ادامه قطعی گاز در زمستان پیش روی ایران

جواد اوجی، وزیر نفت ایران با اشاره به کاهش 25 درصدی حجم ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته، از ادامه بحران گاز در زمستان پیش رو خبر داد.

اوجی با حضور در برنامه ویژه خبری تلویزیون ایران گفت: «حجم ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه ها نسبت به سال گذشته نزدیک به 25 درصد کاهش دارد و در حال حاضر به 1.7میلیارد لیتر رسیده است.»

او بیان اینکه «در سال گذشته حدود 160میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد بخصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم»، گفت: «امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین 8 تا 10 درصد است، در فصل سرد تا 200 میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم.»

وزیر نفت ایران همچنین به افت تولید میادین نفت و گاز ایران اشاره کرد و افزود: «در میادین نفتی حدود 300 هزار بشکه افت تولید طی یکسال خواهد بود و در میادین گازی در حال حاضر نزدیک به 140میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در پالایشگاهها داریم.»

اوجی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر بخش نفت و گاز ایران تاکید کرد: «به لحاظ عدم سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته افت شدیدی در میادین نفتی و گازی بوجود آمده است.»

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت ایران در حوزه پتروشیمی نیز نسبت به قطعی گاز در فصول سرد هشدار داد و گفت: «هر روز قطعی گاز در صنعت پتروشیمی، موجب کاهش تولید محصول شده و 20 میلیون دلار از درآمد کشور را کاهش می‌دهد.»

کمبود سرمایه
پیشتر شورای عالی انرژی در ایران اعلام کرده برای افزایش تولید گاز از میدان‌های جدید به سرمایه‌ای معادل 50 میلیارد دلار نیاز است که تنها در صورت جذب این سرمایه، اهداف تولیدی محقق خواهد شد. این در حالی است که ایران در شرایط تحریمی حتی نمی‌تواند از منابع درآمدی خود استفاده کند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت ملی گاز ایران، هم‌اکنون مجموع ظرفیت تولید گاز در ایران 930 میلیون مترمکعب در روز بوده که از این مقدار 830 میلیون مترمکعب (معادل پنج میلیون بشکه نفت خام)، گاز متان است که به شبکه خطوط لوله گاز طبیعی تزریق می‌شود.

زمستان گذشته به دلیل قطعی گاز و خارج شدن نیروگاه‌های سیکل گازی تولید برق، تهران و بسیاری از شهرهای دیگر ایران شاهد قطعی گسترده برق بود.

قطعی گاز سبب شد تا نیروگاه‌ها برای تامین برق، مازوت را جایگزین گاز کنند و این جابجایی در سوخت باعث آلودگی شدید هوا در بسیاری از نقاط ایران شد.

عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان محیط زیست ایران، مصرف مازوت و گازوئیل غیر استاندارد در صنایع را منشا اصلی آلودگی هوا در زمستان سال گذشته عنوان کرده بود.

بیژن زنگنه، وزیر پیشین نفت ایران نیز ضمن تایید استفاده از مازوت برای نیروگاه‌های برق چاره آن را در مصرف کمتر برق و گاز خانگی دانست و گفته بود اگر مردم کمتر برق و گاز مصرف کنند ما هم مجبور نمی‌شویم برای تامین انرژی نیروگاه‌های برق، مازوت بسوزانیم.