نیکی هیلی:ایران عامل اصلی بی ثباتی در منطقه است/این رژیم صدای اعتراض مردم را خفه می‌کند و نسبت به انگیزه آنها دروغ سازی می‌کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت گفت: رژیم هایی که امروز بیش از همه دنیا را با سلاح های کشتار جمعی تهدید می کنند، منشاء انواع چالش های امنیتی نیز هستند. آنها مردم خود را از حقوق بشر و آزادی های اساسی محروم می کنند. آنها مروج بی ثباتی منطقه ای هستند. آنها به گروه های تروریستی و شبه نظامی کمک می رسانند. آنها درگیری و مناقشه را اشاعه می دهند که در نهایت به مرزهای خودشان نیز کشیده می شود.

نیکی هیلی در ادامه گفت: حکومت ایران عامل اصلی بی ثباتی در بی ثبات ترین منطقه جهان است. این حکومت از گروه های تروریستی، شبه نظامیان نیابتی و همچنین حکومت جنایت کار اسد حمایت می کند.

سفیر آمریکا همچنین اظهار داشت: این رژیم در نقض تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل، موشک های بالیستیک فراهم می کند. نیروهای نیابتی آن، موشک ها را بسوی اهداف غیرنظامی پرتاب می کنند، همانطور که دیدیم، زمانی که شبه نظامیان حوثی یک موشک فراهم شده توسط ایران را به فرودگاهی در ریاض شلیک کردند. رژیم ایران بارها این ممنوعیت ها را نقض کرده است. و در انجام این کار، نشان داده است که لایق اعتماد و اطمینان ما نیست.

ایران حمایت از حوثی‌ها را تایید کرده ولی انتقال جنگ‌افزار برای آن‌ها را رد می‌کند. در همین حال، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، دو ماه پیش برای نخستین بار گفت که کشورش به یمن «کمک مستشاری» می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان مبارزات انتخاباتی خود از منتقدان جدی برجام بود، معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد.وی به قیام مردم نیزاشاره کرد و افزود:‌ وقتی که مردم ایران اعتراض کردند به این‌که پولهایشان هزینه تروریستها می‌شود، رژیم ایران، آنها را دستگیر می‌کند و آنها را می‌کشد. این رژیم صدای اعتراض آنها را خفه می‌کند و نسبت به انگیزه آنها دروغسازی می‌کند.

نیکی هیلی گفت:‌ وقتی این شورا قطعنامه 2231 را تصویب کرد توافق اتمی را تأیید کرد اما یک سلسله از مقررات و ممنوعیتها بر رفتار رژیم ایران تعیین کرد. رژیم ایران مکرراً این ممنوعیتها را نقض کرده است و در انجام اینکار مکرراً نشان داده که شایسته اعتماد و اطمینان ما نیست. بنابراین وقتی این شورا تصمیم می‌گیرد که چطور می‌شود اطمینان را ترغیب کرد تا کشورها وارد تولید تسلیحات کشتارجمعی نشوند جایی که باید شروع کنیم و حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که تأکید کنیم کشورها از التزامات بین‌المللی موجودشان متابعت کنند.

در مورد ایران در حالیکه آمریکا بر تعهدات خود نسبت به برجام متعهد باقی می‌ماند، جامعه بین‌المللی باید هم‌چنین التزاماتش مطابق قطعنامه 2231 را برآورده سازد.

ما به‌عنوان شورای امنیت این التزامات را اعمال کردیم و با همدیگر بایستی به نقض قوانین خطرناک رژیم ایران پاسخ بدهیم نه به این خاطر که ما خواهان شکست برجام باشیم بلکه به‌خاطر آرمان منع تسلیحات کشتارجمعی که موفق گردد. ما نباید فراموش کنیم که تسلیحات کشتارجمعی تنها یک تهدید مجازی نیستند بلکه تسلیحاتی هستند که رژیمهای شیطانی آنها را بکار می‌گیرند. رژیم سوریه مکرراً از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش استفاده کرده است. اینها رفتار حکومتی هستند که این‌قدر فاسد است که در کنار داعش تنها کسانی هستند که از سلاحهای شیمیایی در قرن 21 به‌عنوان جنگ‌افزار استفاده می‌کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: رژیم سوریه مکررا از سلاح های شیمیایی علیه مردم خودش استفاده کرد. اینها اقدامات حکومتی آنچنان فاسد هستند که در کنار داعش بعنوان تنها نهادهایی بشمار می روند که در قرن بیست و یکم از سلاح های شیمیایی بعنوان ابزار جنگی استفاده می کنند. شورای امنیت باید به این نقض فاحش قانون بین المللی و عرف اساسی انسانی پاسخ دهد.

خانم هیلی همچنین اضافه کرد: اما یک کشور مانع این می شود تا شورای امنیت وظیفه اش را انجام دهد. آن کشور روسیه است. این روسیه بود که سه قطعنامه مربوط به تجدید کار مکانیسم مشترک تحقیقاتی (در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه) را وتو کرد. این روسیه بود که بسیار تلاش کرد تا در سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه اجازه ندهد رژیم اسد بخاطر اقداماتش مسوول شناخته شود.

او در ادامه گفت: اگر حکومت روسیه درباره منع گسترش سلاح های کشتار جمعی جدی باشد، موکلش سوریه را متقاعد می کند که باید سلاح های شیمیایی اش را نابود کند و کاملا با سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل همکاری کند.

روسیه در آبان ماه سال جاری قطعنامه پیشنهادی ژاپن برای تمدید یک ماهه ماموریت گروه موسوم به «سازوکار تحقیق مشترک»، برای شناسایی مسببان حملات شیمیایی در سوریه را وتو کرد. از سال ۲۰۱۱ تاکنون این یازدهمین باری بود که روسیه قطعنامه‌های مرتبط با سوریه را وتو می‌ کرد.

هیات «مکانیسم مشترک تحقیق»، در چهارم آبانماه در گزارشی حکومت بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی در ۱۵ فروردین ماه سال جاری به خان شیخون دانست. در حمله شیمیایی به خان شیخون دست کم ۸۰ نفر کشته شدند.