وزیر علوم ایران: در شرایط تحریم در تامین تجهیزات دانشگاهی محدودیت داریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران شرایط تحریم را باعث ایجاد محدودیت در تامین تجهیزات و مواد دانشگاهی و آزمایشگاهی دانست و تعامل کشورش با کشورهای باقی‌مانده در برجام را راه حل مشکلات موجود معرفی کرد.

«منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها در شرایط تحریم، گفت: آنچه با اعمال تحریم‌ها ممکن است در دانشگاه‌ها برای ما محدودیت ایجادکرده باشد، بحث خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است که با رویکردی که کشورهایی مثل چین و روسیه و سایر کشورها دارند، امیدواریم آن آثار منفی که متصور می‌شدیم، ایجاد نشود.

وی با اشاره به نوسانات ارزی اخیر اظهار کرد: با وجود این مسئله در حال عادی‌سازی شرایط هستیم و در تلاشیم به تدریج این امکانات و تجهیزات را تهیه کنیم تا به فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آسیبی وارد نشود.

غلامی با اشاره به چالش امروز دانشگاه‌های ایران، بیان کرد: آن مساله‌ای که اکنون باعث شده است، مقداری تنگنا برای ما به وجود بیاید، اختلاف نرخ ارز است، به این معنا که ما در بودجه‌ قبلی نرخی بالغ بر 3800 تومان را در نظر گرفته بودیم، اما اکنون به 7500 رسیده است. ما این مابه‌التفاوت را در خرید تجهیزات و مواد آموزشی کماکان پرداخت می‌کنیم، اما اکنون چون منبع مالی‌مان کم است، برای پرداخت آن در تنگنا قرار گرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه به کمک سازمان برنامه و بودجه می‌توانیم این مشکل را حل کنیم، تصریح کرد: ممکن است بعضا یک شرکت بخواهد، دستگاه یا تجهیزاتی را در شرایط تحریم به ما نفروشد، اما ما می‌توانیم با تعامل با کشورهایی که از تعهدات برجام حمایت می‌کنند، این مشکل را حل کنیم، کمااینکه برخی از کشورهای اروپایی برخی مشکلات را حل کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حال حاضر محدودیت ما بیشتر مالی است، از این رو درصدد آن هستیم که توسط سازمان برنامه و بودجه برای حل این مشکل اقدام کنیم. سازمان برنامه و بودجه نیز قول داده است که به هر نحوی این مابه‌التفاوت را برای ما تامین کند.

غلامی با اشاره به بودجه سال 2019 گفت: در بودجه سال آینده هم قطعا لحاظ می‌کنیم که بودجه‌مان به اندازه کافی باشد، لذا امیدواریم محدودیت‌هایی که به آن اشاره کردم، مقطعی باشد و یک دوره طولانی شاهد آن نباشیم.

وی با اشاره به فرصت‌های مطالعاتی که امکان دارد به خاطر تحریم‌ها کاهش یابد، گفت: مساله فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان تقریبا تا حدی حل شده است، البته در یک مقطعی روند کندی داشت که آن هم طبیعی بود. این روند کُند از اواخر مهرماه اتفاق افتاد و قبل از آن تقریبا همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آن دسته از افرادی که با هزینه خود برای فرصت‌ مطالعاتی اقدام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما نمی‌توانیم برای آن دسته از اعضای هیئت علمی که خودشان برای فرصت‌های مطالعاتی اقدام کرده‌اند، آن هم در شرایطی که هزینه‌ها افزایش یافته، کاری کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص کمک دانشگاه‌ها برای عبور از تحریم‌ها بیان کرد: دانشگاه‌ها طبق توانی که دارند، سعی می‌کنند به ما در این زمینه کمک کنند. ما هم تلاش‌مان این است به یک شکلی اختلاف نرخ ارز را از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین کنیم تا در این زمینه به یک وضعیت متعادل برسیم.

گفتنی است براساس بررسی‌های انجام شده، در ایران در سه ماهه ابتدایی امسال مواد مصرفی آزمایشگاه‌ها در مقایسه با مدت زمان مشابه، 35 درصد افزایش قیمت داشته است.