مایک پنس: خروج از افغانستان، تحقیرآمیزترین فاجعه از زمان بحران گروگان‌گیری ایران است


پنس: مردم آمریکا امروز در حالی آماده استقبال از نیروهای‌مان در بازگشت به خانه هستند که طرز اجرای این عقب‌نشینی برای دولت بایدن مایه ننگ شده است

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، خروج نیروهای آمریکای از افغانستان به فرمان جو بایدن را «بدترین فاجعه برای آمریکا از زمان بحران گروگان‌گیری ایران» توصیف کرد.

پنس در مقاله‌ای که سه‌شنبه 17 اوت، برای روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نوشت، گفت که خروج پرسنل نظامی ایالات متحده از افغانستان به آن شیوه‌ای که انجام شده، آمریکا را در صحنه جهانی شرم‌سار کرده، باعث ایجاد هرج و مرج و تردید متحدان در قابلیت‌های واشینگتن شده، و دشمنان را ترغیب کرده تا عزم آن را به چالش بکشند.

او گفت:«از همه بدتر این‌که یاد و خاطره آمریکایی‌های قهرمانی که پس از 11 سپتامبر تروریست‌ها را به سزای اعمال‌شان رساندند را خدشه‌دار، و به تمام کسانی که طی 20 سال گذشته در افغانستان خدمت کرده‌اند، بی‌احترامی کرده است.»

به گفته معاون رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، در دوران دولت قبلی آمریکا، رهبران طالبان فهمیده بودند که پاسخ به عهدشکنی «سریع و شدید» خواهد بود.

او در ادامه گفت، بعد از آن که ارتش آمریکا قاسم سلیمانی، «تروریست ایرانی» را نابود کرد، و نیروهای ویژه آمریکا رهبر داعش را کشتند، گروه طالبان تردیدی نداشت که آمریکا تهدیدهای خود را عملی خواهد کرد. با این وجود اما هنگامی که بایدن گزینه «بازدارندگی نظامی» را از روی میز برداشت، به طالبان این پیام را فرستاد که در صورت «پیمان‌شکنی» تنبیهی در کار نخواهد بود.

پنس در این مقاله بر این باور است که «نشان دادن ضعف، شر برمی‌انگیزد؛ و میزان شرارتی که اکنون در افغانستان در جریان است، گویای ضعف‌های آقای بایدن است. بایدن برای محدود کردن گستره کشتار، نیروهای بیشتری را به افغانستان فرستاده است، که حضور نظامی ما در میانه عقب‌نشینی فرضی از این کشور را سه‌ برابر کرده است.»

معاون دونالد ترامپ مقاله خود در «وال‌استریت ژورنال» را با ذکر این نکته به پایان رساند که «پس از گذشت 20 سال، با وجود بیش از 2400 کشته آمریکایی، 20000 مجروح آمریکایی، و بیش از 2 تریلیون دلار هزینه، مردم آمریکا امروز در حالی آماده استقبال از نیروهای‌ ما در بازگشت به خانه هستند که نحوه اجرای این عقب‌نشینی برای دولت بایدن مایه ننگ شده است.»