پرونده «ارسال موشک‌های بالستیک» ایران به حوثی‌ها در شورای امنیت بررسی می‌شود

شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا دوشنبه 26 فوریه قرار است در باره قطعنامه‌ پیشنهادی از سوی آمریکا، فرانسه و بریتانیا برای محکوم کردن ایران به دلیل نقض تحریم تحریم‌های سازمان ملل و ارسال موشک‌های بالستیک و پهپاد به حوثی‌ها تصمیم بگیرد.

قرار است شورای امنیت پس از بررسی موضوع کمک‌های تسلیحاتی ایران در چارچوب این قطعنامه، اقداماتی علیه ایران اتخاذ کند.

منصور العتیبی رئیس فعلی شورای امنیت، به خبرنگاران گفت: «ما هنوز نیز بر متن قطعنامه کار خواهیم کرد اما قصد داریم آن را بامداد روز دوشنبه به شکل رسمی بررسی کنیم».

از سوی دیگر، واسیلی نیوبنزی سفیر روسیه با اعلام مخالفت با قطعنامه و انتقاد از تصمیم محکومیت ایران از سوی کشورهای غربی،گفت:«شورای امنیت باید کار کارشناسان نظارت بر تحریم‌ها علیه یمن را بررسی کند نه بر محکومیت ایران پافشاری کند.

روز 18 فوریه، بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای محکوم کردن به دلیل ارسال موشک های بالستیک به گروه حوثی‌ها در یمن ارائه دادند این کشورها خواستار اتخاذ اقدامات جدی علیه ایران به دلیل نقض تحریم های شورای امنیت علیه حوثی‌ها شدند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، ماه گذشته قطعاتی از موشک‌ بالستیک پرتاب شده به سوی سعودی را نشان داد نیکی گفت این شواهد به گونه‌ای غیرقابل انکار ثابت می‌کنند که موشکی که روز چهارم نوامبر توسط شورشیان حوثی به سوی سعودی ن پرتاب شد، ساخت ایران بوده است.

شماری از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی که اخیرا منتشر کرده و در اختیار شورای امنیت قرار داده‌اند، ایران را متهم به نقض تحریم تسلیحاتی یمن کرده و گفتند که تهران موشک‌های مورد نیاز شبه نظامیان حوثی را تامین می‌کند.

نیکی هیلی همچنین از دیگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد دعوت کرده که برای مشاهده و بررسی قطعات این موشک بالستیک به انبار پایگاه نظامی واشنگتن مراجعه کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی ماه گذشته در همین باره گفته بود: «این شواهد غیرقابل انکارند. این سلاح‌ها نه تنها ساخت ایران هستند، بلکه حتی برچسب «ساخت ایران» نیز بر جا به جای آن‌ها دیده می‌شود.»

ایران در واکنش به سخنان نیکی هیلی کمک‌های تسلیحاتی به شورشیان حوثی را قویا تکذیب کرده بود و این اخبار را جعلی و ساختگی دانسته بود. نیکی هیلی بر آن است تا با جلب نظر مساعد شورای امنیت، زمینه‌های تحریم ایران را فراهم آورد. این در حالی است که روسیه به علت مناسبات دوستانه خود با جمهوری اسلامی با پیشبرد چنین سیاستی مخالف است.

گزارش مستقلی که از بررسی قطعات این موشک بالستیک توسط مسئولان سازمان ملل منتشر شده ثابت می‌کند که این قطعات دقیقا همان قطعاتی هستند که در منطقه مورد اصابت یافت شده‌اند به همین دلیل شورای امنیت برای گزارش دقیق در این باره اقدام به اعزام یک تیم بازرسی کرده است.