کمپین اعتراضى علیه انتخاب حبیب الله بیطرف “وزیر ضد محیط زیست”

تعداد قابل توجهی از فعالان محیط زیست ایرانی به انتخاب حبیب‌الله بیطرف برای وزارت نیرو در ایران اعتراض کرده و آن را نشانه بی‌توجهی دولت روحانی به محیط زیست تلقی کرده‌اند.

فعالان محیط زیست در خوزستان در روزهای گذشته با راه اندازی کمپینی با مطرح شدن بیطرف به عنوان گزینه وزارت نیرو مخالفت کردند. آنها معتقدند بیطرف از پیشگامان طرح های مخرب انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی است.

با اعلام لیست وزرای پیشنهادی حسن روحانی، حبیب‌الله بیطرف برای تصدی پست وزارت نیرو به مجلس معرفی شد. سابقه و نقش بیطرف در پروژه‌های سدسازی و انتقال آب به فلات مرکزی ایران، اعتراضات بی‌شماری را از سوی فعالان محیط زیست در پی داشت. این فعالان انتخاب بیطرف را نشانه “بیطرفی” دولت در زمینه حقوق اقوام توصیف کردند.

اجرای پروژه‌های انتقال آب از استان‌های غربی کشور به فلات مرکزی و خشک ایران که تحت مدیریت بیطرف انجام شد، باعث نابودی محیط زیست، خشک شدن رودخانه‌ها و مهاجرت اجباری بسیاری از ساکنان این استان‌ها به دیگر مناطق کشور شد.

اشتباه در جایابی پروژه سد گتوند که توسط بیطرف انجام شد، باعث شد این سد بر روی یک کوه نمک ساخته شود، موضوعی که آب پشت این سد را 10 برابر شورتر از آب اقیانوس‌ها کرد. براساس برآوردها نمک اقیانوس ۲۸ تا ۳۰ گرم در لیتر است، ولی در لایه های تحتانی سد گتوند به‌ ۳۰۰ گرم در هر لیتر می‌رسد.

عیسی کلانتری دبیر کارگروه احیای دریاچه ارومیه بحران زیست محیطی، پیش از این سد گتوند را جنایتی در حق سرزمین ایران دانسته بود که مجریان آن باید محاکمه شوند.

تیر ماه 1396 مهدی زارعی، مشاور مطالعات زیست محیطی مخزن سد گتوند از انحلال 21 میلیون تن نمک در آب پشت سد گتوند خبر داد. این 21 ملیون تن نمک حل شده تنها در نتیجه انحلال 20 سانتی متر از کوه نمکی است که سد روی آن ساخته شده است.

حبیب‌الله بیطرف در حد فاصل سال‌های 1365 تا 1368 استاندار یزد بود. او از سال 1369 تا 1373 معاون آموزشی وزارت نیرو و از سال 1373 تا 1376 مجری طرح‌های سد و نیروگاه کارون 3 و کارون 4 بود. از زمان روی کار آمدن دولت محمد خاتمی در سال 1376 تا پایان کار این دولت در 1384، حبیب‌الله بیطرف به عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد.