کشتی مطلای ایران به گل نشست

کشتی مطلای

در پی اعتراضات و واکنش‌های انتقادی گسترده به ساخت یک کشتی که روی آن آیات قرآن با طلا نوشته شده در زمانی که طیف گسترده‌ای از ایرانیان در اعتراض به فقر، فساد و گرانی روزافزون در این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند، حوزه آستان حضرت معصومه در قم ناچار به صدور بیانیه‌‌ای شد که در آن هرگونه حمایت مالی از ساخت این کشتی را تکذیب کند.

پایگاه خبری عصر ایران روز سه‌شنبه 23 ژانویه 2018 گزارش کرد آستان حضرت معصومه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این آستان هیچ گونه حمایت مالی از پروژه ساخت کشتی مطلا نکرده و صرفاً مراسم رونمایی آن را با هماهنگی استانداری قم برگزار کرده است.

در پی بالا گرفتن انتقادات، سازنده کشتی اعلام کرد هر چند کل کشتی 70 کیلو وزن دارد ولی ورق طلایی که روی آن به کار رفته است، کمتر از 150 گرم است.

پایگاه خبری عصر ایران در مطلبی که تحت عنوان “از مصلای تهران و کشتی مطلای قرآن تا عذرخواهی آیت الله محقق داماد: واماندگی در پوسته دین” به قلم “جعفر محمدی”صاحب امتیاز و سردبیر این پایگاه خبری منتشر کرد با اشاره به ساخت کشتی مطلا، ماندن در لایه‌های بیرونی دین و آراستن بیش از حد آن را اقداماتی توصیف کرد که “نه تنها بی توجهی به مغز دین را جبران نمی‌کند بلکه پوسته را سنگین‌تر و اصیل‌تر از درون جلوه‌گر می‌کند؛ نتیجه‌اش هم این می‌شود که دینداری را در نوع لباس و یقه و ریش و تسبیح و تزیین مسجد و برنامه‌های تلویزیونی خلاصه می‌کنند”.

محمدی در ادامه با اشاره به دیگر مظاهر تجمل دینی در ایران، به مصلای تهران اشاره کرد و گفت: « کل دوران رسالت حضرت محمد(ص) 23 سال طول کشید و همچنان 29 سال است که دارند مصلایی می‌سازند که سادگی‌اش یادآور مساجد صدر اسلام باشد! چرا؟ چون دست اندرکاران جامعه اسلامی، به جای آن که در صدد ترویج روح دین باشند، دغدغه زیباتر و شکوهمندتر شدن مصلا را دارند.»

در پی رونمایی از کشتی طلای قرآنی تعداد پرشماری از کاربران ایران در فضای مجازی با اشاره به فقر، نداری و گرانی روزافزون، به ساخت این کشتی مجلل انتقاد کردند.