ادامه اعتراضات مردمی در ایران

ایران روز یک‌شنبه 30 آبان شاهد چندین تجمع اعتراضی در شهرهای تهران، اهواز، آبادان، شهرکرد و اصفهان بود.

تجمع خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی
همزمان با برگزاری دادگاه نظامی 10 متهم پرونده شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران، شماری از خانواده‌های جان‌باختگان مقابل این دادگاه تجمع کردند و شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ‌ بر جمهوری اسلامی» سر دادند.

ویدیوها و تصاویر منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی بسیاری مانع حضور خانواده قربانیان در دادگاه و نزدیک‌شدن آنها به محل برگزاری این محاکمه شدند.

خانواده قربانیان گفتند که برگزاری این دادگاه فرمایشی، بدون ابلاغ نظر کارشناسان، بدون اجازه مطالعه پرونده توسط وکلای خانواده قربانیان و بدون مشخص‌بودن هویت متهمان صورت گرفته و غیر قانونی است.

پرواز پی‌اس 752 خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین که در روز 8 ژانویه سال گذشته از تهران به مقصد کیف،پایتخت اوکراین در حال پرواز بود، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران مورد هدف موشک‌های سامانه دفاع هوایی سپاه قرار گرفت و سقوط کرد.

تمام 176 سرنشین هواپیما، که 9 نفر آن خدمه اوکراینی و 167 نفر مسافرانی با ملیت‌های مختلف اوکراینی، ایرانی، کانادایی، سوئدی، افغانستانی، آلمانی و بریتانیایی بودند، در این حادثه کشته شدند.

اعتراض مردم شهرکرد به انتقال آب
در ادامه اعتراض استان‌های جنوب و جنوب غرب ایران به طرح‌های حکومتی انتقال آب، ساکنان شهرستان شهرکرد، مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری یک‌شنبه در میدان انقلاب این شهرستان و مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده و خواهان توقف اجرای این طرح‌ها شدند.

شهروندان معترض شهرکرد با نشستن در وسط خیابان‌ها و سردادن شعارهایی چون «ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما» و «اینجا چهار محال است بردن آب محال است»، جاده‌های اصلی و درب‌های ساختمان استانداری چهارمحال‌وبختیاری را بستند.

یکی از زنان حاضر در اعتراضات عصر یک‌شنبه شهرکرد، از معترضان و تمام شهروندان استان چهارمحال‌و‌بختیاری خواست که در روز‌های آینده نیز مقابل ساختمان استانداری حاضر شده و اعتراضات خود را ادامه دهند.

در جریان اعتراضات اهالی شهرکرد، پس از نام‌بردن از ولایت فقیه توسط یکی از زنان سخنران، معترضان با «هو» کردن، نارضایتی و اعتراض خود از رهبر و نظام حاکم بر ایران را به نمایش گذاشتند.

تجمع بازنشستگان فولاد خوزستان و اصفهان
شمارى از بازنشستگان و مستمری‌بگیران شرکت فولاد خوزستان، یک‌شنبه مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان این شرکت، در اعتراض به وضعیت نامساعد معیشتی، کاری و عدم افزایش حقوق تجمع کردند.

تجمع اعتراضی مشابهی هم در اصفهان برگزار شد.

بازنشستگان معترض برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری‌های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق و رفع مشکلات بیمه تکمیلی عنوان کردند.

اهواز، مرکز استان خوزستان شاهد اعتراض دیگری نیز بود. دانشجویان و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی اهواز، یک‌شنبه، در واکنش به ناکارآمدی تیم مدیریتی و ریاست دانشگاه تجمع اعتراضی برپا کردند.

نهادها و فعالان مدنی و محیط‌زیست در اهواز نیز با انتشار فراخوان‌هایی خواستار تجمع مردم خوزستان در اعتراض به طرح‌های انتقال آب، سدسازی و قطع حقابه کشاورزان این استان شدند.

خوزستان در تیرماه سال جاری شاهد یکی از گسترده‌ترین اعتراضات اجتماعی نسبت به سیاست‌های تبعیض‌آمیز انتقال آب و خشک‌کردن عمدی رودخانه‌های این استان بود که طی آن حداقل 9 نفر با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند.

ادامه اعتراض مردم اصفهان در بستر زاینده‌رود
شهروندان اصفهانی به‌همراه جمعی از کشاورزان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، یک‌شنبه، برای سیزدهمین روز متوالی در بستر خشک زاینده‌رود تجمع کردند.

معترضان طی دوازده روز گذشته به‌دلیل عدم تامین حقابه، چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده و شب‌های گذشته را نیز در جوار پل خواجو در چادرهایشان به صبح رسانده‌ بودند.

تجمع کارگران پتروشیمی آبادان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، یکشنبه شماری از کارگران مجموعه پتروشیمی آبادان برای چندمین روز متوالی در محوطه این مجموعه دست به تجمع زدند.

افزایش حقوق و مزایا، پرداخت حق جذب و حق کارگاهی و ایجاد تشکل کارگری از خواسته‌های این کارگران است.

ایران در اواخر خرداد سال جاری شاهد بزرگترین اعتصاب کارگری در بخش نفت و پتروشیمی بود که کارگران بیش از 120 شرکت و پروژه زیرمجموعه این بخش به‌طور هماهنگ دست از کار کشیدند.

کارگران خواستار 12 میلیون تومان به‌عنوان حداقل حقوق و 20 روز کار و 10 روز استراحت شده‌ بودند.

انحلال شرکت‌های پیمانکاری، دائمی شدن قراردادها، پرداخت دستمزدهای معوقه، ایمنی محیط کار و‌‌ پایان دادن به فضای امنیتی محیط کار از دیگر خواسته‌های کارگران عنوان شده بود.

اعتراضات اخیر ایران که اغلب صنفی، زیست‌محیطی و اقتصادی بوده، همزمان ماهیت اعتراضات اجتماعی جدید ‌و عدم توانایی دولت ایران در پاسخ به مطالبات مطرح در این اعتراضات را نشان می‌دهد.

در همین رابطه محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران یک‌شنبه از پایان ارز دولتی سخن گفت و برخلاف وعده‌های انتخاباتی رئیسی، حل مشکلات اقتصادی به‌ویژه کاهش قیمت‌ها را «زمان بر» دانست.

خبرگزاری تسنیم هم یک‌شنبه کسری عظیم بودجه سال جاری را 647 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

این شرایط نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی با مشکلات عظیم مالی و اقتصادی روبرو است و با توجه به ماهیت اعتراضات اجتماعی نوین در ایران، احتمالا کشور شاهد ادامه و گستردگی چنین اعتراضاتی خواهد بود.