نخست‌وزیر اسرائیل: به جای جنگیدن برای برجام، روی استراتژی وسیع‌تری علیه ایران تمرکز می‌کنم

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه ۱۲ شهریورماه، در نشستی مجازی با روسای سازمان‌های یهودی آمریکای شمالی، گفت که به جای جنگیدن برای توافق هسته‌ای با ایران، می‌خواهد روی استراتژی وسیع‌تری علیه ایران تمرکز کند.نخست‌وزیر اسرائیل گفت منازعه منطقه‌ای را شبیه جنگ سرد می‌داند که در آن اسرائیل نقش آمریکا را بازی می‌کند و ایران، اتحاد جماهیر شوروی است. او به رویکرد چند بعدی برای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد و افزود که در برخورد با ایران نیز همین امر لازم است.نفتالی بنت اسرائیل را «راه حلی برای جهان» توصیف کرد، زیرا این کشور دارای «نه میلیون چکمه روی زمین» برای مقابله با تهدیدات روزافزون ایران است.

نخست وزیر اسرائیل در این نشست مجازی به دیدار و گفت‌وگوی هفته گذشته خود با جو بایدن، رییس‌جمهوری جمهوری آمریکا، اشاره کرد و گفت او یک طرح «چهار محوری» برای مقابله با ایران به بایدن ارائه داده است.او افزود هدف این طرح جلوگیری از غنی‌سازی اورانیوم، تجاوز منطقه‌ای و برنامه‌ها تسلیحاتی و موشکی بالستیک ایران، به جای جنگیدن برای برجام در تمام روز است.نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد با برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا مخالف است و تشخیص می‌دهد که دولت کنونی آمریکا درباره این موضوع چه موضعی دارد، اما برای اظهارات هفته گذشته بایدن درباره تعهد او برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ارزش قائل است.

نفتالی بنت در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت که او و جو بایدن توافق کردند یک تیم مشترکی برای هدف قراردادن برنامه هسته‌ای ایران، تشکیل دهند. او افزود که این تیم مشترک را جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، رهبری می‌کنند.نخست‌وزیر اسرائیل در پایان تاکید کرد که درخواست اعزام سربازان آمریکایی برای محافظت از اسرائیل نخواهد کرد، بلکه از آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف برای شکست ایران درخواست کمک خواهد کرد. او افزود که اسرائیل تحت «تهدید بزرگی» قرار دارد و برای دفاع از خود به ابزارهایی مانند «گنبد آهنین، لیزرها و دیگر وسایل» نیازمند است.مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و ابتدای ریاست‌جمهوری جو بایدن، یک کمیته مشترک برای اشتراک‌گذاری اطلاعات خود درباره برنامه اتمی ایران تشکیل دادند که طی آن چندین نشست مجازی برگزار شد.