حزب‌الله عراق اعضای پارلمان کشور را درپی حمله به سفارت آمریکا در بغداد تهدید کرد

آ

پس از حمله به سفارت آمریکا در بغداد حزب الله عراق چهارشنبه یکم ژانویه 2020 نمایندگان پارلمان عراق را چنانچه به طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق رای ندهند، تهدید کرد.

به گزارش العربیه شبه‌نظامیان حزب الله عراق چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هفته آینده عملکرد نمایندگان پارلمان در بررسی لایحه قانون اخراج نیروهای خارجی از این کشور را زیر نظر خواهد گرفت.

در همین راستا سرکوت شمس الدین عضو پارلمان عراق در واکنش به تهدیدهای شبه‌نظامیان حزب الله علیه نمایندگان پارلمان این کشور تاکید کرد که هیچ‌کس به هیچ وجه نمیتواند عملکرد پارلمان و نمایندگان را محدود کند. و در ادامه گفت که «پارلمان صدای ملت است و هیچ‌کسی توانایی تضعیف سلطه پارلمان را ندارد».

شایان ذکر است که تلویزیون رسمی عراق شامگاه چهارشنبه اعلام کرد همه تجمع‌کنندگان محیط پیرامون سفارت آمریکا در بغداد را ترک کرده و از منطقه سبز خارج شدند.

این افراد که عمدتا عضو گروه‌های شبه‌نظامی هوادار ایران هستند، هنگام ترک محل شعار «سوزاندیمشان» سر دادند. چندین کامیون نیز وظیفه انتقال سازه‌های فلزی و چادرهایی که این افراد برای تحصن در مقابل سفارت آورده بودند را انجام دادند.

خبرگزاری عراق گزارش کرد که وزیر کشور روند خروج تجمع‌کنندگان از مقابل سفارت را زیر نظر داشت.

خبرنگار العربیه نیز گفت که اعضای گردان‌های حزب‌الله عراق چادرهایی در آن سوی سفارت نصب کردند.

شورای حشد الشعبی پیش از این و پس از بروز درگیری‌هایی در محیط سفارت، از همه گروه‌ها از جمله اعضای شبه‌نظامی گروه‌های وابسته به خود، خواست که منطقه را ترک کنند.

رهبری حشد الشعبی از هوادارانش خواست که از محیط سفارت آمریکا در منطقه سبز خارج شوند. یکی از گروه‌های هوادار ایران اما این درخواست را نپذیرفت. حشد الشعبی در بیانیه‌ای خطاب به نیروهایش اعلام کرد «به احترام تصمیم دولت عراق که خواستار این موضوع است» این منطقه را ترک کنند.

یک مقام مسئول گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به ایران که مواضعشان در واکنش به کشته شدن یک شهروند آمریکایی، از سوی جنگنده‌های ارتش آمریکا بمباران شد، به فرانس پرس گفت از محیط سفارت خارج نمی‌شوند و به تحصن ادامه می‌دهند.

نیروهای مارینز آمریکا که وظیفه حفاظت از سفارت را برعهده دارند، سه‌شنبه پس از آنکه عناصر شبه‌نظامی تجمع‌کننده منطقه ورودی سفارت را به آتش کشیدند، تلاش‌کردند با استفاده از شلیک گاز اشک‌آور آنها را متفرق کنند.