هشدار تند خامنه‌ای به احمدی‌نژاد

خامنه‌ای و احمدی‌نژاد

علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفته است: “نمی‌شود که انسان یک دهه همه‌کاره کشور باشد، بعد در دهه بعدی تبدیل شود به مخالف‌خوان کشور.”

او امروز چهارشنبه ۶ دی در تهران گفت: “این کسانی که کشور در اختیارشان هست یا بوده، دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند، این‌ها باید پاسخگو باشند.”

این سخنان هشدار به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین تلقی می‌شود که در هفته‌های اخیر انتقادات تندی به قوه قضائیه و رئیس آن وارد کرده و از جمله او را فاقد صلاحیت دانسته و خواهان کناره گیری او شده است.

آقای احمدی نژاد اخیرا در یک سخنرانی گفته بود: “هر کسی در هر مقام و منصبی که باشد، اگر ملت او را نخواهد، او غاصب است… هر اقدامی انجام دهد، تخلف است. هر تصرفی در بیت المال انجام دهد، بعدا باید پاسخگو باشد”.

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین متنی طولانی به عنوان “ارزیابی تحلیلی” عملکرد قوه قضائیه منتشر کرده و ۲۹ ایراد به نظام قضایی ایران گرفته بود.

اما  خامنه‌ای گفته است: “همه مدیران جمهوری اسلامی از اول تا امروز، خدمات مهمی انجام داده‌اند… البته صدماتی هم زده‌اند… انسان باید خدمات دولتی‌ها و قضایی‌ها و مجلسی‌ها را در طول زمان، هر چه بوده، سپاسگزاری کند، صدمات را هم باید نقد کرد، منتها نقد منصفانه و مسئولانه، نه نقد همراه با تهمت.”

رهبر ایران افزوده: “اینکه برداریم همین‌طوری بی‌هوا این قوه و آن قوه را بدون هیچ تمییزی محکوم کنیم، اینکه هنری نیست. هر بچه‌ای می‌تواند سنگ بردارد و شیشه‌ها را بشکند.”

روابط آقای خامنه‌ای و آقای احمدی‌نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری او به سردی گرایید و پس از آن هم گاه حتی پر تنش بود تا جایی که رهبر ایران به صراحت آقای احمدی نژاد را از نامزدی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری منع کرد، اما سخنان امروز رهبر ایران از نظر صراحت و تندی علیه رئیس جمهور سابق بی نظیر است.

 خامنه‌ای پس از انتخابات جنجال برانگیز سال ۱۳۸۸ در خطبه نمازجمعه تهران گفته بود: “میان آقای هاشمی [رفسنجانی] و رئیس جمهور (احمدی نژاد) از سال ۸۴ اختلاف نظرهای متعددی درباره مسائل خارجی، نحوه اجرای عدالت اجتماعی و برخی مسائل فرهنگی وجود دارد که البته نظر رئیس جمهور به نظر بنده نزدیکتر است”.

او همچنین مخالفان و منتقدان آقای احمدی‌نژاد را که به نتایج اعلام شده انتخابات آن سال بی اعتماد و معترض بودند به “بی بصیرتی” متهم کرد. اما در سخنان امروزش گفته است: “خیلی باید مراقب خودمان باشیم. امام فرمودند که ملاک، حال فعلی افراد است. امام حکیم بود، معنای این سخن آن است که هیچ‌کس ضمانت درست بودن تا دم مرگ را ندارد.”