رزمایش سپاه در تنگه هرمز؛ شلیک موشک‌های کروز

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز سه شنبه در جریان مانورهای رزمی در خلیج فارس، موشک‌های بالستیک و کروز شلیک کرد.همزمان با افزایش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی با آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای تهران و تهدیدهای اسرائیل مبنی بر حمله به تاسیسات اتمی ایران، سپاه پاسداران از روز گذشته در تنگه هرمز رزمایشی برگزار کرده است.

به گزارش روزنامه «دیلی میل»، دوشنبه 20 دسامبر، غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، با تهدید آمریکا و اسرائیل، در این باره گفت که ایران به هرگونه اقدام نظامی علیه خود «پاسخی کوبنده» خواهد داد.

رشید ادعا کرده بود، جمهوری اسلامی «تمامی مراکز، پایگاه‌ها،‌ مسیر و فضای استفاده‌شده برای عبور و مرور مبداء تجاوز» را مورد حمله قرار می‌دهد.

این رزمایش که «پیامبر اعظم» نامیده شده، تنها دو روز پس از پایان بی‌نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای «برجام» برگزار می‌شود.

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه هم اعلام کردند که سه‌شنبه و در دومین روز این مانور، یگان‌های موشکی و سطحی نیروی دریای سپاه پاسداران به شلیک 5 موشک کروز ضد کشتی به اهداف فرضی اقدام کردند.

وب‌سایت «سپاه نیوز» هم گزارش داده که در این رزمایش، موشک‌های «زمین به زمین»، «سطح به سطح» و «ساحل به دریا» مورد آزمایش قرار گرفته است.

سپاه اعلام کرده که این رزمایش، پنج‌روزه خواهد بود و نیروهای هوافضا، زمینی و دریایی سپاه در آن شرکت می‌کنند. تصاویر منتشرشده از این رزمایش، کماندوهایی را با قایق‌های شناور و دو قایق توپدار نشان می‌دهد که در حال عملیات نمایشی در اطراف تنگه هرمز هستند.به گزارش خبرگزاری رویترز، شلیک این موشک‌ها در جریان تنش‌های شدید با ایالات متحده و اسرائیل بر سر برنامه‌های احتمالی اسرائیل برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، به تلویزیون دولی ایران گفت که استفاده از موشک‌های بالستیک در نیروی دریایی سپاه پاسداران یک پدیده جدید است. او گفت این موشک‌ها با دقت «صد در صد» به اهداف خود می‌خورند.

ایران می‌گوید موشک‌های بالستیکش ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد و می تواند به پایگاه‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه برسد.

ایران روز دوشنبه هشدار داد که هرگونه اقدام اسرائیل علیه ایران با پاسخی کوبنده رو‌به‌رو خواهد شد.

اسرائیل بارها مخالفت خود را با احیای برجام اعلام کرده و گفته است که در صورت شکست دیپلماسی حق اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌دارد.

ایران می گوید برنامه هسته‌ای‌اش صلح آمیز است. اسرائیل که به طور گسترده تصور می‌شود تنها کشور دارای زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است، برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود عنوان کرده است.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که در رزمایش همچنین پنج موشک کروز به طور هم‌زمان شلیک شد و پهپادهای مسلحی که هر کدام قابلیت زدن دو هدف را دارند، به پرواز در آمد.

در همین حال، اوایل صبح دوشنبه ساکنان بوشهر، مکانی که یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای اصلی ایران در آن قرار دارد، گزارش دادند صدای «انفجارهایی شدید» را شنیده‌ و نورهایی در آسمان دیده‌اند. سپاه بعداً اعلام کرد که این بخشی از یک «رزمایش» است و تاکید کرد به هرگونه حمله اسرائیل «پاسخ کوبنده» خواهد داد.

پیشتر مقامات اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بودند که در حال آمادگی برای حمله احتمالی به مراکز هسته‌ای ایران هستند.

رسانه‌های اسرائیلی در این زمینه گزارش دادند که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل به واشینگتن اطلاع داده که دستورالعمل‌های لازم را به ارتش اسرائیل برای احراز آمادگی در مورد گزینه نظامی علیه ایران داده که با مخالفتی از سوی واشنگتن مواجه نشده است.

تل‌آویو در 18 ماه گذشته، سه عملیات بزرگ را علیه مراکز هسته‌ای ایران انجام داده است. در این حملات هزار تن از اعضای سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل «موساد» نقش داشته و تسلیحات پیشرفته و دقیقی مانند پهپادها و کوادکوپتر نیز استفاده شده است.

از این سه عملیات، «تاسیسات نطنز» دوبار و «تاسیسات کرج» یک بار هدف این حملات قرار گرفتند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در اظهارات اخیر خود بر سیاستی جدید در مقابله با ایران تاکید کرد و گفت: «تل‌آویو پاسخ شبه‌نظامیان وابسته به تهران را از طریق حملات مخفیانه در خاک ایران ادامه خواهد داد.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز خبر داد که جیک سالیوان، چهارشنبه 22 دسامبر، با مقامات ارشد اسرائیلی از جمله نخست‌وزیر این کشور دیدار خواهد داشت. او موضوع اصلی این رایزنی‌ها را بررسی پرونده ایران دانست.

به گفته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، واشینگتن در حال بررسی گزینه‌های دیگر، در صورت شکست دیپلماسی برای مواجهه با تهدید ایران است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در آخرین اظهارات خود گفته بود، واشینگتن وقت خود را صرفا با فکر کردن درباره گزینه‌های جایگزین جهت مقابله با ایران تلف نمی‌کند، «بلکه فعالانه آن‌ها را با دیگر اعضای 1+5 و شرکای آمریکا در منطقه» مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهد.

به گفته «دیلی میل»، مذاکرات برای احیام «برجام» در حالی به پایان رسید که دیپلمات‌های اروپایی، جمهوری اسلامی را به «زیاده‌خواهی» متهم کرده و روند مذاکرات را «ناامیدکننده» خواندند، و تاکید کردند که زمان برای احیای توافق هسته‌ای «به سرعت رو به پایان» است