خانه / اخبار مهم روز / مجلس ایران با ممنوعیت ورود فرماندهان نظامی به انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کرد

مجلس ایران با ممنوعیت ورود فرماندهان نظامی به انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کرد

مجلس ایران

نمایندگان مجلس که طی روزهای گذشته به اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مشغول‌اند، امروز با این پیشنهاد که جلوی ورود فرماندهان عالی نظامی از درجه سرلشگری به بالا، به انتخابات ریاست‌جمهوری‌ گرفته شود، مخالفت کردند.

در اصلاحات پیش‌نهادی برای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی نمایندگان پیش‌نهاد داده بودند تا بندی که به فرماندهان عالی نظامی اجازه می‌داد در انتخابات نامزد شوند، حذف شود اما اکثریت مجلس با آن‌ مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

نمایندگان مجلس با پیشنهادی برای حذف امکان نامزدی فرماندهان نیروی مسلح در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا نوری قزلجه در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد حذف «فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر» را به عنوان یکی از سوابق موثر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد.

پس از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف نمایندگان با حذف عنوان جزء 10 بند «ب» ماده یک طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

در طرح فعلی سابقه تصدی حداقل مجموعا 6 سال به عنوان فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر به عنوان یکی از شرایط داوطلبان ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است.

نمایندگان مجلس همچنین به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای‌ عالی امنیت ‌ملی هم اجازه دادند برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شوند.

پیشتر حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی که از فرماندهان سابق سپاه است، به طور رسمی اعلام کرده است که در انتخابات سال آینده کاندیدا می‌شود.

اخیر بحث‌هایی در رسانه‌های داخلی ایران در باره احتمال ورود فرماندهان سابق سپاه به رقابت در انتخابات ریاست جمهوری و معرفی خود به عنوان کاندیداتوری مطرح شده بود.

رسانه‌های دولتی و نزدیک به سپاه نام کسانی چون محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش، محسن رضایی و سعید محمد که اغلب آنها دارای سوابق نظامی و سپاهی هستند نیز در فهرست نامزدهای انتخابات به چشم می‌خورد.

طبق گزارش رسانه‌های ایران در جلسه امروز مجلس ایران نمایندگان مجلس با پیشنهاد یک نماینده مبنی بر ممنوعیت ثبت نام نظامیان در انتخابات مخالفت کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس ایران در مخالفت با این پیشنهاد گفت اعضای نیروهای مسلح ایران می‌توانند پس از استعفا از منصب نظامی خود در انتخابات شرکت کنند.

او همچنین احتمال سوءاستفاده نظامیان از امکانات کشور را رد کرد و گفت: «کشور ضوابط و مقررات دارد».