نظامیان شورشی در مالی با برکناری رئیس جمهوری و دولت و وعده برگزاری انتخابات، قدرت را برای یک «دورۀ متناسب» در دست گرفتند

نظامیان شورشی در مالی به نام «کمیتۀ ملی برای نجات مردم» اعلام کردند که هدف آنان تدارک یک «گذار سیاسی غیرنظامی» برای برگزاری انتخابات در یک «مهلت منطقی» است ـ ١٩ اوت ٢٠٢
رئیس جمهوری مالی، ابراهیم بوبَکر کِیتا، نیمه شب سه شنبه به چهارشنبه، استعفای خود و دولت را از تلویزیون مالی اعلام داشت و از مردم «که در این سال‌های دراز حکومت، [او را] همراهی کرده‌اند، سپاسگزاری» کرد. اندکی بعد پنج تن از نظامیان شورشی به نام «کمیتۀ ملی برای نجات مردم» اعلام کردند که هدف نظامیان یک «گذار سیاسی غیرنظامی» برای برگزاری انتخابات در یک «مهلت منطقی» است.

نظامیان شورشی در مالی بامداد چهارشنبه ١٩ اوت/ ٢٩ مرداد، تشکیل «کمیتۀ ملی برای نجات مردم» را برای عمل به «وظایف خود در برابر مردم و تاریخ» اعلام داشتند. سرهنگ اسماعیل واگه، معاون فرماندۀ نیروی هوائی مالی، که در میان چهار نظامی دیگر نشسته بود، به عنوان سخنگوی کمیته اعلام داشت که هدف نظامیان واگذاری قدرت به یک غیرنظامی گذار برای برگزاری انتخابات است. این واگذاری، با این حال، چانکه از سخنان او بر می‌آمد، پس از «یک دورۀ منطقی» صورت خواهد گرفت. نظامیان اعلام کردند که کلیۀ پیمان‌ها و قراردادهای بین‌المللی کشور را برسمیت می شناسند و آنها را به اجرا می‌گذارند.

رئیس جمهوری مالی، ابراهیم بوبَکر کِیتا، و نخست وزیر، بوبو سیسه، در آخرین ساعات بعدازظهر سه شنبه ١٨ اوت در باماکو دستگیر شدند. آنان به شهر «کَتی» واقع در حومۀ پایتخت انتقال یافتند. رئیس روابط عمومی دولت ساعتی بعد در اوایل شب با انتشار اطلاعیه‌ای این اخبار را تائید کرد و اعلام داشت که رئیس جمهوری و نخست وزیر با یک خودروی زرهی به پادگان «سوندیاتا کِیتا» منتقل شده‌اند.

نظامیان پادگان «سوندیاتا کِیتا» در «کَتی»، شهری واقع در ١۵ کیلومتری شمال باماکو صبح سه شنبه با انجام تیراندازی‌های هوائی شورش خود را آغاز کردند. یکی از ساکنان «کَتی» در گفتگو با رادیو ما تائید کرد که نخستین صداهای شلیک تیر در حوالی ساعت ٧٬۵ تا ٨ صبح بگوش رسیده است. بر اساس اطلاعات بدست آمده، نظامیان شورشی در این پادگان، که یکی از مهمترین مراکز نظامی کشور محسوب می‌شود، فرماندهان عالرتبه ارتش و شماری دیگری از مقامات غیر نظامی را نیز دستگیر کرده‌اند.

نخست وزیر مالی، بوبو سیسه، روز گذشته موفق شد با انتشار بیانیه‌ای «شورشیان را به بازگشت به کار خود» فراخواند. وی در بیانیه خود اذعان کرد که شورش می‌تواند «بازتاب سرخوردگی‌هائی با انگیزۀ مشروع باشد» اما از شورشیان خواست به پادگان‌های خود بازگردند.

در پی اعلام شورش نظامیان و دستگیری مقامات عالیرتبۀ کشور، موسسات حفاظتی و مراقبتی خصوصی از مشتریان خود خواستند از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند و سفارت‌خانه‌های خارجی نیز شهروندان خویش را به ماندن در خانه دعوت کردند. از کارکنان ادارات دولتی نیز خواسته شد در محل کار حاضر نشوند. برخی ساکنان پایتخت از تجمع شماری از مردم در میدان «استقلال» شهر به حمایت از نظامیان خبر دادند، با این حال شمار افراد تجمع کرده و چگونگی برپائی آنان بدرستی معلوم نیست.

امانوئل مکرون سه شنبه شب با روسای جمهوری نیجر، ساحل عاج و سنگال در باره بحران و تنش در مالی گفتگو کرد و حمایت خود را از تلاش‌های کشورهای آفریقای غربی برای میانجی گری در این زمینه اعلام نمود. رئیس جمهوری فرانسه، بگزارش کاخ الیزه، «شورش نظامیان را محکوم کرده و تحول اوضاع را دنبال می‌کند».

رئیس کمیسیون اتحادیۀ افریقا، موسی فاکی محمت، نیز «دستگیری رئیس جمهوری و نخست وزیر مالی و دیگر شخصیت‌های کشور را بشدت محکوم» کرد و خواستار «آزادی فوری» آنان شد.