آمریکا و اسرائیل گزینه‌های نظامی را برای دست نیافتن ایران به سلاح اتمی بررسی کرده‌اند

در‌ حالی که آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام هشدار داده‌اند که فرصت‌ برای حل‌وفصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران در حال به پایان رسیدن است، مقام‌های آمریکا و اسرائیلی گزینه‌های نظامی برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را بررسی کرده‌اند.

سی‌ان‌ان روز شنبه به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد که فرماندهان پنتاگون در نشستی که در ماه اکتبر به دستور جو بایدن برگزار شد، «مجموعه کاملی از گزینه‌‌های نظامی» را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ارائه کردند.

وزیر دفاع اسرائیل نیز روز شنبه اعلام کرد که به ارتش این کشور دستور داده تا برای حمله احتمالی به ایران آماده شود.

گنتس افزود: «مذاکرات وین هیچ پیشرفتی نداشته است و قدرت‌های جهانی می‌دانند که مقام‌های جمهوری اسلامی دارند بازی می‌کنند.»

وزیر دفاع اسرائیل همچنین در توییتی نوشت: «اسرائیل تنها کشور جهان است که یک کشور دیگر، یعنی ایران، به دنبال نابودی آن بوده و در حال ساخت وسایل آن است. به عنوان وزیر دفاع اسرائیل هرگز اجازه وقوع چنین چیزی را نخواهم داد.»

در روزهای اخیر بنی گنتس و داوید برنه‌عا، رییس موساد، به واشینگتن سفر کردند تا در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به مقامات آمریکایی تاکید کنند برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی فشارها باید بر ایران افزایش یابد.

یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیلی نیز به جروزالم پست گفت وزیر دفاع اسرائیل در دیدار هفته گذشته با مقام‌های آمریکایی ضرب‌الاجلی را برای تکمیل آماده‌سازی ارتش این کشور جهت حمله به ایران ارائه کرد که مقام‌های آمریکایی با این تاریخ مخالفت نکردند.

با این حال، روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به مذاکرات اسرائیل و آمریکا در هفته اخیر، از قول مقام‌های رسمی گزارش کرده اختلاف بین دو کشور درباره چگونگی مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران بالا گرفته است.

این روزنامه روز جمعه در گزارشی به نقل از بیش از ده مقام رسمی در آمریکا و اسرائیل نوشت هیات بلندپایه اسرائیلی که در روزهای اخیر به واشینگتن سفر کرده بودند با نگرانی به کشور خود بازگشتند.

به نوشته نیویورک تایمز، نگرانی مقام‌های اسرائیلی از این است که تلاش آمریکا برای احیای برجام منجر به توافق معیوب و ناقصی شود که به تهران اجازه دهد برنامه غنی‌سازی اتمی خود را سرعت ببخشد و اختلافات جدیدی بین دولت‌های بایدن و بنت دامن پدید آمده است.