خانه / اخبار مهم روز / برخورد با سیاست‌های مخرب ایران در منطقه

برخورد با سیاست‌های مخرب ایران در منطقه

خبرگزاری رویتر ۳۰تیر ۹۶ نوشت:‌

دولت ترامپ در حال بررسی سیاست خود در قبال ایران است. این سیاست نه فقط به تبعیت تهران از توافقنامه هسته‌یی نگاه می‌کند بلکه رفتار آن در منطقه هم مورد توجه قرار می‌دهد. چرا که واشینگتن می‌گوید این رفتار منافع آمریکا در سوریه، عراق، یمن و لبنان را از بین می‌برد.

خبرگزاری رویتر در ادامه این مقاله می‌نویسد:

حسن روحانی روز چهارشنبه گفت تحریمهای اقتصادی جدید آمریکا برخلاف توافقنامه هسته‌یی است. وی متعهد شد که در برابر آن ” مقاومت“ خواهد کرد اما به توافق متعهد خواهد بود. عباس عراقچی فرستاده ایران به اجلاس پنج به‌علاوه یک گفت:‌ ما از قولهای نقض شده آمریکا راضی نبودیم. ما قانع نیستیم که آمریکا وظایف خود را به شکل مناسبی انجام داده است“. با این وجود عراقچی شکایتی علیه آمریکا مطرح نکرد.
مواضع قاطع آمریکا در قبال ایران
پاسدار باقری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح در یک تهدید توخالی گفت اگر آمریکا تحریمها را اعمال کند و سپاه پاسداران را نامگذاری تروریستی کند، پایگاههای آمریکا در منطقه در امان نخواهد بود.

کامل وزن کارشناس امور آمریکا از بیروت به تلویزیون اسکای نیوز ۳۱تیر ۹۶ گفت:

قطعا آمریکا به اینگونه تهدیدها بویژه‌ این برخوردهای عناصر سپاه پاسداران عادت کرده است.

در ایران دو موضعگیری وجود دارد. در آمریکا نیز در حال حاضر دو موضع وجود دارد. یک موضع سرسختانه توسط دونالد ترامپ است. وقتی که او با مشاورانش نشست گذاشت تا این توافق‌نامه را ارزیابی کند به مدت ۵۵دقیقه تردید داشت و می‌خواست که این توافق را لغو کند ولی شورای امنیت ملی شامل وزیر خارجه و رئیس شورای امنیت ملی و هیأت ستاد می‌گفتند می‌بایست به این توافق التزام داشته باشیم و دست‌کم هر ۹۰روز این توافق بررسی شود.

بدین ترتیب این موضع‌گیریها در بسیاری موارد سرسختانه است و در بعضی موارد نیز منافع دیپلوماتیک در آن است که ادامه داشته باشد. شاید مجازاتهای بیشتر علیه ایران به‌خاطر موضع‌گیریهای این رژیم در راه باشد.

اسکای نیوز: آیا این موضع‌گیریها باعث نمی‌شود که توافق اتمی امضا شده توسط اوباما لغو شود؟

‌ تا این زمان دولت آمریکا می‌خواهد این توافق را ادامه دهد چرا که نهاد نظامی و شورای امنیت فکر می‌کنند این توافق برای آمریکا و هم‌پیمانانش تضمین می‌کند که ایران سلاح اتمی نداشته باشد.

ولی بعضی‌ها فکر می‌کنند ایران در فاصله کوتاهی با سلاح اتمی است و مقادیر زیادی پلوتونیوم دارد و می‌تواند با این مقادیر بمب اتمی بسازد.

امروز ایران تمامی این مواد را خارج کرده و به خارج از کشور فرستاده و امروز از نظر آمریکا و هم‌پیمانانش تضمین بیشتر است. ولی مشکل آمریکا موشکهای بالستیکی است.

اسکای نیوز: این اولین بار نیست که سپاه پاسداران تهدید می‌کند شاید که در تنگه هرمز اغتشاش‌هایی ایجاد کند.

کا مل وزن: شاید که سپاه پاسداران با لحن تند صحبت کند ولی روشن است که به سود این ایران نیست وارد درگیری نظامی شود.