ابراز رضایت دونالد ترامپ از تحریم نفتی کره شمالی

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، جمعه اول دیماه از دور تازه تحریم ها علیه کره شمالی استقبال کرده و گفته است، اجماع اعضای شورای امنیت نشان می دهد که جهان به دنبال صلح است.

به گزارش رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه در واکنش به آخرین آزمایش موشکی کره شمالی به اتفاق آرا تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرد. براساس این تحریم ها، دسترسی کره شمالی به واردات فرآورده های نفتی محدود شده و درآمدهای نیروی کار این کشور در خارج کاهش می یابد.

بر اساس این قطعنامه، ۹۰ درصد واردات فرآورده های نفتی مانند بنزین و گازوئیل به کره شمالی ممنوع می شود و این کشور می تواند حداکثر ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی وارد کند. همچنین کارگران کره شمالی که در سایر کشورها کار می کنند می بایست ظرف مدت ۲۴ ماه به کشور خود بازگردند.

این قطعنامه که آمریکا پیش نویس آن را تهیه کرده بود، همچنین میزان واردات نفت خام کره شمالی را به چهار میلیون بشکه در سال محدود می کند.

در همین زمینه، دونالد ترامپ روز جمعه در توییتر خود نوشت: الان شورای امنیت سازمان ملل با ۱۵ موافق و بدون مخالف، به تحریم های تازه علیه کره شمالی رای داد. جهان صلح می خواهد، نه مرگ

کره شمالی هفتم آذرماه، یک موشک قاره‌پیما را آزمایش کرد که به گفته پیونگ یانگ، می‌تواند سراسر خاک ایالات متحده را هدف قرار دهد و نیز دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.

در همین زمینه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به رای ۱۵ عضو شورای امنیت به تحریم های تازه علیه کره شمالی گفته است، این پیام روشنی را برای پیونگ یانگ می فرستد، مبنی براین که سرپیچی بیشتر باعث افزایش مجازات وانزوای بیشتر خواهد شد.

وزارت امور خارجه چین نیز خواستار اجرای این تحریم ها توسط تمامی کشور ها شده و همه طرف های درگیر در بحران شبه جزیره کره را به خویشتنداری دعوت کرده است.

کره جنوبی نیز از قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرده است.

مقام‌های کره شمالی، از جمله کیم جونگ‌اون رهبر آن کشور بارها کره جنوبی، آمریکا و ژاپن رابه انجام حمله پیشگیرانه اتمی تهدید کرده‌اند.

مقام‌های ایالات متحده نیز می‌گویند، همچنان عقیده‌ دارند راه‌ حل های سیاسی و دیپلماتیک ممکن است راه‌گشا باشد، اما تاکید کرده‌اند در صورتی که جنگی آغاز شود، حکومت کره شمالی نابود خواهد شد.

تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل که دهمین بسته تحریمی علیه کره شمالی است، چهارمین اقدام شورای امنیت در تشدید تحریم‌های پیونگ‌یانگ در شش ماه گذشته است.