از اسرائیل، در حمله گروه «حماس» به شهرک‌های اسرائیلی واقع در مجاورت نوار غزه 1400 نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند.

به گفته ارتش اسرائیل، در حمله 7 اکتبر، 252 نفر توسط حماس به گروگان گرفته شدند که 121 نفر از آنها هنوز در نوار غزه در بند حماس به سر می‌برند.

از سوی دیگر وزارت بهداشت فلسطین، یکشنبه 13 خرداد اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه که در پاسخ به حمله هفتم اکتبر حماس آغاز شد، تاکنون به 36 هزار و 379 نفر افزایش یافته است.

علاوه بر آن بیش از هفتاد هزار نفر از فلسطینی‌‌ها در نوار غزه زخمی شده‌اند.

با ویران شدن کامل غزه بیش از دو میلیون نفر ساکنان این باریکه فلسطینی آواره و سرگردان شده و بدون هیچ پناهگاه و مکان امنی و در سایه نابودی ساختارها و نرسیدن به موقع کمک‌های بشردوستانه کافی با فاجعه انسانی مواجه هستند.
لازم به ذکر است که جمال نزال، عضو شورای انقلابی «فتح» بزرگترین گروه سازمان آزادیبخش فلسطین نیز، روز چهارشنبه پانزدهم فروردین، در مصاحبه با العربیه با بیان اینکه «دخالت ایران در وقایع فلسطین ویرانگر» گفت: «تهران تصمیم گرفته تا با آخرین قطره خون عرب‌ها با اسرائیل بجنگد.»

نزال که سخنگوی فتح نیز هست با اشاره به اینکه «گروه‌های جهاد و حماس عوامل نیابتی ایران در میان فلسطینی‌ها هستند»، افزود: «مداخله ایران با اهداف خاص خوپ، هیج کمکی به اوضاع فلسطین نمی‌کند.»به گفته نزال، در برخی مناطق کرانه باختری مانند طولکرم نیز برخی هسته‌های وابسته به ایران وجود دارد.

امنیت اردن
جمال نزال درباره تظاهرات اخیر در اردن که بسیار جنجالی شده، تاکید کرد که «امنیت اردن برای فلسطینی‌ها مقدس است و نمی‌خواهیم آسیبی به این کشور وارد شود.»

سخنگوی فتح حماس را به «بسیج خیابان‌های اردن علیه مقامات اردن« متهم کرد و گفت: «آنچه در اردن اتفاق می‌افتد، راه را به روی برنامه‌های اسرائیل برای کوچاندن فلسطینی‌های کرانه باختری باز می‌کند».

اردن از زمان حمله هفتم اکتبر یعنی آغاز جنگ حماس و اسرائیل تاکنون شاهد تظاهرات در همبستگی با نوار غزه بوده است.

دولت اردن اخیرا حماس را به تلاش برای ربودن خیابان از طریق این تظاهرات همبستگی با غزه متهم کرد.