جلسه سوم دادگاه مردمی آبان با موضوع «کشتار نیزار» شادی صدر: سپاه و نیروی انتظامی دست به کشتار زدند

دادگاه صبح امروز با شهادت شادی صدر، مدیر اجرایی سازمان «عدالت برای ایران»، آغاز به کار کرد
سومین جلسه دادگاه بین‌المللی مردمی آبان به‌ منظور رسیدگی به کشتار معترضان ایرانی طی اعتراضات آبان 98، با موضوع «کشتار نیزار» معشور، جمعه 21 آبان در لندن در حال برگزاری است.

این دادگاه صبح امروز با شهادت شادی صدر، وکیل حقوق بشر و مدیر اجرایی سازمان «عدالت برای ایران»، آغاز به کار کرد.با درخواست شادی صدر چند ویدئو از سرکوب اعتراضات آبان 98 در شهرهای شهریار، شیراز و بوشهر در دادگاه پخش شد. او در ادامه روش‌هایی را که برای تعیین زمان و مکان ویدئوها و شناسایی مسئولان سرکوب و قربانیان به کار گرفته شدند، شرح داد.

اعتراضات سراسری آبان در بیش از 100 شهر ایران رخ داد.

شادی صدر گفت که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای سرکوب در مناطق عرب‌نشین آن‌ها را «تروریست» خطاب می‌کنند. پس از ظهور «داعش» نیز جمهوری اسلامی نیروهای مخالف خود در مناطق عرب‌نشین را متهم به عضویت در این گروه می‌کند.

او تاکید کرد میزان خشونتی که ماموران امنیتی و انتظامی در برخورد با معترضان در برخی از شهرهای خوزستان -که بیشتر آنها عرب هستند- استفاده کردند را کمتر در شهرهای دیگر می‌بینیم.صدر با اشاره به دستور علی خامنه‌ای، درباره جان‌باختگان اعتراضات گفت که رهبر جمهوری اسلامی در این دستور عملا کشتن معترضان را قانونی دانست و تنها قربانیان را به سه نوع تقسیم‌بندی کرد.

او در ادامه به پرسش‌های قضات و کارشناسان حاضر در جلسه درباره قوانین مربوط به برخورد با معترضان و ساختار پلیس جمهوری اسلامی پاسخ داد.شادی صدر، از برگزارکنندگان این دادگاه مردمی در گفت‌وگو با صدای آمریکا عنوان کرد که گرچه ممکن است رأی دادگاه مردمی آبان ۹۸ به سرعت اجرایی نشود، اما اگر رأی «جنایت علیه بشریت» برای هر یک از ۱۳۳ مقام جمهوری اسلامی مورد اتهام در این دادگاه صادر شود، سندی محکم برای پی‌گیری بازداشت آنها در سفرهای خارجی خواهد بود.در این جلسه شادی صدر، مدیر سازمان عدالت برای ایران، ویدئوهایی «راستی‌آزمایی‌ شده» از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی با لباس شخصی و لباس فرم در میان جمعیت یا از بالای بام‌ها به نمایش گذاشت.

او همچنین با ارائه تصاویری، دادگاه را در جریان سرکوب معترضان در ماهشهر قرار داد و گفت که سپاه با تانک‌های «براق» به همراهی نیروی انتظامی با استفاده از سلاح‌های سنگین دست به کشتار زدند.قتل یک کودک ۱۵ ساله به نام محمد داستان‌خواه در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در شیراز یکی دیگر از موارد مورد اشاره در این جلسه دادگاه بود.

یکی از شاهدان که برادرش در روز نخست اعتراضات آبان ۹۸ کشته شد، گفت که مقامات تا سه روز می‌گفتند «معترضان او را کشته‌اند»، در حالی که مشخص شد نیروهای «آتش به اختیار خامنه‌ای» با شلیک مستقیم معترضان را کشته‌اند.صدر با اشاره به دستور علی خامنه‌ای، درباره جان‌باختگان اعتراضات گفت که رهبر جمهوری اسلامی در این دستور عملا کشتن معترضان را قانونی دانست و تنها قربانیان را به سه نوع تقسیم‌بندی کرد.

