تعطیلی ادارات تهران همزمان با رکورد مصرف برق

در حالی که مدیرعامل شرکت توانیر از رکورد مصرف برق در روز سه‌شنبه دوم مهرماه خبر داده، ادارات تهران نیز از ظهر روز چهارشنبه سوم مرداد ماه به مدت دو روز تعطیل خواهد بود.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر از ثبت آخرین رکورد تقاضای مصرف برق کشور خبر داد که در روز دوم مرداد ماه و به میزان ۷۸ هزار و ۱۰۶ مگاوات ثبت شده است.

رکورد قبلی در بیستم تیرماه و به میزان ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات بوده است.

وی با بیان اینکه مصرف برق به طرز «خیره‌کننده‌ای» در حال افزایش است از مشترکین خواست تا برای تامین برق پایدار همکاری کنند.

همزمان با این رکورد، ادارات تهران از ظهر روز چهارشنبه تا روز شنبه ششم مرداد تعطیل شد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران دلیل این امر را افزایش ناگهانی هوا اعلام کرد.

مدیر عامل توانیر هم اعلام کرده که تعطیلی ادارات درخواست این وزارتخانه نبوده و «هیچ» ربطی با کمبود برق ندارد.

پنج‌شنبه ۲۸ تیرماه نیز ادارات تهران تعطیل شد و پس از آن خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که با این تعطیلی مصرف برق در مقایسه با سایر ایام کاری حدود ۱۵ مگاوات کاهش داشته است.

در حالی مسوولان از عدم مشکل کمبود برق می‌گویند که در ماه‌های اخیر مردم بارها با قطعی برق در شهرهای مختلف مواجه بوده‌اند.

در بهار قطعی برق با انتشار جدول زمان‌بندی در برخی شهرها صورت گرفت و پس از آن نیز بدون ارائه جدول و اعلام قبلی، گاهی در برخی مناطق تا چند ساعت برق قطع شده است.

پیش از این در دولت حسن روحانی نیز در پی قطعی برق اعتراضاتی نسبت به این موضوع صورت گرفته بود.

از سوی دیگر همه ساله و در اوج مصرف برق واحدهای صنعتی و کشاورزی و شبکه خانگی به دلیل قطعی پی‌درپی برق دچار مشکلات می‌شوند.رسانه‌ها در ایران در ابتدای تابستان امسال خبر از بحران قطعی برق در ماه‌های پیش‌رو دادند.

این درحالی است که مسوولان دولت سیزدهم به ویژه در وزارت نیرو و سازمان توانیر بارها بر کاهش قطع برق در سال جاری تاکید کرده بودند اما بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف تجربه قطعی چند ساعته منازل و دفتر کار در روزهای ابتدایی تیرماه را داشته‌اند.

حتی روز هشتم تیرماه و همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برق شبکه خانگی در تهران در بعضی مناطق قطع شد.

دولت بارها دلایلی مانند خشکسالی، افزایش دمای هوا و استخراج رمز ارز را به عنوان دلایل اصلی کمبود برق عنوان کرده اما مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس اخیرا اعلام کرد که دلیل اصلی این موضوع توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

همچنین حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفته بود که «سال گذشته به دلیل اینکه در بخش تولید و توسعه برق منابع کافی وجود نداشت کسری برق شدیدی اتفاق افتاد.»به گزارش «خبرآنلاین»، صادق ضیاییان، رئیس «مرکزملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات سازمان هواشناسی» هشدار داد که در روزهای شنبه ششم و یکشنبه هفتم مرداد، افزایش دمای هوا در اغلب نقاط کشور رخ خواهد داد و گرمای هوا در بخش‌هایی از استان‌های خوزستان، و استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و همچنین شرق استان کرمان به بالاتر از ۵۰ درجه می‌رسد.او همچنین گفت در روزهای شنبه و یکشنبه دمای هوا در استان تهران و پایتخت به ۴۰ درجه خواهد رسید. در همین حال «خبرآنلاین» در گزارشی نوشته است براساس اسناد دریافتی دمای هوا در دو روز اول هفته آینده که رسانه‌ها و برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نام آن را «روزهای جهنمی» گذاشته‌اند، در وضعیت قرمز است.

خبرآنلاین با عنوان «شنبه و یکشنبه را تعطیل کنید، پای جان مردم در میان است» از وزیر بهداشت خواست اهمیت موضوع را به سرپرست دولت گوشزد کرده و درخواست کند کل کشور به دلیل درخطر بودن سلامت مردم، تعطیل شود.

این درحالی است که پایتخت و شهرهای بزرگ کشور با قطع طولانی برق در ساعات مختلف شبانه‌روز روبرو هستند و ساعات کار اداری در برخی از شهرها تغییر کرده است.

استانداری تهران نیز اعلام کرده است به دلیل افزایش دمای هوا، ادارات تهران روز پنج‌شنبه ۵ مرداد از ساعت ۱۱ صبح تعطیل خواهند بود.

در روزهای اخیر قطع مکرر برق در برخی از شهرهای استان خوزستان در گرمای حدود ۵۰ درجه باعث نارضایتی شدید مردم شده است. این درحالی است که برخی از مناطق در شهرهای این استان، از جمله آبادان و اهواز در چند روز اخیر با افت فشار و قطع چند ساعته آب روبرو شده‌اند.

رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت ایران نیز چهارم مرداد هشدار داد که افزایش دمای هوا ممکن است برای برخی از مردم خطر مرگ داشته باشد. به گزارش «ایسنا» عباس شاهسونی گفت بنا براعلام سازمان جهانی بهداشت، «میزان مرگ و میر افراد بالای ۶۰ سال به دلیل افزایش دما، طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به بازه زمانی ۴ ساله یعنی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ حدود ۸۵ درصد افزایش یافته است».سال گذشته، اورژانس تهران در طول سیزده روز اول مرداد ماه با ۸۷ هزار و ۵۰۳ تقاضای امداد به دلیل گرمازدگی مواجه شده بود.