روزنامه دولت ایران: تحریم‌ها رفع نشود به آینده مذاکرات نباید خوش‌بین بود

با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات وین، امروز روزنامه رسمی دولت ایران در مطلبی نوشت که “یکی از نقاط اختلاف برانگیز در مذاکرات وین را مسئله تحریم ها” است و “چنانچه واشنگتن رویکرد خود نسبت رفع تحریم ها و تحمیل فشار حداکثری علیه ایران را تغییر ندهد، نمی توان نسبت به آینده مذاکرات خوش بین بود.”

عباس اصلانی که به روزنامه ایران گفته است دور جدید مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که “دولت جدید در ایران بر سر کار آمده و با رویکردی جدید در مذاکرات حاضر خواهد شد”.

به گفته کارشناس روزنامه رسمی دولت ایران “یکی از عوامل سخت تر شدن این دور از مذاکرات در مقایسه با مذاکراتی که منتهی به خود برجام شد، آشکار شدن ماهیت رفع واقعی تحریم ها با رفع تحریم ها بر روی کاغذ و به لحاظ حقوقی است. همین امر نیز باعث شده است تا ایران حساسیت ها و ملاحظات جدیدی را در خصوص رفع تحریم ها اتخاذ کرده و همزمان خواهان تضمینی جدید برای رفع تحریم ها و عدم تکرار رفتارهای سابق از سوی آمریکا شود”.

ایران اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ایران با کشورهای ۴ + ۱ تحت عنوان نشست کمیسیون مشترک برجام از فردا بعدازظهر (دوشنبه ۸ آذر) در وین آغاز خواهد شد.

روز گذشته علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به همراه هیاتی برای انجام مذاکرات به پایتخت اتریش سفر کرده است.

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته است که هدف سفر هیات ایرانی “شرکت در دور جدید مذاکرات” است.

به گفته وی آقای باقری کنی پیش از مذاکرات روز دوشنبه “ملاقات‌های دو جانبه و سه جانبه‌ای را در سطوح کارشناسی و سطح روسای هیأت‌های چین و روسیه و همچنین با انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا” خواهد داشت.

قرار است دور جدید مذاکرات ایران در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شود.

قرار است در مذاکرات ایران و ۴ + ۱ به صورت غیرمستقیم با آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها مذاکره شود

دیروز برخی رسانه‌ها هیات مذاکره کننده ایران که به وین اعزام شده را بیش از ۴۰ نفر عنوان کرده بودند و نسبت به تعداد بالای آن انتقاد کرده بودند.

آقای باقری کنی چندی پیش در پاریس گفته بود که “ما مذاکرات هسته‌ای نداریم” و در خصوص مذاکرات پیش‌رو در هم گفته بود: “موضوع اصلی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های غیرقانونی این کشور است”.

دو روز پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت که :”همه مقدمات را برای رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم کرده‌ایم”.

امیرعبداللهیان در یک پیام ویدئویی به مناسبت صد روزه شدن دولت سیزدهم در ایران منتشر کرده، گفته است رسیدن به چنین توافقی “در صورتی ممکن است که طرف های مقابل نیز به تعهدات کامل شان برگردند”.

رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران شب گذشته در در مصاحبه ای با بخش جهانی بی بی سی گفت که اگر ایران از گفت و گوهای وین به عنوان دستاویزی برای تسریع برنامه هسته ای استفاده کند، آمریکا و شرکایش احتمالا فشارهای تازه ای بر این کشور اعمال خواهند کرد.

او با اشاره به این که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام به گسترش برنامه اتمی خود ادامه داده گفت: “به نظر من استراتژی و رویکرد آنها خیلی واضح است. به نظرم خطا می کنند اما تلاش دارند برنامه اتمی خود را تقویت کنند تا اهرم قدرتمندتری داشته باشند و بعد با تکیه بر برجام به توافق بهتری دست پیدا کنند.”

هفتمین دور مذکرات احیای توافق هسته ای برجام با هدف رفع تحریم های اتمی آمریکا در ازای اعمال مجدد محدودیت بر برنامه اتمی ایران قرار است از روز دوشنبه آغاز شود. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده جریان خواهد داشت و کشورهای ۱+۴ شامل بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان هم در آن حضور دارند.

مذاکرات غیرمستقیم به دستور علی خامنه‌ای، رهبر ایران، انجام می شود اما ایالات متحده آن را مضر و زمان‌بر خوانده است. در بهار ۱۴۰۰ شش دور از مذاکرات میان طرف ها برگزار شد اما در حالی که همه اعضا از نزدیک بودن توافق می گفتند، با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، ایران مذاکرات را متوقف کرد.

