پولیتیکو: آیا ایران «واقعا» قصد بازگشت به مذاکرات وین را دارد؟

دولت جدید جمهوری اسلامی با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تا پایان ماه نوامبر موافقت کرد اما بر اساس گزارش «پولیتیکو»، شماری از مقامات آمریکایی با شک و تردید به این وعده ایران نگاه می‌کنند.

نشریه «پولیتیکو»، چهارشنبه، 27 اکتبر، در گزارشی نوشت، شمار کمی در دولت آمریکا وجود دارد که به صداقت ایران اعتقاد داشته باشند.

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در توییتی نوشته بود که تهران بار دیگر درباره ورود آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکره کرده و تاریخ دقیق ازسرگیری مذاکرات را «طی هفته آینده» اعلام خواهد کرد.

این اولین باری است که دولت جدید ایران، به جای استفاده از کلمه «به‌زودی»، برای بازگشت به مذاکرات چندجانبه وین، جدول زمانی ارائه می‌دهد.

یکی از دستیاران ارشد دموکرات کنگره در خصوص اظهارات باقری‌کنی به پولیتیکو گفته است: «این یکی ازخنده‌دارترین تاکتیک‌های به‌تاخیر انداختن است.»

او در این زمینه افزود: «تهران مذاکرات به بن‌بست رسیده را کِش می‌دهد ولی از سوی دیگر، در حال افزایش فعالیت‌های(هسته‌ای) خود است.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار پولیتیکو مبنی بر میزان اعتمادش به ایران گفت که «حتی اندازه سر سوزن» به این کشور اعتماد ندارد.

پولیتیکو این شک و تردید را «موجه» دانسته و با اشاره به دولت تندروی ابراهیم رئیسی می‌نویسد، این کشور از زمان توقف دور ششم مذاکرات وین تا به الان هیچ علاقه‌ای به احیای برجام نشان نداده است.

به گفته این نشریه، هنگامی که مقامات ایران علاقه خود را به سرگیری مذاکرات نشان می‌دهند، هرگز تاریخ مشخصی را برای آن تعیین نکرده و همیشه ادامه مذاکرات را به تأخیر می‌اندازند.

از سوی دیگر، اریک برور، معاون پروژه «برنامه‌های ایران» در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشینگتن» اعتقاد دارد، برخلاف وعده‎‌های پیشین ایران، پیشنهاد جدید تهران معتبر است.

به گفته او، ایران نمی‌خواهد در مجمع عمومی نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرزنش شود. جایی که ممکن است ایران به دلیل پیشرفت در فعالیت‌های هسته‌ای خود «مجازات» شود.

در واکنش به اظهارات باقری‌کنی، مبنی بر تاریخ از سرگیری مذاکرات، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است: «من این را به مذاکره‌کنندگان می‌سپارم تا تعیین کنند که دور بعدی مذاکرات چه زمانی خواهد بود.»

به گفته پولیتیکو، اظهارات کاخ سفید از اظهارات وزارت خارجه آمریکا «خوشبینانه‌تر» است.

این نشریه آمریکایی به نقل از یکی از سخنگویان این وزارت‌خانه نوشته است: «ما گزارش‌ها را دیده‌ایم اما جزئیات بیشتری درخصوص بازگشت احتمالی ایران در ماه نوامبر به مذاکرات وین در دست نداریم.»

به گفته این مقام آمریکایی، «با افزایش فعالیت‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای ایران، پنجره مذاکرات برای این کشور تا همیشه باز نخواهد بود.»

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ابراز امیدواری کرده بود که تهران با «حسن نیت» و با سرعت به میز مذاکرات وین بازگردد.