او در ادامه به پرسش‌های قضات و کارشناسان حاضر در جلسه درباره قوانین مربوط به برخورد با معترضان و ساختار پلیس جمهوری اسلامی پاسخ داد.

شاهد شماره 31
در ادامه جلسه دادگاه پس از یک تنفس کوتاه، شاهد شماره 31 درباره قتل برادرش در روز 24 آبان 98 گفت که از طریق فضای مجازی خبردار شد که او در تجمعات کشته شده است.

او گفت: «برادرم کارگری بود که در حال رفتن به منزل بود که با اصابت گلوله کشته شد. همان شب جسد برادرم را به مرکز استان برده بودند. مقامات ابتدا می‌گفتند معترضان با سلاح شکاری برادرم را کشته‌اند. با همین حربه، ما را سه روز بازی دادند.»

شاهد شماره 31 ادامه داد: «پس از تحقیقات و پیگیری‌هایی که از دادسرای نظامی کردیم، خودشان اعلام کردند که 700 تیر شلیک کردیم. اما در سه روز اول مدعی بودند که حتی یک گلوله هم شلیک نکرده‌اند.» او تاکید کرد پیش از تحویل جسد برادرش، تحقیقات گسترده‌ای درباره خانواده‌ او انجام شده تا بتوانند اتهامی به آنها نسبت دهند.

شاهد شماره 109
شاهد بعدی که از او با عنوان شاهد شماره 109 یاد می‌شود در شهادت خود گفت: «به‌عنوان یک پزشک به‌دلیل قطع اینترنت به منابع آنلاین پزشکی دسترسی نداشتم روز 25 آبان فردی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بستری بود که گلوله به جمجمه‌اش خورده و از آن خارج شده بود. یک چهارم مغزش با عمل جراحی تخلیه شده بود.»

او افزود: «ششم آذر فهمیدم که یک روز قبل چهار مامور به زور وارد‌ آی‌سی‌یو شده و به تحقیق از وضعیت این بیمار پرداخته بودند به برادر آن مجروح گفتم به کسی نگویند برادرشان مورد اصابت گلوله قرار گرفته است شنیدم که ماموران امنیتی به سراغ افراد بستری شده دیگر هم رفته بودند.»

شاهد شماره 399
در ادامه، شاهد 399 که از اعضای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بوده است گفت که نیروهای امنیتی «زندانیان جرائم خشن» را آموزش می‌دهند تا با نفوذ بین مردم و به خشونت کشیدن اعتراضات زمینه سرکوب را فراهم کنند. او افزود این نیروهای ویژه، مجهز به تسلیحات بدون شماره و غیر مرتبط با نیروهای نظامی هستند و قتل‌هایی که توسط آنها صورت بگیرد، از سوی حکومت به «نیروهای معاند» ربط داده می‌شود.

اعتراضات آبان 98
این دادگاه به ابتکار سه سازمان مدافع حقوق بشر «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» در پاسخ به خواست بازماندگان و خانواده‌های قربانیان تشکیل شده است.

در جلسات این دادگاه که تا 23 آبان ادامه خواهد داشت، 45 نفر شهادت خواهند داد و شهادتنامه 120 نفر نیز به صورت کتبی تسلیم دادگاه خواهد شد.

هیئت قضات بر اساس شهادت شهود، در مورد نقش 133 مقام، از جمله مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی که در ارتباط با اعتراضات آبان 98 متهم به ارتکاب جرایم بین‌المللی شدند، تحقیق خواهد کرد.

اعتراضات آبان 98 از روز 24 این ماه به‌دلیل افزایش سه برابری قیمت بنزین به مدت پنج روز ادامه یافت که بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری طی آن نیروهای دولتی با خشونت بی‌سابقه حداقل 1500 نفر را کشته و هزاران نفر دیگر را زخمی و بازداشت کردند.

در جریان این اعتراضات مقامات جمهوری اسلامی با قطع کامل اینترنت، سانسور کاملی از بازتاب و انتقال اخبار سرکوب به خارج از کشور اعمال کردند.

پیش‌بینی می‌شود حکم نهایی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در ابتدای سال 2022 صادر شود.