خامنه‌ای در آخرین دیدار با دولت حسن روحانی از مفاد پیش نوییس توافق احیای برجام به تندی انتقاد کرد و گفت که خط قرمزهای تعیین شده از سوی او رعایت نشده، از جمله همه تحریم های اعمال شده در دولت دونالد ترامپ لغو نشده و لزوم مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران هم در آن آمده است.

آمریکا: اگر ایران از مذاکرات به عنوان پوشش استفاده کند، فشار افزایش می‌یابد
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تأکید کرده اگر تهران مذاکرات وین را دستاویزی برای وقت‌کشی قرار دهد، فشارها بر ایران افزایش یافته و “هیچ‌کس نباید از این امر تعجب کند.” گفته شده ایران با هیأتی ۴۰ نفره در وین حاضر است.رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تصریح کرد اگر جمهوری اسلامی از مذاکرات وین به عنوان دستاویزی برای تسریع برنامه هسته‌ای خود استفاده کند، ایالات متحده و هم‌پیمانانش فشارها بر ایران را شدت خواهند بخشید.

رابرت مالی در مصاحبه‌ای با “بی‌بی‌سی ساوندز” گفت: «اگر ایران تصور می‌کند می‌تواند از این زمان برای ایجاد اهرم‌های فشار بیشتر سوءاستفاده کرده و سپس برگردد و بگوید که توافق بهتری می‌خواهد، این رویه جواب نخواهد داد. ما و شرکا‌ی‌مان فریب نخواهیم خورد.»

دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای روز دوشنبه ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) با حضور اعضای گروه ۴+۱ و اتحادیه اروپا و همچنین هیأتی از ایران به ریاست علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه، در شهر وین از سر گرفته خواهد شد.

این مذاکرات خرداد ماه امسال در پی انتخاب ابراهیم رئیسی به مقام ریاست‌جمهوری متوقف شده بود.

رابرت مالی در مصاحبه خود تأکید کرد اگر رویکرد جمهوری اسلامی این باشد که از مذاکرات به عنوان “پوششی برای تسریع برنامه هسته‌ای” خود استفاده کند و راه تعلل را در مذاکرات در پیش بگیرد، “ما باید طوری جواب دهیم که ترجیح‌مان نیست و در آن صورت هیچ‌کس نباید تعجب کند اگر در آن مقطع فشارها بر ایران افزایش پیدا کند.”

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت ایالات متحده امیدوار است شرایط این گونه پیش نرود اما اگر چنین شد، “فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت تا این پیام به این کشور منتقل شود که انتخاب آنها اشتباه بوده است.”

رابرت مالی افزود، اقدامات ایران و برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت توافق برجام را (که در سال ۲۰۱۵ بدست آمد) به خطر می‌اندازد.

در همین حال در آستانه دور ششم مذاکرات وین دو دیپلمات اروپایی حاضر در این مذاکرات به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی به دنبال وقت‌کشی است تا از فرصت بدست آمده برای جمع‌آوری دانش فنی و همچنین مواد و تجهیزات مورد نیاز استفاده کند.

“هیأت پرشمار ایرانی” در وین

دیپلمات‌های غربی تأکید کرده‌اند دور ششم مذاکرات برجام باید از همان‌جایی که در خردادماه متوقف شده بود، از سر گرفته شود. آنها هشدار داده‌اند چنانچه ایران بر مواضع حداکثر خود پافشاری کرده و حاضر به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نباشد، آنها سریعا مواضع و گزینه‌های روی میز را بازبینی می‌کنند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، با اشاره به شروع نشست‌های غیررسمی دوجانبه در وین، در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: «به احتمال زیاد از این به بعد عامل زمان نقش پررنگ‌تری ایفا خواهد کرد. مذاکرات نمی‌توانند برای همیشه ادامه داشته باشند. نیاز واضحی به تسریع این روند وجود دارد.»

برخی خبرنگاران غربی گزارش داده‌اند تعداد اعضای هیأت مذاکره‌کننده ایران که به وین سفر کرده‌اند به ۴۰ نفر می‌رسد. اولیانوف در توییتی دیگر با اشاره به ترکیب هیأت ایرانی، این ترکیب را “تأثیرگذار” توصیف کرده و نوشت: «فکر می‌کنم باید آن را گواه نیت جدی ایران تعبیر کرد.»