نزدیک شدن طوفان شاهین به جنوب سیستان و بلوچستان: چابهار تعطیل شد

با نزدیک شدن چرخند شاهین به سواحل جنوب شرقی ایران، در هشت شهر جنوب سیستان و بلوچستان آماده‌باش و تمامی مدارس و ادارات چابهار تعطیل شد. همزمان دستور تخلیه اضطراری روستاهای در معرض طوفان نیز صادر شده است.

فرمانداری چابهار بامداد شنبه اعلام کرد که به دلیل هشدار سطح قرمز در پی تشکیل کم فشار حاره‌ای، شروع طوفان و احتمال بارندگی شدید و ایجاد محدودیت تردد، فرماندهی عملیات پاسخ به بحران همه مدارس، دارات و دستگاه‌های اجرایی چابهار، به جز ادارات خدمات‌رسان روز شنبه دهم مهر ماه تعطیل است.

دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز با صدور اطلاعیه‌ای دستور تخلیه روستاهای در معرض خطر طوفان حاره‌ای در جنوب این استان را صادر کرد.

سازمان هواشناسی ایران نسبت به طوفان شدید و سهمگین در سراسر سواحل مکران از چابهار تا تنگه هرمز در روزهای جمعه نهم مهر تا دوشنبه یازدهم مهر هشدار داده است.

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، بامداد شنبه گفت که «چرخند شاهین» منطبق با انتظارات هواشناسی ۱۵۰ کیلومتر دیگر به بندر چابهار نزدیک شده به طوری که چشم طوفان در کمتر از ۳۰۰ کیومتری این بندر قرار دارد.

حیدری افزود که هم‌اینک فاصله چشم طوفان تا بندر گواتر در جنوب شرق چابهار به کمتر از ۲۰۰ کیلومتر رسیده و این در حالی است که روز گذشته این فاصله حدود ۷۰۰ کیلومتر بود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت که چرخند شاهین حالا به یک طوفان سیکلونی شدید تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود سرعت وزش بادهای آن در فراساحل به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و حتی بیشتر از آن برسد.

حیدری افزود که بارش شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید و گردوخاک، سیلاب، بالاآمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا مهمترین مخاطرات جوی متاثر از این چرخند حاره‌ای است.

دوست محمد کلیم، معاون پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان، نیز گفت که این کم فشار حاره‌ای صبح جمعه در حوالی مدار ۲۳ درجه عرض شمالی به «چرخند حاره‌ای» تبدیل و از سوی کمیته طوفان کشورهای حاشیه اقیانوس هند به نام «چرخند شاهین» نام‌گذاری شد که علاوه بر سرعت بالا، بارش‌های رگباری آن تا حدود ۳۰۰ میلی‌متر برآورد می‌شود.

همزمان حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، گفت که بلافاصله پس از هشدار هواشناسی مبنی بر بروز طوفان حاره‌ای ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل و تمامی دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نیروهای مسلح به حال آماده باش درآمدند.

او گفت که این توفان حاره‌ای براساس پیش‌بینی‌ها روز شنبه مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان را تا عمق ۱۰۰ کیلومتر تحت تاثیر قرار می‌دهد که شامل هشت شهرستان است.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز از اعلام آماده‌باش در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: هشت شهرستان چابهار، کنارک، زرآباد، سرباز، قصرقند، راسک، نیکشهر و دشتیاری در جنوب استان تحت تاثیر طوفان حاره‌ای قرار می‌گیرند.

مدرس خیابانی افزود که همه مدارس جنوب سیستان و بلوچستان که به صورت حضوری بودند، تعطیل شده‌اند. همچنین تمام پارک‌های ساحلی جنوب استان تعطیل است و از مردم خواسته شده ضمن حفظ آرامش از تردد در حاشیه رودخانه‌های محلی خودداری کنند.

همزمان نادر پسندیده، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت که بخش امداد و نجات را برای همه احتمالات در حالت آماده باش درآوردیم، گفت که برای این طوفان چهار سناریو پیش‌بینی کرده بودیم.

دو سناریو این بوده که طوفان از مسیر هند یا پاکستان عبور کند و به دریای عمان و نهایتا سواحل ایران نرسد و سناریو دیگر این بود که به دریای عمان وارد شده و تا تنگه هرمز پیش‌روی کند و سناریو چهارم و بدترین سناریو، رسیدن طوفان به سواحل ایران و پیش‌روی آن تا تنگه هرمز است.

پسندیده افزود که تاکنون طوفان به گونه‌ای پیش‌روی کرده که وارد دریای عمان شده و هم اکنون رو به روی سواحل چابهار است.