گسترش اعتصابات سراسری کارگران در ایران


حمایت گروه‌های غیرکارگری از اعتراض کارکنان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

اعتصاب کارگران شرکت‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و نیروگاهی در حالی وارد روز چهارم شد که کارگران شرکتهایی چون پتروپالایش کنگان، تلمبه‌خانه 5 شرکت پایندان بندر عباس و پیمانکاری زلال پالایشگاه اصفهان به آن پیوستند.

این اعتراضات که با اعتصاب کارکنان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در جنوب کشور آغاز شد، در پی اخراج 700 تن از کارگران پروژه‌ای پالایشگاه نفت تهران ابعاد وسیع‌تری یافت و طی روزهای اخیر کارگران معترضی از سراسر کشور به «کمپین 1400» پیوستند.

کارگران پالایشگاه ماهشهر، نیروگاه رامین اهواز، شرکت ستاره نفت دماوند، نیروگاه بوستان و عسلویه، شرکت اندیکای صنعت آسیا، پارس کیهان، شرکت دیپلیمر عسلویه، نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، کارگران پیمانکاری شرکت سازه فرافن قشم، کنسرسیوم «پروژه بیدبلند» بهبهان و کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران طی روزهای اخیر دست به اعتصاب زدند.

افرایش دستمزدها و پرداخت به‌موقع آن، امنیت شغلی، افزایش روزهای تعطیل، ایمنی محل کار و بهداشت محل خواب از جمله خواسته‌های کارگران در این سری اعتصابات است.

کارگران صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و نیروگاهی کشور چندبار طی دو سال اخیر در اعتراضاتی به طرح این مطالبات پرداختند که به نتیجه نرسید. در موج تازه اعتصابها علاوه بر کارگران پیمانی و پروژه‌ای، کارگر رسمی شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی ازجمله کارگران شرکت ملی نفت ایران به خیل معترضان پیوستند.

تا امروز اعتصابات سراسری در ایران، مورد حمایت فعالان کارگری از جمله سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، شورای بازنشستگان ایران قرار گرفته است. در خارج از ایران نیز فدراسیون سندیکای جهانی «اینداستریال» که بیش از 50 میلیون کارگر در کشورهای جهان را نمایندگی می‌کند از اعتصاب کارگران ایرانی حمایت کرده است.

دولت ایران با اخراج فله‌ای 700 کارگر غیررسمی معترض پالایشگاه تهران به این اعتراضات واکنش نشان داد اما از سویی دیگر رئیس کمیسیون انرژی مجلس کارگران معترض را «عزیزان» خطاب کرد و از تشکیل جلسه‌ای برای حل این مسئله با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مسئولان دستگاه‌های نظارتی در روز ششم تیرماه خبرداد.