خانه / اخبار مهم روز / بایدن و الکاظمی توافق‌نامه پایان ماموریت جنگی آمریکا در عراق را امضا کردند

بایدن و الکاظمی توافق‌نامه پایان ماموریت جنگی آمریکا در عراق را امضا کردند

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست وزیر عراق توافق‌نامه‌ای را با محوریت پایان ماموریت جنگی نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال 2021، امضا کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دوشنبه، 26 ژوئیه، توافق‌نامه‌ای را به امضا رساندند که رسما تا پایان سال 2021 به ماموریت جنگی نیروهای ایالات متحده در عراق پس از بیش از 18 سال از اشغال این کشور، خاتمه می‌دهد.

پس از اعلام خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان تا پایان ماه اوت آینده، رئیس‌جمهوری دمکرات ایالات متحده اکنون پایان سال 2021 را به عنوان زمان پایان ماموریت جنگی نیروهای کشورش در عراق تعیین کرده است.

مذاکرات رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست وزیر عراق، دوشنبه در کاخ سفید و در چارچوب گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور انجام شد.

بایدن طی نشستی مشترک با الکاظمی به خبرنگاران گفت:« نقش ما در عراق، تنها به حضور در آنجا برای ادامه آموزش، همکاری، کمک و مقابله با داعش چنانچه پا بگیرد، منحصر خواهد ماند، اما ازپایان امسال، دیگر در ماموریت جنگی در عراق مشارکت نخواهیم کرد».

اکنون بیش از 2500 سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند که ماموریت آنها بر مبارزه با بازماندگان داعش متمرکز شده است.

با امضای توافق‌نامه جدید از پایان سال جاری به بعد ماموریت نیروهای آمریکایی کاملا تغییر یافته و به آموزش و ارائه مشاوره به ارتش عراق محدود خواهد شد.

از سویی الکاظمی با اشاره به روابط دوجانبه در زمینه‌های بهداشتی، فرهنگی و غیر از آن، درباره«ادامه همکاری‌های میان دو کشور» ابراز خرسندی کرد.

از طرفی بایدن با اشاره به انتخابات آینده عراق به ادامه حمایت اطلاعاتی آمریکا از عراق متعهد شد.

بایدن دوشنبه پیش از این و در آستانه استقبال از الکاظمی در کاخ سفید در توییتی درباره تقویت روابط راهبردی میان آمریکا و عراق و پیشبرد همکاری‌های دوجانبه فیمابین ابراز امیدواری کرده بود.

از سویی منابع «العربیه» پیش‌بینی کرده بودند که بیانیه مشترک پایانی دیدار الکاظمی با بایدن مسائلی از قبیل بازنگری در روابط دو کشور، پایان ماموریت جنگی آمریکا در عراق، تعیین زمان‌بندی لازم برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری و باقی ماندن بخشی از نیروهای آمریکایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش برای آموزش نیروهای عراقی را شامل شود.

به گفته این منابع علاوه بر آموزش و کمک‌های واشینگتن به بغداد، نیروی هوایی آمریکا نیز در عراق باقی خواهد ماند. این منابع همچنین تاکید کردند که خروج نیروهای جنگی آمریکا از عراق شامل نیروهای ائتلاف بین‌المللی مستقر در عراق نمی‌شود.

گفت‌وگوهای میان بایدن و الکاظمی عمدتا با محوریت بررسی حضور نیروهای آمریکایی در عراق انجام و در سطحی گسترده‌تر درباره توانمندی بغداد برای مبارزه با عناصر گروه داعش متمرکز شد.

سفر مصطفی الکاظمی، به واشینگتن در حالی انجام می‌شود که نیروهای آمریکایی در عراق در معرض حملات مکرر گروههای شبه‌نظامی وابسته به ایران قرار می‌گیرند و در این راستا آمریکا نیز علیه آنها دست به حملاتی تلافی‌جویانه زده است.