خانه / اخبار مهم روز / تهدید اپوزیسیون سوریه از سوی روسیه به دلیل تحریم نشست سوچی

تهدید اپوزیسیون سوریه از سوی روسیه به دلیل تحریم نشست سوچی

همزمان با تصمیم هیات مذاکره‌کنندگان مخالف رژیم بشار اسد برای تحریم نشست سوچی، روسیه تهدید کرد علیه مخالفان دست به اقدام نظامی خواهد زد.

به گزارش خبرنگار العربیه از وین، روز جمعه 26 ژانویه 2018 هیات مذاکره‌کنندگان مخالف رژیم بشار اسد با 26 رای موافق از مجموع 36 رای، تصمیم به تحریم نشست سوچی در روسیه گرفتند. گروه دوستان روسیه و چند شخصیت مستقل به حضور در این نشست رای دادند.

همزمان روسیه تهدید کرد در صورت مورد تحریم قرار گرفتن نشست سوچی از سوی مخالفان، علیه آنها دست به اقدام نظامی خواهد زد.

برخی منابع نیز خبر دادند که واشنگتن و پاریس از تصمیم مخالفان اسد برای تحریم نشست سوچی حمایت کردند.

هیات مذاکره‌کنندگان مخالف رژیم بشار اسد اعلام کرد نشست سوچی را که بناست در اوایل هفته آینده، به دعوت موسکو مهم‌ترین حامی بشار اسد برگزار شود، تحریم کرده است.

این هیات روز شنبه 27 ژانویه در صفحه توئیتر خود نوشت: « هیات مذاکره‌کنندگان گروه‌های انقلاب و اپوزیسیون سوریه اعلام می‌کند نشست سوچی که به دعوت روسیه در روزهای 29 و 30 ماه جاری برگزار می‌شود را تحریم می‌کند.»

احمد رمضان، مدیر بخش رسانه‌ای ائتلاف ملی گروه‌های انقلاب و اپوزیسیو سوریه نیز در صفحه تویتر خود نوشت : «پس از مذاکرات ماراتونی با سازمان ملل و نمایندگان بین‌المللی مرتبط با موضوع سوریه، هیات مذاکره‌کنندگان تصمیم به عدم مشارکت در نشست سوچی گرفت.» او افزود: «روسیه در بازاریابی برای این نشست شکست خورد.»

اپوزیسیون سوریه با اشاره به این که روز جمعه گفتگوهای دشواری با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه داشته، اتخاذ تصمیم نهایی درباره مشارکت در نشست سوچی را به روز شنبه 27 ژانویه موکول کرده بود.

هیات مذاکره‌کنندگان مخالف رژیم بشار اسد روز چهارشنبه 24 ژانویه در وین پایتخت اتریش اعلام کرد براساس نتایج نشست وین که با حمایت سازمان ملل برگزار می‌شود، درباره حضور در سوچی تصمیم خواهد گرفت. نصر الحریری رئیس این هیات برای حضور در نشست سوچی پیش‌شرط‌هایی را اعلام کرد. او خواست که نشست سوچی تنها یک بار برگزار شود و نقش یک مسیر مذاکراتی به خود نگیرد. در این نشست باید توصیه‌هایی درباره روند ژنو انجام شود و این نشست باید در چهارچوب قطعنامه 2254 سازمان ملل باشد.

پیش از این کرملین، کاخ ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرده بود که نشست هفته آینده بسیار مهم خواهد بود ولی منجر به راه‌حل سیاسی نهایی نخواهد شد.