واشینگتن، تحریم‌های سختی علیه هر طرفی که به حزب‌الله کمک کند اعمال خواهد کرد.

حزب الله لبنان

دولت ایالات متحده آمریکا همچنان با لبنان در چارچوب سیاست‌های کلی‌اش در قبال ایران تعامل می‌کند و معتقد است لبنان، آخرین بخش از جاده‌ای است که از تهران آغاز شده، از بغداد و دمشق عبور کرده و در بیروت به دریای مدیترانه می‌رسد.

به گفته منابع آگاه آمریکایی به «العربیه.نت»، دولت ایالات متحده معتقد است تحریم‌ها علیه ایران و حزب‌الله تا کنون تاثیر بزرگی داشته، از این رو آمریکایی‌ها از نزدیک اقدامات طرف‌های لبنانی را زیر نظر دارند و می‌خواهند مطمئن شوند که حزب‌الله در محاصره قرار دارد و از منابع کشور لبنان استفاده نمی‌کند.

مسئولانی در دولت آمریکا که خواستند نام‌شان فاش نشود به «العربیه.نت» گفتند که واشینگتن در هر مناسبتی، موضع سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه بیان می‌کند. از جمله در سفر اخیر مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا به بیروت. او به طرف‌های لبنانی به وضوح گفت که واشینگتن، تحریم‌های سختی علیه هر طرفی که به حزب‌الله کمک کند اعمال خواهد کرد. او در این زمینه به حضور یک وزیر نزدیک به حزب‌الله در وزارت بهداشت لبنان اشاره کرد.

ایالات متحده در انتظار گام بعدی حزب‌الله است. بسیاری به خاطر بیم از تحریم‌های آمریکا، روابط مالی خود را با حزب‌الله قطع کردند. آمریکایی‌ها توقع دارند حزب‌الله که با مشکلات مالی بزرگی مواجه شده، از خزانه دولت دولت لبنان استفاده کند. آن‌ها همچنین احتمال می‌دهند حزب‌الله برای حمایت از خود در برابر فروپاشی، اقدام به هیمنه بیشتری بر سازمان‌های کشوری کند.
آمریکا و ارتش لبنان

منابع «العربیه.نت» گفتند که آمریکایی‌ها به ژوزف عون فرمانده ارتش لبنان در سفر اخیرش به واشینگتن گفتند هرگونه جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل تنها به معنی جنگ میان این دو طرف است و ارتش لبنان نباید برای پشتیبانی از حزب‌الله در این جنگ مداخله کرده و با بی‌طرفی می‌تواند زیربنای لبنان را از حملات اسرائیل دور نگاه دارد.

آمریکایی‌ها همچنین به عون گفتند که واشینگتن به پشتیبانی از ارتش لبنان ادامه خواهد داد و از این ارتش «هم‌پیمان» می‌خواهد تدابیر بیشتری برای جلوگیری از رفت‌وآمدهای غیر قانونی و قاچاق در مرزهای لبنان و سوریه اتخاذ کند. آمریکا همچنین از ارتش لبنان خواست در جنوب نقش بیشتری ایفا کند؛ به ویژه این‌که چند تونل حفر شده توسط حزب‌الله طی سال‌های گذشته کشف شد.

واشینگتن همچنین به ارتش لبنان چند بار تاکید کرد که در صورت جنگ میان دو طرف، در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.
تضعیف سیاسی حزب‌الله

آمریکایی‌ها بر این باورند که باید تاثیر واضح تحریم‌ها را بر قدرت سیاسی حزب‌الله دید. ارزیابی آمریکایی‌ها این است که حزب‌الله در سال‌های طولانی گذشته، موفق شده هواداران سیاسی وسیعی به دست آورد؛ برخی با تطمیع و برخی با هراس. آن‌ها معقتند که حزب‌الله به تنهایی قوی نیست و بخش بزرگی از قدرت خود را به دلیل کمک طرف‌های سیاسی لبنانی به دست آورده است.

این پیام بخش مهمی از مذاکرات پومپئو با جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان در بیروت بود.
تلاش برای آرام نگاه داشتن اوضاع

به نطر می‌رسد مواضع آمریکا از یک سو قاطع و از سوی دیگر با حوصله و انتظار است. اولویت آمریکایی‌ها در حال حاضر، جلوگیری از وقوع درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل است.

منابع آمریکایی به «العربیه.نت» می‌گویند که تلاش‌های دیوید ساترفلد سفیر آمریکا در بیروت در همین راستا است. او از یک سور در زمینه سلاح حزب‌الله و وجودش در جنوب فعالیت می‌کند و از سوی دیگر میانجی‌گری میان لبنان و اسرائیل را در زمینه حوزه‌های مشترک نفتی در دریا پیش می‌برد. تلاش‌های او تا مساله ترسیم مرزهای زمینی هم پیش می‌رود که به طور مشترک به حزب‌الله، سوریه و اسرائیل مرتبط است.