سرنوشت انتخابات عراق میان نجف و ایران

کارشناسان: جمله «آزموده را آزمودن خطاست» سیستانی، به زیان دست‌نشاندگان تهران تمام خواهد شد«آزموده را آزمودن خطاست» جمله‌ای است که نماینده آیت الله علی السیستانی در کربلا سال‌ها قبل در یک سخنرانی در خطبه نماز جمعه به نقل از مرجع تقلید شیعیان عراق گفت : اين جمله به مناقشه گرم میان اعضای حزب الدعوه در زمانی که مالکی برای پست نخست وزیر آنهم پس از سقوط موصل به دست داعش چشم دوخته بود، پایان داد و باعث شد مالکی آزموده شده از دایره خارج شود و حیدر العبادی زمام امور را به دست بگیرد.

اکنون در آستانه انتخابات پارلمانی مرجع تقلید شیعیان عراق در «نجف» بار دیگر آن جمله را تکرار کرد و با این کار آب سردی بر کف کسانی ریخت که برغم اختلاس‌های کلان و متهم بودن به فساد اداری و مالی هنوز برای رفتن به پارلمان و رسیدن به پست‌هایی در کنار پست نخست وزیر دست و پا می زنند.

سیستانی با این جمله به نگرانی رای دهندگان در باره اینکه به چه کسی رای بدهند پایان داد. جمله مرجع تقلید شیعیان که ممکن است باعث شود عده زیادی از راهیابی به پارلمان و کسب کرسی محروم شوند، واکنش‌های سیاسی متعددی در میان تعدادی از اعضای پارلمان و دولت به همراه داشت.

مرجع عراق تنها به این جمله اکتفا نکرد بلکه از همه گروهها خواست تا از بکاربردن نام «فداکاران» ،کسانی که با داعش جنگیدند و جانشان را فدای کشورشان کردند، برای تبلیغات انتخاباتی یا هرگونه فعالیت سیاسی دیگر خودداری کنند. این توصیه شبیه هشدار ،شاید اشاره‌ای غیر مستقیم به رهبران «حشد الشعبی» که با یک ائتلاف وارد معرکه انتخابات شدند، باشد.

کنار زدن نمایندگان سابق پارلمان

دکتر محمد الشمری استاد دانشگاه بغداد در مصاحبه با العربیه با اشاره به این موضوع گفت:«بسیاری از سیاستمدارانی که در راس قدرت یا پارلمان هستند ممکن است از این جمله مرجع شیعیان که به رای دهندگان شیعه جهت داده است، ناراضی شوند چون آنهایی که در سابق در پست‌های کلیدی بودند، دیگر نمی‌توانند رای بیاورند».

الشمری گفت:«زیان دیدگان از این جمله مرجع شیعه عراق الان به ترفندهای دیگری روی خواهند آورد آنها الان تلاش خواهند کرد که مسئولیت شکست‌های سیاسی، اقتصادی ونظامی ناشی از فساد و بی کفایتی خود طی چند سال گذشته را بر دوش عوامل دیگری بندازند. همانطور که شیخ عامر الکفیشی یکی از رهبران حزب الدعوه که حزب او در تمام دوران بعد از سال 2003 قدرت را در دست داشت، که در سخنرانی خود گفته بود مشکلات، خرابکاری و فساد چند سال گذشته در عراق همه نتیجه کارشکنی عوامل سکولار، بعثی‌ها، ناسیونالیست‌ها و کمونیست‌هاست.

استاد دانشگاه بغداد گفت پیام آیت الله سیستانی برخی‌ها را از لباس شعار مذهبی که به تن کرده بودند، عریان کرد، تجربه شکست خورده این افراد طی سال‌های گذشته نتیجه‌ای چیزی جز جنگ، ویرانی و بدبختی برای مردم عراق به ارمغان نیاورده‌اند.

رهبران حشد الشعبی پس از جمله «آزموده را آزمودن خطاست» سیستانی ،راهی تهران شدند

در همین حال، محمد الساعدی تحلیلگر سیاسی به العربیه گفت:«سخن مرجع تقلید شیعیان در زمینه عدم سوء استفاد سیاسی یا انتخاباتی از نام «فداکارانی» که داوطلبانه برای دفاع از سرزمین عراق جنگیدند، و جانشان را فدا کردند، باعث شد که رهبران حشد الشعبی برای رایزنی به تهران بروند و با هماهنگی تهران ائتلافی باسم «الفتح» تشکیل دهند ولیست انتخاباتی مورد علاقه تهران را تشکیل دهند».

وی افزود:«رهبران حشد الشعبی با این رفتار خود برخلاف رای مرجع شیعیان عراق عمل کردند و به دستور تهران عمل کردند».

درگیری سیاسی و رقابت شدید انتخاباتی، زیادی تعداد احزاب و کاندیداها و تنوع سخنرانی‌ها موجب افزایش شک و تردید رای دهندگان عراقی در شرکت یا انتخاب افراد خواهد شد.

برای رای دهنده شاید تنها معیار روشن این است که از تجربیات گذشته و آنچه مقامات فعلی در زمان حکومت خود انجام دادند استفاده کنند و رای خود را بر این اساس به صندوق‌ها بندازند.