کدام کشورها برای تغییر گزارش اقلیمی لابی کرده‌اند

اسناد نشان می‌دهد چطور کشورها سعی کرده‌اند گزارش علمی و کلیدی دانشمندان سازمان ملل متحد را درباره راهکارهای مهار تغییرات اقلیمی تغییر دهند.

این اسناد درز کرده نشان می‌دهد عربستان سعودی، ژاپن و استرالیا از کشورهایی هستند که از سازمان ملل خواسته‌اند ضرورت حذف فوری سوخت‌های فسیلی را کمرنگ‌تر نشان دهد.

همچنین بعضی کشورهای ثروتمند تردید دارند که چرا باید به کشورهای فقیرتر برای حرکت جهانی به سمت فناوری‌های پاکیزه‌تر کمک کنند.

اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد با عنوان کاپ ۲۶ قرار است تا ده روز دیگر یعنی از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۹ تا ۲۱ آبان) در گلاسکو برگزار شود. تلاش کشورها برای لابی‌گری، بر تردیدها درباره احتمال موفقیت این کنفرانس افزوده است.

یکی از مشاوران ارشد دولت استرالیا هم ضرورت بسته شدن نیروگاه‌های سوخت زغال سنگ را کاملا رد کرده است؛ در حالی که پایان دادن به مصرف زغال سنگ یکی از اهداف اساسی کنفرانس کاپ ۲۶ است.

عربستان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان و استرالیا از بزرگ‌ترین صادرکنندگان زغال سنگ در دنیا است.

یک دانشمند ارشد مرکز تحقیقات موسسه سوخت و معدن هند هم هشدار داده که زغال سنگ برای دهه‌ها سوخت اصلی در این کشور باقی خواهد ماند چرا که تامین برق با هزینه‌های معقول یک چالش بزرگ است. هند در حال حاضر دومین مصرف‌کننده اصلی زغال سنگ در جهان است.

در این کنفرانس از ۲۰۰ کشور جهان خواسته شده که برنامه‌های خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ ارائه دهند. هدف آن است که میانگین افزایش گرمای زمین به زیر یک و نیم درجه سانتیگراد محدود بماند.

مدارک درز کرده شامل بیش از ۳۲ هزار نظر و درخواست است که دولت‌ها،‌ شرکت‌ها و طرف‌های صاحب منفعت به پژوهشگران سازمان ملل متحد نوشته‌اند. دانشمندانی که جمع شده‌اند تا در گزارشی بهترین راهکارهای مهار تغییرات اقلیمی را جمع‌آوری کنند.

گزارش ارزیابی هر شش تا هفت سال در گروه بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد تهیه می‌شود.

دولت‌ها از این گزارش استفاده می‌کنند که بدانند برای مهار تغییرات آب و هوایی چه کارهایی را باید انجام دهند و چه اهدافی را دنبال کنند. تازه‌ترین گزارش این گروه سازمان ملل در اجلاس کاپ ۲۶ در گلاسگو، زمینه مهمی برای مذاکرات کشورها درباره راهکارها خواهد بود.

همه کشورها باید به سهم خود در مهار تغییرات اقلیمی نقش داشته باشند و وظایفی به عهده بگیرند.
تغییرات اقلیمی

اسناد نشان می‌دهد بعضی از کشورها و شرکت‌ها اعتقاد دارند که سرعت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی که در گزارش سازمان ملل آمده است، بالاست و باید این روند آهسته‌تر باشد.

یکی از مشاوران وزارت نفت عربستان سعودی برای مثال گفته “عباراتی مانند ‘اقدامات فوری برای کاهش سریع در همه مقیاس‌ها ‘ باید از گزارش حذف شود”.

یکی از مشاوران ارشد دولت استرالیا هم ضرورت بسته شدن نیروگاه‌های سوخت زغال سنگ را کاملا رد کرده است. در حالی که پایان دادن به مصرف زغال سنگ یکی از اهداف اساسی کنفرانس کاپ ۲۶ است.
توضیح ویدئو،

تغییرات اقلیمی چیست؟

عربستان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان و استرالیا از بزرگ‌ترین صادرکنندگان زغال سنگ در دنیا است.

یک دانشمند ارشد از مرکز تحقیقات موسسه سوخت و معدن هند هم هشدار داده که زغال سنگ برای دهه‌ها سوخت اصلی در این کشور باقی خواهد ماند چرا که تامین برق با هزینه‌های معقول یک چالش بزرگ است. هند در حال حاضر دومین مصرف‌کننده اصلی زغال سنگ در جهان است.

تعدادی از کشورها از جمله عربستان سعودی، چین، استرالیا و ژاپن و اعضای تولید کننده نفت در اوپک طرفدار فناوری‌های تازه و گران قیمتی هستند که برای جذب و ذخیره دائمی دی‌اکسیدکربن در زیر زمین طراحی شده است.

ادعا می‌شود که این فناوری تازه می‌تواند انتشار گازهای ناشی از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها و بخش صنعتی را تا اندازه چشمگیری کاهش دهد.

آرژانتین، نروژ و اوپک با بیانیه اجلاس کاپ۲۶ مشکل دارند. نروژ برای مثال می‌گوید دانشمندان سازمان ملل متحد باید این فناوری نوین را که باعث ذخیره گاز دی‌اکسید کربن می‌شود، در گزارش خود در نظر بگیرند.

در گزارش سازمان ملل گفته شده که این فناوری نوین به نام سی‌سی‌اس می‌تواند در آینده نقش داشته باشد اما درباره کارآیی آن و نقشش در زمینه هدف کنترل افزایش دما به زیر ۲ و یک و نیم درجه سانتی‌گراد تردید وجود دارد.

در زمینه کاهش مصرف گوشت هم برزیل و آرژانتین دو کشور بزرگ‌ تولیدکننده بیشترین گوشت گوساله و خوراک دامی در جهان به آن قسمت از گزارش که درباره ضرورت کاهش مصرف گوشت است، انتقاد دارند. آنها ابراز تردید کرده‌اند که کاهش سریع مصرف گوشت اثری بر کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.