دادگاه مبارزه با فساد؛ انتشار عکس کیف پر از ‘سکه و ارز’ مدیران پیشین بانک مرکزی ایران

انتشار این تصویر در رسانه‌های ایران خبرساز شده است

در رسانه‌های داخلی ایران انتشار تصویر کیف پر از سکه طلا و ارز رسول سجاد و محسن صالحی دو مدیر پیشین بانک مرکزی ایران که در بازداشت به سر می‎برند خبرساز شد.

این تصاویر همزمان با برگزاری سومین جلسه دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی منتشر شده است.

نام محسن صالحی، مدیر سابق مبادلات ارزی و رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل بانک مرکزی در پرونده “متهمان کلان ارزی” هم مطرح شده بود. این مدیران متهم‌اند در ازای دریافت رشوه تسهیلات ارزی غیرقانونی ارائه می‌دادند. این متهمان اتهامات خود را رد می‌کنند.
دادستانی می‌گوید ۴٠٠ سکه‌ کشف شده از خانه مدیران بانک مرکزی بسته‌بندی صرافی پسرعموی امید اسدبیگی، مدیرعامل کارخانه نیشکر هفت تپه است

در پرونده این دو مقام ارشد بانک مرکزی نام امید اسدبیگی از مالکان کارخانه نیشکر هفت تپه و متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور هم مطرح است.

در کیفرخواست دادستانی متهم ردیف اول این پرونده که ۲۸ متهم دارد، امید اسدبیگی است که به پرداخت رشوه های متعدد به مدیران بانک مرکزی متهم است.

بنابر اسناد دادستانی، امید اسدبیگی به پرداخت رشوه به متهم محسن صالحی به مبلغ یک میلیارد و ۵٠٠ هزار تومان وجه نقد و همچنین ١٢ هزار دلار و همچنین پرداخت ٨٠٠ سکه به رسول سجاد متهم است. جعل اسناد رسمی و عادی و استفاده از اسناد مجهول از دیگر اتهامات امید اسدبیگی است.

دادستانی می‌گوید ۴٠٠ سکه‌ کشف شده از خانه مدیران بانک مرکزی بسته‌بندی صرافی پسرعموی امید اسدبیگی، مدیرعامل کارخانه نیشکر هفت تپه است

نماینده دادستان گفت: جعل اسناد رسمی و عادی و استفاده از اسناد مجهول از دیگر اتهامات امید اسدبیگی است.

٢۴ میلیارد حقوق با دستور قاضی دادگاه پرداخت کردم؛ اکنون فقط یک ماه حقوق معوق دارند اما سوال من این است وقتی کارمندی از هفت تپه هشت میلیون حقوق می‌گیرد، چرا اصلا سرکار نمی‌رود، من روزانه ۸۰۰ میلیون حقوق می‌دهم در حالیکه سرکار نمی‌روند؛ ٩٠ درصد کارکنان هفت تپه مشکلی ندارند اما ٢٠ نفر هستند که کارها را مختل می کنند.

امید اسدبیگی اتهام‌ها علیه خود را رد کرده و می‌گوید “من روزانه ۸۰۰ میلیون حقوق می‌دهم در حالیکه سرکار نمی‌روند؛ ٩٠ درصد کارکنان هفت تپه مشکلی ندارند اما ٢٠ نفر هستند که کارها را مختل می‌کنند”.

از سال ۱۳۹۴، یعنی پس از واگذاری شرکت هفت تپه به بخش خصوصی کارگران این کارخانه بارها به سبب تعویق در پرداخت دستمزد و ناکارآمدی مدیران دست به اعتصاب زده‌اند.

بانک مرکزی و پرونده‌های ارزی مدیران ارشد

این تنها پرونده علیه مدیران بانک مرکزی ایران نیست. چند ماه پیش دادگاه انقلاب اسلامی به تازگی رسیدگی به پرونده مدیران سابق بانک مرکزی را آغاز کرده است. ولی‌الله سیف، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در دولت حسن روحانی و احمد عراقچی معاون سابق ارزی این بانک که برادرزاده عباس عراقچی معاون وزارت خارجه است، از متهمان اصلی این پرونده هستند.

پیگرد امنیتی و قضایی مدیران بانک مرکزی جمهوری اسلامی پس از آن آغاز شد که قیمت ارزهای خارجی در بازار غیررسمی خرید و فروش چند ماه پیش از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام بالا رفت.

در پرونده‌ای دگر مقام های قضایی سالار آقاخانی را متهم ردیف اصلی پرونده بانک مرکزی و کارگزار خرید و فروش ارز عنوان کرده‌اند.

سال گذشته، قوه قضاییه ایران تلویحا فرار سالار آقاخانی، متهم ردیف اول پرونده قضایی مدیران سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، را تایید کرده است.

اظهارات آقای اسماعیلی در حالی عنوان شده است که روز گذشته رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این گزارش داده بودند که آقای آقاخانی متواری و “ظاهرا از ایران خارج شده است”.